به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

با بالا گرفتن اختلافات نتانیاهو و گالانت، خبرهایی درباره مذاکره میان حزب لیکود و حزب امید جدید به رهبری گیدعون صعر برای پیوستن به ائتلاف حاکم مطرح شده است. دو طرف این مذاکرات را تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد احتمال ورود صعر به کابینه واقعاً افزایش یافته است، زیرا در گزارش‌ها به اختلافات صعر و نتانیاهو در زمینه اصلاحات قضایی اشاره شده و گفته شده نتانیاهو پذیرفته صعر در این زمینه از حق وتو برخوردار باشد.

اختلافات یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل با نتانیاهو از اصلاحات قضایی آغاز شد. گالانت به دلیل ترس ناشی از دو دستگی درون ارتش، با اصلاحات قضایی مخالفت کرد. در اواخر ماه آوریل ۲۰۲۳ نتانیاهو به همین دلیل گالانت را اخراج کرد ولی به دلیل تشدید اعتراضات و تبدیل شدن اعتراضات به اعتصاب سراسری از این تصمیم عقب نشست.

پس از به حاشیه رفتن موضوع اصلاحات قضایی، اختلافات میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ این بار درباره مدیریت جنگ به شدت افزایش یافته است. گالانت خواستار خروج زمان‌بندی شده نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و نتانیاهو خواستار باقی ماندن برخی واحدهاست. گالانت اعضای کابینه از جمله نخست‌وزیر و خودش را نیز مقصر شکست ۷ اکتبر می‌داند ولی نتانیاهو مطلقاً از پذیرش مسئولیت طفره رفته است.

گالانت اصرار می‌کند که باید برای نجات اسیران اسرائیلی هرچه سریع‌تر آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود ولی نتانیاهو مخالف است. دو طرف درباره اهمیت محور فیلادلفیا نیز اختلاف‌نظر شدیدی دارند. به نظر می‌رسد این اختلافات به زودی امکان تداوم همکاری را از دو طرف خواهد گرفت.

پرده عوض می شود

نتانیاهو در فاز جدید تلاش برای کنار گذاشتن گالانت به گیدعون صعر، عضو پیشین حزب لیکود روی آورده است. صعر در نوامبر ۲۰۲۰ حزب جدیدی تحت عنوان «امید جدید» را تأسیس و از آن زمان در میان مخالفان نتانیاهو فعالیت کرده است. وی در کابینه لاپید – بنت به وزارت دادگستری رسید و قرار بود در نیمه دوم عمر کابینه وزیر خارجه شود ولی عمر این کابینه از یک سال و نیم فراتر نرفت.

در انتخابات پیشین صعر با بنی گانتز ائتلاف مشترکی (وحدت ملی) تشکیل داد و ۱۲ کرسی در مجموع به دست آوردند (حزب امید جدید ۴ کرسی دریافت کرد). با پیوستن این ائتلاف به کابینه اضطرار ملی از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، صعر به عنوان وزیر بدون وزارت خانه به ائتلاف حاکم پیوست اما به دلیل نارضایتی از نحوه مدیریت جنگ و عدم حضورش در کابینه جنگی ۶ نفره روز ۱۲ مارس ۲۰۲۴ از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از خروج از کابینه، صعر به دلیل گرایش به سیاست‌های دست‌راستی رفته رفته از دیگر احزاب اپوزیسیون فاصله گرفت. دومین دلیل فاصله گرفتن او از مخالفان نتانیاهو نیز این بود که حزب امید جدید در بیشتر نظرسنجی‌ها پس از خروج از کابینه، اقبال چندانی نیافت.

همچنین باوجود اینکه برخی نظرسنجی‌ها از موفقیت چشمگیر یک ائتلاف راست میانه با محوریت نفتالی بنت خبر می‌دهند، اما صعر تاکنون به همکاری دعوت نشده است. این عوامل احتمال ورود صعر به کابینه نتانیاهو را افزایش می‌دهد.

سه سناریو در این زمینه قابل رهگیری است:

صعر پیشنهاد نتانیاهو را نپذیرد

شکست ۷ اکتبر نتانیاهو را دچار بحران جدی کرده و انتظار می‌رود او با پایان یافتن جنگ دچار مشکلاتی از جمله محاکمه توسط کمیته حقیقت‌یاب شود. در چنین شرایطی گره زدن سرنوشت با وی قمار بسیار سنگین است که هرکسی حاضر به پذیرش آن نیست. در مقابل احتمال شکل‌گیری یک ائتلاف راست میانه بزرگ برای تقابل با نتانیاهو وجود دارد و صعر نیز می‌تواند بخشی از این ائتلاف فرضی باشد.

صعر بپذیرد و به عنوان وزیر جنگ جانشین گالانت شود

نتانیاهو از این طریق موضوع اختلافات با گالانت را حل و فصل می‌کند و در واقع صعر به جدیدترین نجات دهنده نتانیاهو مبدل خواهد شد. صعر احتمالاً ظرف چند ماه با ساختار ارتش و نظامیان ارشد دچار اختلاف شده و به زودی پتانسیل خود برای اثر گذاری بر معادلات را از دست خواهد داد. در این صورت یک بار دیگر یکی از سیاستمداران اسرائیلی قربانی مطامع نتانیاهو خواهد شد (مانند دوبار تجربه نافرجام گانتز).

صعر وارد کابینه شود و تصدی وزارتخانه دیگری را برعهده گیرد

اگر صعر وزارتی غیر از وزارت جنگ را برعهده گیرد، از جمله وزارت خارجه، احتمالاً چالش‌های کمتری در پیش خواهد داشت. در این صورت احتمالاً اسرائیل کاتص، وزیر خارجه فعلی و یا آوی دیختر، وزیر کشاورزی جانشین گالانت خواهد شد. این سناریو نسبت به مورد دوم کمتر منافع نتانیاهو را تأمین خواهد کرد، زیرا مسئولیت وزارت جنگ برعهده یکی از معتمدان وی قرار خواهد گرفت و در این صورت نخواهد توانست با سلب مسئولیت از خود وزیر جنگ را مقصر جلوه دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.