یکی از بهترین اقداماتی که برای جبران خسارت‌ها می‌توان انجام داد، خرید بیمه است. وقتی اموال و مسئولیت‌های خود را بیمه می‌کنیم، اطمینان خاطر داریم که در صورت بروز حوادث، سرمایه ما حفظ خواهد شد. اما در صورتی که شرکت بیمه از جبران خسارت های ما خودداری کند و یا مقدار کمتری را بپردازد، باب جدیدی از مشکلات آغاز خواهد شد. چراکه ما به عنوان بیمه‌گذار برای چنین روزی حق بیمه پرداخت کرده‌ایم و حالا هیچ خسارتی از سوی شرکت بیمه جبران نشده است. در این شرایط بهترین اقدام برای حفظ حقوق خود و الزام شرکت بیمه به انجام تعهداتش چیست؟

راهکارهای دریافت کامل خسارت از بیمه

جالب است بدانید که موضوع شکایت از بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه البرز و سایر شرکت‌های بیمه از سوی بیمه گذاران، تبدیل به یکی از موارد قابل بحث در بیمه مرکزی شده است. از آنجایی که بیشترین دلیل نارضایتی از این شرکت‌ها مبلغ خسارت پرداختی می‌باشد، در این صفحه به مهم‌ترین اقداماتی که بیمه گذاران می‌توانند در این شرایط انجام دهند، می‌پردازیم.

1. مستندات خود را تکمیل کنید

  • جمع‌آوری کلیه مدارک مربوط به حادثه: این مدارک در تصادفات رانندگی شامل گزارش پلیس، برآورد خسارت از چندین تعمیرگاه، عکس‌های واضح از خسارت وارد شده، فاکتورهای خرید قطعات و... می‌باشد.
  • درخواست کارشناسی مجدد خسارت: از شرکت بیمه درخواست کنید تا خسارت شما مجدداً توسط یک کارشناس مستقل و بی‌طرف کارشناسی شود.
  • ارائه گزارش کارشناسی: اگر کارشناسی جداگانه‌ای انجام داده‌اید، گزارش آن را به شرکت بیمه ارائه دهید.

2. با شرکت بیمه مذاکره کنید

  • تماس با بخش رسیدگی به خسارت شرکت بیمه: به طور مستقیم با بخش رسیدگی به خسارت شرکت بیمه تماس بگیرید و دلیل نارضایتی خود را به طور شفاف بیان کنید.
  • صحبت با نمایندگی شرکت بیمه: اگر بیمه نامه خود را از طریق نمایندگی شرکت بیمه خریداری کرده‌اید، از آن‌ها راهنمایی بگیرید.
  • مذاکره با شرکت بیمه با حضور وکیل: بهتر است در جلسه مذاکره با نمایندگان شرکت بیمه، یک وکیل بیمه به همراه داشته و از تجربیات وی استفاده کنید. مسلما وکیل متخصص بیمه با اشراف به نقاط مبهم پرونده با طرف مقابل مذاکره نموده و بخش دیگری از خسارت را دریافت خواهد کرد.

3. از طریق مراجع قضایی اقدام کنید

  • تنظیم و ارسال دادخواست: اگر از 2 روش قبلی نتیجه نگرفتید، با ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی الکترونیک و طرح دعوا علیه شرکت بیمه، خسارت خود + هزینه دادرسی + هزینه وکیل را مطالبه کنید.
  • ارسال مدارک و مستندات: ضمن ارسال دادخواست تمامی مدارک و مستندات خود را ضمیمه کرده و به پیوست ارسال نمایید.

تعهدات بیمه گذار و بیمه گر

در قسمت قبل مهم‌ترین اقداماتی که بیمه گذار می‌تواند برای بازپس‌گیری خسارت خود از شرکت بیمه انجام دهد، بررسی نمودیم. اما توجه به این نکته ضروری است که شرکت بیمه و بیمه گذار چه تعهداتی دارند؟ برای بررسی این مورد بهتر است به متن قرارداد بیمه نامه مراجعه کنیم. برای مثال در بیمه آتش سوزی انبار، بیمه گذار موظف است تغییرات موجودی انبار را به شرکت بیمه گزارش دهد. اما در صورت غفلت بیمه گذار و بروز خسارت، شرکت بیمه طبق آخرین گزارش موجودی، خسارت را می‌پردازد که ممکن است بسیار کمتر از مبلغ خسارت واقعی انبار باشد. در چنین شرایطی بیمه گذار حق اعتراض ندارد؛ چراکه به تعهدات خود عمل نکرده است.

به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام تنظیم قرارداد بیمه، در صورت وجود ابهام، از نمایندگی بیمه بخواهید که تمامی نقاط چالش برانگیز را به طور کامل توضیح دهد. متاسفانه در بسیاری از موارد، بیمه گذار به تمام تعهدات خود عمل می‌کند اما شرکت بیمه از پرداخت خسارت طبق تعهدات خود شانه خالی می‌کند.

چگونه خسارت خود را شرکت بیمه بگیریم؟

انتخاب شرکت بیمه معتبر: پیش از انتخاب شرکت بیمه، آمار شکایت از شرکت های بیمه را بررسی کنید.

مطالعه دقیق قرارداد بیمه: قبل از امضای قرارداد آن را به طور کامل مطالعه کنید.

نگهداری دقیق مدارک: یک نسخه کپی از تمام مدارک ارسالی برای بیمه گر را در یک جای مطمئن نگه دارید.

پیگیری مستمر: در صورت بروز خسارت، پیگیری بیمه گذار نقش پررنگی در تسریع فرایند پرداخت خواهد داشت.

استفاده از خدمات مشاوران حقوقی: در صورت بروز اختلاف با شرکت بیمه، پیش از هر اقدامی به مشاور حقوقی بیمه مراجعه کنید.

مراجعه به مراجع قضایی: اگر پس از مذاکره با شرکت بیمه اتفاق مثبتی رخ نداد، مشکل خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید.

بیموکیل؛ مرجع تخصصی دعاوی بیمه

بیموکیل اولین مرجع تخصصی وکالت دعاوی و مشاوره حقوقی بیمه است. این تیم متشکل از وکلایی می‌باشد که بنا بر فعالیت چند ساله خود در پرونده‌های مربوط به بیمه، تجربه حائز اهمیتی در این زمینه کسب کرده‌اند؛ ضمن آنکه دانش و تسلط آن‌ها بر مباحث حقوقی نیز کمک شایانی به پیشبرد بهتر پرونده مراجعین کرده است.

مخاطبان این مجموعه می‌توانند علاوه بر وکالت دعاوی بیمه و دریافت مشاوره حقوقی تخصصی، خدمات صدور یا تمدید بیمه‌نامه خود را نیز به کارشناسان این تیم بسپارند. مزیت این خدمت برای بیمه گذاران این است که یک وکیل مسلط به بیمه، علاوه بر راهنمایی و مشاوره به بیمه گذار می‌تواند بهترین بیمه نامه را صادر نماید تا در آینده خطر عدم دریافت خسارت، بیمه گذار را تهدید نکند. شما مخاطبین عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02122876525 تماس گرفته و یا به سایت bimokil.ir مراجعه نمایید.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها