رژیم صهیونیستی می‌دانست که انفجار پیجرها تلفات غیرنظامی فراوانی در پی خواهد داشت، اما این عملیات را اجرا کرد؛ امری که باعث شده این اقدام رژیم صهیونیستی در فهرست اقدامات تروریستی قرار گرفته و یک جنایت جنگی باشد.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به اینکه نیروهای حزب‌الله لبنان در وضعیت غیرجنگی هدف گرفته شدند، اذعان کرد که رژیم اشغالگر در فاجعه منفجر کردن پیجرها مرتکب اقدام تروریستی شده است.

نیویورک‌تایمز گزارش داد انفجارهای روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در لبنان احتمالا جنایات جنگی بوده و حملاتی تروریستی هستند که توسط رژیم صهیونیستی انجام شده‌اند، رژیمی که همواره از حملات تروریستی ادعایی علیه شهروندان خود می‌نالد.

در روز سه‌شنبه چند هزار دستگاه پیجر در لبنان منفجر شد که به شهادت دست‌کم ۱۲ نفر منجر شد و بیش از ۲۸۰۰ نفر را مجروح کرد. سپس در روز چهارشنبه در موج دیگری از این انفجارها، بی‌سیم‌های مورد استفاده توسط اعضای حزب‌الله منفجر شد که این بار هم ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند. همچنین حزب‌الله لبنان در روز جمعه اعلام کرد در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه بیروت ۱۶ نفر به شهادت رسیده‌اند، از جمله «ابراهیم عقیل» فرمانده ارشد حزب‌الله. این حمله همچنین ۶۶ مجروح به دنبال داشت.

رسانه آمریکایی با بیان اینکه برخی این پیجرها به نیروهای حزب‌الله لبنان متعلق داشته و ممکن است اهداف نظامی برای صهیونیست‌ها محسوب شوند، تأکید کرد این حملات با دست‌کم ۳۷ نفر کشته و هزاران زخمی، زمانی اتفاق افتاد که نیروهای حزب‌الله فعال نبودند و درگیری نظامی در کار نبود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، قربانیان این انفجارها در کنار خانواده‌هایشان بودند، در کافه‌ها نشسته یا در بازار مشغول خرید بودند و چندین شهروند غیرنظامی هم بر اثر این انفجارها جان خود را از دست داده یا مجروح شدند.

انتقال قربانیان انفجار پیجرها در لبنان

کشتار غیرنظامیان و فرار از مذاکره

به گزارش نیویورک‌تایمز، نظریه «جنگ عادلانه» به تمایز قائل شدن میان نظامیان و غیرنظامیان بستگی دارد و ارتش‌ها باید هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا از تلفات غیرنظامی جلوگیری کنند. رژیم صهیونیستی مدعی است که این تمایز را رعایت می‌کند، اما گزارش‌های منتشرشده از جنایات آن در سراسر جهان و پرونده‌ای که تل‌آویو در دیوان بین‌المللی کیفری در جریان دارد، نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر تلاش معناداری برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان انجام نمی‌دهد.

صهیونیست‌ها همواره نیروهای مقاومت فلسطین را به پناه‌گرفتن پشت غیرنظامیان متهم می‌کنند تا بدین وسیله آمار فجیع تلفات غیرنظامیان فلسطینی در حملات خود را توجیه کنند، اما به اذعان رسانه آمریکایی، در ماجرای انفجار پیجرها در لبنان هیچ نشانه‌ای مبنی بر توزیع پیجرهای آلوده میان غیرنظامیان وجود نداشت و صهیونیست‌ها دیگر نمی‌توانند از این توجیه ساختگی استفاده کنند. در این گزارش آمده است: «این نقشه اسرائیل بود و طراحان آن باید می‌دانستند که دست‌کم تعدادی از افراد زخمی شده، مردان، زنان و کودکان بی‌گناه و غیرنظامی خواهند بود.»

نیویورک‌تایمز همچنین با اشاره به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران، تأکید کرد وقتی صهیونیست‌ها چهره‌ای مانند هنیه را که مشغول مذاکره با او بوده‌اند، ترور می‌کنند، این یعنی رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به موفقیت مذاکرات ندارد؛ امری که نه‌تنها از سوی ساکنان غزه، بلکه از سوی ساکنان تمامی مناطق اراضی اشغالی نیز غیراخلاقی محسوب می‌شود.

از آغاز جنگ غزه، حزب‌الله لبنان هر روزه حملاتی را به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی فلسطین انجام داده تا فشار را از روی ساکنان غزه کاهش دهد، اما به گزارش رسانه آمریکایی، صهیونیست‌ها با انفجار پیجرها کمکی به افزایش امنیت مواضع خود نکردند و تنها خود را در معرض انتقام احتمالی حزب‌الله قرار دادند.

این روزنامه در انتها بر ضرورت راهکار دیپلماتیک و صلح‌آمیز برای پایان مناقشه در منطقه تأکید کرد و گزارش داد برای اجتناب از جنگ تمام‌عیار حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، ابتدا باید بحران غزه را حل‌وفصل کرد.

منبع: ایسنا