کد خبر 1645266
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

مقامات ژاپنی یکشنبه به چین اعلام کردند که ورود ناوشکن این کشور به آب‌های چین ناخواسته بوده و کاپیتان این کشتی جایگزین شده است.

به گزارش مشرق، ناوشکن سوزوتسوکی در ماه ژولای با وجود هشدارهای متعدد کشتی‌های چینی وارد حریم دریایی این کشور شد.

به گزارش روزنامه ماینیچی ژاپن، مقامات دیپلماتیک توکیو روز گذشته به پکن اعلام کردند که ناوشکن دفاعی به صورت ناخواسته وارد حریم آبی چین در دریای چین شرقی شده و کاپیتان آن نیز به دلیل این «اشتباه جدی» جایگزین شده است.

شاهدان عینی ضمن زیر سؤال بردن مهارت کارکنان کشتی اظهار داشتند این حادثه در حالی رخ داد که ناوشکن سوتزوسوکی در حال نظارت بر مانور نظامی چین در دریاهای آزاد بوده است. منابع خبری همچنین اعلام کردند که توکیو در حال بررسی جریمه و اقدامات انضباطی سایر کارکنان کشتی است.

این حادثه با اعتراض طرف چینی همراه بوده است. مسئولین استان ژجیانگ چین یک روز پیش از برگزاری رزمایش، اطلاعات لازم درباره آن را به توکیو اعلام کردند و به دلیل شلیک گلوله در این مانور نظامی، مناطق ورود ممنوعی را در دریا تعیین نمودند. ژاپن به طور غیر رسمی چین را از نتایج تحقیقات خود و اخراج کاپیتان ناوشکن مطلع کرده است.

کاپیتان ناوشکن در ماه می (تنها دو ماه پیش از این حادثه) فرماندهی کشتی را بر عهده گرفته بود. تحقیقات همچنین از ضعف ارتباطی میان کارکنان کشتی در هنگام ورود به آب‌های چین خبر می‌دهد.

در ۴ جولای و اوایل صبح، سوتزوسوکی به مدت ۲۰ دقیقه وارد آب‌های چین شد و تا ۲۲ کیلومتری استان ژجیانگ پیش رفت. از زمان تأسیس نیروی دریایی ژاپن در سال ۱۹۵۴، این اولین باری بود که یک کشتی نیروی دریایی بدون اطلاع قبلی وارد حریم دریایی چین شده است.

منبع: فارس