کد خبر 1645338
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

کره جنوبی امروز دوشنبه، پیونگ‌یانگ، همسایه دیگر خود در شبه‌جزیره کره را به اقدام نظامی در مواجهه با بالون‌های زباله تهدید کرد.

به گزارش مشرق، ستاد مشترک کره جنوبی امروز اعلام کرد که درصورتی‌که بالون‌های زباله ارسال شده توسط کره شمالی، تلفاتی را به دنبال داشته باشد؛ اقدام نظامی در انتظار پیونگ‌یانگ خواهد بود.
«لی سونگ جون»، سخنگوی ستاد مشترک کره جنوبی، اقدام پیونگ‌یانگ در ارسال بالون‌های زباله را از نظر بین‌المللی «اقدامی شرم‌آور» توصیف کرده و افزود: این کار باعث ناراحتی و اضطراب در بین مردم کره شده است.

جون تصریح کرد که گرچه تابه‌حال در این زمینه مسئله‌ای پیش نیامده است که به پاسخ نظامی نیاز باشد؛ اما هر گونه تلفات مستقیم ناشی از این بالون‌ها با اقدام نظامی سئول مواجه خواهد شد.
ستاد مشترک کره جنوبی تأکید کرده است که اگر پرتاب ادامه‌دار بالون‌های زباله توسط کره شمالی به‌عنوان تهدیدی جدی برای ایمنی شهروندان کره جنوبی یا گذر از خطوط (قرمز) تعبیر شود؛ ارتش اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را انجام خواهد داد.
پیونگ‌یانگ تابه‌حال در ۲۲ نوبت مختلف از ۲۸ می تا ۲۳ سپتامبر، ۵۵۰۰ بالون زباله به کره جنوبی پرتاب کرده است. تنها در طول روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، ۱۲۰ بالون در خاک کره جنوبی فرود آمده است.
بالون‌های زباله کره شمالی حاوی زباله‌های خانگی از جمله بطری‌های پلاستیکی و کاغذ بوده و تعدادی نیز پر از کود بوده است. تابه‌حال ماده خطرناک یا غیرعادی‌ای در آن‌ها یافت نشده است.

سخنگوی ستاد مشترک کره جنوبی اذعان کرده است که برخی از مردم کره خواستار شلیک ارتش به این بالون‌ها هستند؛ اما اگر مواد خطرناک غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای در آن‌ها وجود داشته و در هوا پراکنده شود؛ می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را برای ایمنی شهروندان ایجاد کند.
به اذعان رسانه‌های کره‌ای، پرواز هواپیماهای فرودگاه بین‌المللی اینچئون در صبح دوشنبه، دو بار به دلیل وجود بالون‌های کره شمالی، به‌تعویق‌افتاده است. علاوه بر این، آتش‌سوزی‌هایی نیز در مناطقی از کره جنوبی ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌شود به دلیل «تایمرهای حرارتی» متصل به بالون‌ها بوده است.

سئول تخمین زده است که پیونگ‌یانگ، ۵۵۰ میلیون وون یعنی بالغ بر ۴۱۰ هزار دلار را صرف ساخت این بالون‌ها کرده است.

برخی گروه‌های مدنی در کره جنوبی هم بالون‌هایی حاوی برنج، داروهای اساسی و مطالبی را در انتقاد از حکومت حاکم بر کره شمالی به سمت خاک این کشور ارسال می‌کنند. پیونگ‌یانگ بارها نسبت به این رفتارها هشدار داده و تهدید کرده است که به این اقدامات پاسخ می‌دهد.
پیش‌تر سئول اعلام کرده بود که در مواجهه با بالون‌های زباله کره شمالی، با قراردادن بلندگوهایی در مرز بین دو کره به پخش اخبار و موسیقی‌های کره‌ای با صدای بلند می‌پردازد.

منبع: فارس