رادیکال‌های اصلاح طلب به دنبال طراحی یک پروژه برای فشار به حاکمیت برای تغییر سیاست‌های خارجی در برابر آمریکا هستند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

یک عضو جبهه اصلاحات معتقد است که گفتمان پزشکیان ترجمان تازه ای از گفتمان اصلاحات است. علی شکوری راد در گفتگویی با روزنامه اعتماد و در پاسخ به این پرسش که ‌«در تحلیل گفتمان‌های خاتمی و پزشکیان گفت:

حقیقت آن است که نمی‌توان گفت، گفتمان پزشکیان ادامه ایده گفت‌وگوی تمدن‌های خاتمی است، چون ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما حتما متاثر از فضای گفتمانی دوران اصلاحات است. گفتمانی که ترجمان تازه‌ای از گفتمان اصلاحات است. گفتمان پزشکیان ذیل عنوان وفاق یا پرهیز از دعوا، هرچند از نظر ظاهری ساده‌تر از گفتمان پیچیده‌ای است که خاتمی در بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها ارائه می‌کرد اما هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی، کارایی خاص خود را دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «‌آیا ممکن است این رویکرد، زمینه‌ای برای برقراری رابطه مستقیم میان ایران و امریکا ایجاد کند؟»، تصریح می کند: این امر را منتفی نمی‌دانم. معتقدم پزشکیان از آنچه که شعارش را داده، امتناع نخواهد کرد. اگر اوضاع به نحو مساعدی فراهم شود، دکتر پزشکیان از ایجاد رابطه امتناع نخواهد کرد. عدم امتناع دکتر پزشکیان در شرایطی که بسترهای مناسب وجود داشته باشد، امیدواری‌ها به برقراری رابطه یا بهبود رابطه با امریکا را مستدام باقی می‌گذارد.

اظهارات علی شکوری راد اما در حالی در خصوص گفتمان پزشکیان و تعریف آن به عنوان ترجمان تازه گفتمان اصلاحات طرح و بیان می شود که اصلاح طلبان تا پیش از این نسبت به ادبیات و غنی نبودن محتوای گفتمان پزشکیان انتقاد داشته اما اینکه در شرایط کنونی گفتمان وی را ترجمان تازه گفتمان اصلاحات تعریف می کنند به دلیل تلاش برای بهره گیری از ظرفیت ارتباط گیری شخصیت و کنش های پزشکیان با طبقات محروم و به تعبیر اصلاح طلبان پایین دست جامعه می باشد.

از سوی دیگر اما تصریح بر امیدواری به بهبود رابطه با آمریکا از جانب پزشکیان نیز در راستای مطالبه سازی از وی برای این موضوع و ضریب دادن به آن از طریق ساده سازی این ارتباط از سوی پزشکیان می‌باشد.

شنیده شدن صدای رژیم صهیونیستی از برخی مطبوعات اصلاح طلب!

یک روزنامه اصلاح طلب با بیان اینکه چون رئیس جمهور درباره اسرائیل موضع گیری کرده پس نباید انتظار دستاورد خاصی از سفر نیویورک داشت!.

در این رابطه روزنامه آرمان ملی به نقل از فریدون مجلسی نوشت، مهم ترین دغدغه رئیس جمهور زمینه سازی برای آغاز مجدد مذاکرات و لغو تحریم ها خواهد بود. با این وجود من فکر نمی کنم آقای پزشکیان در سفر به نیویورک به این مهم دست پیدا کند.این در حالی است که رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک دوباره درباره اسرائیل موضع گیری کردند و خواستار از بین رفتن اسرائیل شدند.واقعیت این است که کشورهای غربی برای تحقق اهداف ایران در زمینه لغو تحریم ها و مذاکرات تنها با همین مواضع ایران درباره اسرائیل مشکل دارند و کشورهای غربی علاقه ای به مذاکره و لغو تحریم ها با ایران از خود نشان نمی دهند. و ترجیح می دهند ایران همچنان در وضعیت تحریم و شرایط سخت اقتصادی قرار داشته باشد.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

از دیگر سو در شرایطی که رهبر معظم انقلاب ضرورت اتحاد امت اسلامی برای ازاله رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داده اند، مجلسی با اشاره به شعارهای پزشکیان گفت، آقای پزشکیان شخصأ انسان مومنی هستند و به شعار صلح طلبی پایبند هستند. به همین دلیل نیز فکر می کنند همه کشورهای جهان و به خصوص جهان اسلام پشت این شعار قرار دارد و با وحدت در این زمینه اقدام خواهد کرد.شاید ایشان هم مانند برخی در داخل کشور گمان می کند که همه کشورهای اسلامی مانند آنچه دلخواه ماست در مقابل اسرائیل متحد خواهند شد. این در حالی است که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و اکثر کشورهای اسلامی خود را متعهد به اعتقاد جمهوری اسلامی درباره اسرائیل نمی داند.

گفتنی است این اظهارات در حالی از سوی برخی چهره و رسانه‌های جریان اصلاح طلب طرح و بیان می شود که آنان به تعبیر خود به دنبال نرمش با آمریکا بوده و بدون هیچ گونه اشاره‌ای به جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم در حال القای این گزاره هستند که سیاست های ایران در برابر باند جنایتکاری صهیونیست دلیل اصلی تحریم‌های ایران می باشد.

همچنین تاملی بر اظهارات برخی رادیکال‌های اصلاح طلب بیانگر طراحی یک پروژه برای فشار به حاکمیت برای تغییر سیاست های خود در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و وفاق مورد نظر نه اتحاد حول سیاست های کلان نظام و منافع امت اسلام که گویا همکاری و تبدیل شده به بلندگوهای رژیم اسرائیل می‌باشد.