کد خبر 1646626
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴

سرپرست دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به سرانجام ارزیابی زباله سوز چینی گفت: محیط زیست اعلام کرده است که ۲۹ ابهام را رفع کنید تا مجوز بدهیم.

به گزارش مشرق، آذرماه گذشته بود که مدیران یک شرکت زباله‌سوز در چین برای انعقاد قرارداد ساخت، راه اندازی و بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز به تهران آمدند و مقدمات ساخت این کارخانه به امضا رسید.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه این تفاهم‌نامه اعلام کرد، این مجموعه نیمی از آلاینده‌های مورد قبول استانداردهای اروپا را دارد و حتی کیفیت این دستگاه از تولیدات اروپایی نیز بالاتر است.

بعد از گذشت ۹ ماه از امضای اولیه این قرارداد اما شهردار تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روند اجرای این طرح به محیط زیست رسیده و اکنون طرح ارزیابی این کارخانه به سازمان محیط زیست ارسال شده است و پس از اعلام موافقت زیست محیطی و کسب محوز اقدامات بعدی برای راه اندازی آن انجام می گیرد.

ایراد ۲۹ مورد ابهام از طرح زباله سوز چینی

سعید کریمی سرپرست دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پرونده زباله سوز چینی اینطور پاسخ داد که ۲۹ مورد ابهام، سوال و نقص توضیح در طرح ارسالی وجود داشته که روز گذشته این موارد برای رفع به شهرداری تهران ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه گزارش ارزیابی طرح احداث کارخانه زباله سوز چینی شهریورماه به این سازمان ارسال شده است، اظهار داشت: موارد قابل اهمیتی در ساخت و احداث کارخانه‌ها از منظر محیط زیستی وجود دارد که شرکت مشاور طرح به آن پاسخ دهد، چراکه این موارد می‌تواند بر روی سلامت محیط زیست شهر موثر باشد.

کارخانه زباله‌سوز طبق کدام اسناد بالادستی خریداری می‌شود؟

کریمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران طرح جامع مدیریت پسماند را در سال‌های اخیر به تصویب رسانده است، گفت: این دستگاه باید پاسخگو باشد که طبق کدام سند بالادستی و ضرورتی اقدام به خرید دستگاه زباله سوز کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری باید سازمان محیط زیست را توجیه کند که استراتژی بلندمدت و کوتاه مدتش در این مورد چیست، چراکه زباله سوزها در فرایند مدیریت پسماند در نقطه انتهایی قرار دارند.

تصفیه گاز زباله سوز بسیار حائز اهمیت است

سرپرست دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان منکر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت محیط زیستی شهر نیست، ابراز داشت: باید ادعاهای شرکت موردتفاهم از طریق «اصالت‌یابی لایسنس» بررسی شود، چراکه تصفیه گاز زباله سوز بسیار برای ما در فرایند عملکردی دارای اهمیت است.

وی افزود: به همین راحتی نمی‌توانیم بپذیریم که تولیدات این کارخانه در سطح استانداردهای روز دنیاست و این مهم نیازمند، بررسی کارشناسی دارد.

کریمی با بیان اینکه در فرایند زباله سوزی خاکستری به وجود می آورد که منبع انتشار آلایندگی در هوا و پساب خواهد شد، گفت: "دی‌اکسین فوران" یک ماده سمی است که از خروجی فرایند زباله سوزها ساطع می‌شود، و باید در فضای آزمایشگاهی نحوه و میزان اتساع را بررسی شود.

سازمان محیط زیست بعد از رفع ابهامات مجوز ارزیابی را صادر می‌کند

سرپرست دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست توضیح درباره سایت مدنظر ساخت کارخانه، انبار مواد شیمیایی و مصرفی، مخازن سوخت مایع، تصفیه پساب صنعتی و انسانی همچنین بازچرخانی آب را از دیگر موارد مورد اشاره در این درخواست عنوان کرد و اظهار داشت: اساساً زباله‌سوز در کاهش سطح تولید زباله و جلوگیری از ورود شیرابه به سطوح زیرزمینی نقش بسیار موثری دارد.

وی یادآور شد: شهرداری می‌تواند در یک بازه ۲ هفته تا یک ماه به این ۲۹ ابهام پاسخ دهد و پس رفع این ابهامات، ظرف یک دوماه مجوز صادر خواهد شد.

منبع: مهر