کد خبر 1646758
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

چکیده : نرده شیشه ای سکوریت نوعی نرده مقاوم و ایمن است که در معماری مدرن علاوه بر نقش حفاظ، به دلیل شفافیت و طراحی مینیمال، در زیبایی محیط نیز نقش دارد. این نرده‌ها با استفاده از شیشه سکوریت نصب می‌شوند که به دلیل مقاومت در برابر ضربه و تغییرات دمایی، مناسب برای فضاهای مختلف از جمله حفاظ اطراف استخرها، بالکن ها و فضاهای دکوراتیو است. نرده شیشه ای سکوریت به دلیل قابلیت ترکیب با یراق‌آلات مینیمال و استیل، جذابیت بصری بیشتری ایجاد می‌کند.

در معماری مدرن، نرده شیشه ای علاوه بر نقش حفاظ در زیبایی و دکوراسیون محیط نقش دارد. امروزه، تمایل کارفرمایان به اجرای نرده های شیشه ای فریم لس افزایش یافته است. در این سازه شیشه ای مدرن دیگر خبری از پروفیل های حجیم در کنار نرده شیشه ای نیست و به جای آن از اتصالات و یراق آلات مینمیال و ظریف استیل استفاده می‌شود که جذابیت بصری نرده شیشه ای را چند برابر می‌کند. همچنین برای افزایش ایمنی نرده شیشه ای، از شیشه های ایمن مانند سکوریت و شیشه لمینت می‌توان استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع نرده شیشه ای می‌پردازیم.

نرده شیشه ای سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت نوعی شیشه است که به دلیل مقاومت در برابر ضربه، تغییرات و گرادیان شدید دمایی و ویژگی های همچون عایق صوتی و حرارتی برای نصب جان پناه شیشه ای کاربرد دارد. شیشه سکوریت در زبان فارسی از کلمه security بر گرفته شده است به همین دلیل به شیشه های ایمنی نیز شناخته می‌شود. این نوع شیشه تحت فرایند حرارتی خاصی تولید می‌شود که دمایی شیشه تا 700 درجه افزایش می‌یابد و سپس به سرعت کاهش می‌یابد. علاوه بر مزایای ذکر شده، مکانیزم شکست شیشه تحت فرآیند سکوریت نیز تغییر می‌کند که حتی در صورت شکست شیشه، به افراد آسیب نمی‌رساند.

تشخیص شیشه نرده شیشه ای سکوریت

از آنجایی که استفاده از شیشه معمولی برای نرده شیشه ای اصلا ایمن نیست و پیشنهاد نمی‌شود، می‌بایست بتوانید شیشه سکوریت را از شیشه معمولی تشخیص دهید که ایمنی نرده شیشه ای تضمین گردد.

  1. به صورت معمول بر روی شیشه سکوریت علامت مخصوص شیشه سکوریت یا FT چاپ می‌شود.
  2. شیشه سکوریت در برابر شاک حرارتی مقاوم است بنابرین اگر آب جوش و اب سرد روی شیشه بلافاصله ریخته شود، نباید شیشه بشکند.
  3. شیشه سکوریت زمان شکست به قطعات ریز و غیر برنده تبدیل می‌شود.
  4. شیشه های سکوریت، رفلکس بیشتر نسبت به شیشه های معمولی دارد و به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.

از نرده شیشه ای سکوریت در چه جاهایی می‌توان استفاده کرد؟

برای اجرای نرده شیشه ای و دریافت پایان کار استفاده از نرده شیشه ای سکوریت مجاز نیست و برای هر پرتگاهی با ارتفاع 75 سانتی متر و یا بیشتر می‌بایست از هندریل شیشه ای لمینت استفاده شود. شیشه لمینت که در نرده شیشه های لمینت به کار میرود در واقع دو لایه شیشه سکوریت هستند که تحت فرایند خاصی با یک لایه میانی طلق pvb یا sentryglas به هم متصل شده شده اند. شیشه لمینت بر خلاف شیشه سکوریت در صورت شکست در جای خود باقی می‌ماند و همچنین به دلیل دو لایه یا سه لایه بودن ایمنی افزوده دارد. یعنی در صورت شکسته نشدن یک لایه یا بیشتر در جای خود باقی میماند و فرصت برای تعویض شیشه وجود دارد.

قیمت شیشه لمینت نسبت به شیشه سکوریت تقریبا دو برابر است. بنابراین برای پروژه‌های که نیاز به استفاده شیشه لمینت نیست، می‌توان از شیشه سکوریت استفاده کرد که هزینه تمام شده اجرای نرده کاهش یابد.

علاوه بر بحث هزینه، نرده شیشه سکوریت با فرض یکسان بودن ضخامت شیشه، مقاومت بیشتری نسبت به شیشه لمینت دارد چرا که تحت فرایند لمنیت مقاومت شیشه کاهش می‌یابد. به عنوان مثال مقاومت شیشه 12 میل سکوریت از شیشه دو لایه 6 میل بیشتر است.

همچنین احتمال شکست خود به خودی شیشه در شیشه های سکوریت کمتر از شیشه لمینت است. این پدیده با نام خود کشی شیشه شناخته می‌شود. در صورت استفاده از شیشه لمینت این احتمال دو برابر می‌شود چرا که شیشه لمینت از دو لایه شیشه سکوریت تشکیل شده است. البته نگران این موضوع نباشید چرا که احتمال رخ دادن شکست شیشه به دلیل خودشکنی شیشه به میزان 0.00008 در ۱۰ سال است.

بنابراین برای مواردی که نیاز به استفاده از شیشه لمینت نیست، می‌توان از نرده شیشه ای سکوریت استفاده کرد.

انواع نرده شیشه ای سکوریت

نرده شیشه ای سکوریت را می‌توان بر اساس نوع یراق و نوع شیشه دسته بندی کرد:

نرده شیشه ای سکوریت بر اساس یراق آلات

برای اجرای نرده شیشه ای سکوریت می‌توان از اتصالات زیر برای مهار شیشه استفاده کرد:

پایه اسپیگات:‌ در این مدل اجرای هندریل شیشه ای سکوریت از پایه های کوتاه استیل معمولا حدود 20 سانتی متری استفاده می‌شود که شیشه در بین دو فک پایه قرار می‌گیرد.

فیکس پوینت: در نرده شیشه ای فیکس پوینتی، از اتصالات استیل نقطه ای استفاده می‌شود که شیشه توسط این یراق آلات به کنار پله نصب می‌شود. این نوع نرده شیشه ای، فضای پله را اشغال نمی‌کند.

یوچنل اکسپوز: در نرده شیشه ای اکسپوز از پروفیل های یک تیکه آلومینومی برای نصب نرده استفاده می‌شود و نرده شیشه ای به صورت یک پارچه دیده می‌شود.

یوچنل دفنی: این مدل نصب هندریل شیشه ای نیز مانند مدل قبل است، با این تفاوت که پروفیل در زمان کف سازی مخفی‌ می‌شود و به جز شیشه، المان فلزی روی سطح زمین مشاهده نمی‌شود.

نرده شیشه ای سکوریت بر اساس نوع شیشه

شیشه سکوریت کریستال: شفاف‌ترین نوع شیشه سکوریت، مناسب برای نرده‌های شیشه‌ای که به حداکثر شفافیت نیاز دارند.

شیشه سکوریت سوپر کلیر: کمی کمتر از شیشه کریستال شفاف است، اما همچنان برای نرده‌های شیشه‌ای با شفافیت بالا کاربرد دارد.

شیشه سکوریت کلیر (فلوت): با شفافیت کمتر و رنگ سبز ملایم، برای نرده شیشه ای مناسب است که نیاز است قیمت پایین باشد.

شیشه سکوریت دودی: با رنگ خاکستری و ظاهری جذاب، برای نرده شیشه ای بالکن و نما استفاده می‌شود.

شیشه سکوریت برنز: با رنگ قهوه‌ای تیره، مناسب برای نرده‌های شیشه‌ای در فضاهای دکوراتیو و نماهای خارجی که نیاز به جلوه‌ای خاص و متفاوت دارند.
شیشه سکوریت ساتینا: شیشه‌ای مات که نور را عبور می‌دهد ولی دید را محدود می‌کند، مناسب است برای نرده شیشه ای اطراف استخر و بخش‌های نیازمند حریم خصوصی.

نرده شیشه ای سکوریت دور استخر

یکی از کاربرد های نرده ای شیشه سکوریت استفاده از آن به عنوان حفاظ دور استخر ویلا و باغ است. حفاظ شیشه ای به دلیل شفافیت و طراحی مدرن خود، به راحتی به جذابیت فضای خارجی باغ و ویلا می‌افزاید و در عین حال امنیت لازم را برای جلوگیری از سقوط افراد به داخل استخر فراهم می‌آورند. با استفاده از جان پناه شیشه ای سکوریت دور استخر، نمای زیبای استخر و فضای اطراف آن به‌طور کامل حفظ می‌شود و از هرگونه موانع بصری جلوگیری می‌شود.

از آن جایی که شیشه سکوریت در برابر شرایط جوی مختلف، از جمله رطوبت و تغییرات دما، بسیار مقاوم است گزینه مناسب برای نرده دور استخر است. همچنین برای نصب نرده شیشه ای دور استخر از پایه اسپیگات استفاده می‌شود که در برابر زنگ زدگی مقاوم است و به ظاهری پایدار و زیبا نرده شیشه ای کمک می‌کند.

نتیجه گیری

نرده شیشه ای سکوریت نوعی نرده مقاوم و ایمن است که در معماری مدرن علاوه بر نقش حفاظ، به دلیل شفافیت و طراحی مینیمال، در زیبایی محیط نیز نقش دارد. این نرده‌ها با استفاده از شیشه سکوریت نصب می‌شوند که به دلیل مقاومت در برابر ضربه و تغییرات دمایی، مناسب برای فضاهای مختلف از جمله حفاظ اطراف استخرها، بالکن ها و فضاهای دکوراتیو است. نرده شیشه ای سکوریت به دلیل قابلیت ترکیب با یراق‌آلات مینیمال و استیل، جذابیت بصری بیشتری ایجاد می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان به سایت آراد استیل مراجعه کنید.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها