کد خبر 1647932
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۷۰ درصد سالمندان بالای ۶۵ سال فشار خون دارند و این موضوع باعث شده هر سالمند، نیاز به مصرف چندین دارو داشته باشد.

به گزارش مشرق، سید رضا رئیس‌کرمی امروز در کنفرانس نقش جامعه در حمایت از سالمندان که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های قبل به دلیل بهبود شاخص‌های بهداشتی و افزایش امید به زندگی به بیش از ۷۲ سال با پدیده سالمندی روبرو شده‌ایم.

وی افزود: باید زیرساخت‌های شبکه بهداشتی خود را برای ارائه خدمات به سالمندان و تامین سلامتی آن‌ها تقویت کنیم.

آمار بالای بیماری‌های مزمن در سالمندان

در ادامه باقر لاریجانی؛ رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه نتایج پژوهشی درباره بیماری‌های مزمن سالمندان پرداخت و اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده، ۷۰ درصد سالمندان بالای ۶۵ سال فشار خون دارند، چاقی و دیابت نیز از دیگر بیماری‌های مزمن افراد سالمند است؛ همچنین نیمی از سالمندان دیابتی یا پیش‌دیابتی هستند و ۶۰ درصد آن‌ها کلسترول خون بالا دارند.

لاریجانی ادامه داد: به عبارت دیگر، هر سالمند چند نوع از این بیماری‌ها را دارد که این آمارها بالاست و مسئله بسیار مهمی است زیرا سالمندان را دچار «پلی فارماسی» می‌کند یعنی هرسالمند نیازمند داروهای متعدد می‌شود.

وی گفت: سالمندی مشکل اساسی در کشور ما است و کشور ما بعد از ژاپن و برخی کشورها در رتبه‌های بعدی تجربه سالمندی است. سالمندان نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش می‌دهند و آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یوهای کشور را پر خواهند کرد و بنابراین نیاز به زیرساخت‌های بهداشتی را افزایش خواهد داد و لذا باید برای تامین این زیرساخت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کنیم.

چالش‌های سالمندی در کشور

در ادامه این مراسم، علیرضا نمازی؛ دبیر کنفرانس نقش جامعه در حمایت از سالمندان بیان کرد:‌ با توجه به رشد جمعیت سالمند کشور که شیب آن نیز بسیار بالاست، با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم از جمله چالش‌های حوزه سالمندی در بخش سلامت شامل کمبود نیروی انسانی، نبود منابع مالی کافی، نبود پوشش بیمه‌ای برخی خدمات و تجهیزات توانبخشی و کمبود نیروهای توانبخشی سالمندان است.

وی ادامه داد:‌ فرصت کمی برای مقابله با مشکلات ناشی از سالمند شدن جمعیت داریم و بنابراین کشور باید زیرساخت‌های خود را در حوزه سالمندی افزایش دهد. افزایش مراکز نگهداری از سالمندان، افزایش تخت‌های بستری برای سالمندان و تربیت نیروی انسانی کافی در حوزه سالمندی از الزاماتی است که باید به آنها توجه شود.

منبع: تسنیم