پایگاه هوایی «ختساریم» اسرائیل که در حمله تروریستی به شهادت رساندن شهیدان سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان نقش محوری داشت، در حمله موشکی سپاه مورد اصابت قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، در جریان حمله موشکی سپاه پاسداران به سرزمین‌های اشغالی که سه‌شنبه شب (۱۰ مهر ۱۴۰۳) با نام «وعده صادق۲» و در پاسخ به ترور شهیدان اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان انجام شد، یکی از اهداف -به گفته سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح- پایگاه هوایی «ختساریم» (در برخی تلفظ‌ها هاتساریم هم گفته می‌شود) بوده است.

نشان پایگاه هوایی ختساریم

این پایگاه که با نام پایگاه ششم نیروی هوایی ارتش اسرائیل هم شناخته می‌شود، اولین پایگاهی است که بعد از تاسیس دولت تروریستی اسرائیل و در دهه ۶۰ میلادی ساخته شده است.

پایگاه هوایی ختساریم در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در شهر «بئرسبع» قرار دارد و شاملاسکادران ۱۰۷ (هواپیماهای F-۱۶)، اسکادران ۶۹ (هواپیماهای F-۱۵ و اسکادران آموزشی ۱۰۲ (هواپیماهای M-۳۴۶ Master) می‌شود و فرماندهی آن را نیز سرتیپ «عامیخای لوین» برعهده دارد.

سرتیپ «عامیخای لوین» فرمانده پایگاه ختساریم

دلیل انتخاب این پایگاه به عنوان یکی از اهداف در حمله موشکی سپاه، نقش محوری آن در عملیات ترور شهیدان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، سردار عباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان و شهید علی کرکی فرمانده حزب الله بود که توسط جنگنده های F-۱۵ اسکادران ۶۹ انجام شد.

جنگنده F-۱۶ از اسکادران ۱۰۷ در پایگاه هوایی ختساریم

هواپیماهای آموزشی M-۳۴۶ Master از اسکادران ۱۰۲ در پایگاه ختساریم

اسکادران ۶۹ (با نام چکش)، سومین اسکادران نیروی هوایی اسرائیل پس از اسکادران‌های ۱۰۱ و ۱۰۳ است که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۸ در بحبوحه جنگ اول اعراب و اسرائیل تاسیس شد.

نشان اسکادران ۶۹ نیروی هوایی اسرائیل

این اسکادران در ابتدا جنگنده‌های F-۴ فانتوم را در اختیار داشت و با این جنگنده در جنگ هایی نظیر سینا (کانال سوئز) در سال ۱۹۵۶، جنگ یوم‌کیپور در سال ۱۹۷۳ و جنگ اول لبنان از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ شرکت داشت.

«رون آراد» خلبان اسرائیلی که در پی سقوط هواپیمایش در سال ۱۹۸۶ در جنوب لبنان به اسارت نیروهای مقاومت درآمد ( و تا امروز اسرائیل نتوانسته او را پیدا کند) در همین اسکادران ۶۹ خدمت می‌کرد.

رون آراد خلبان اسرائیلی که هواپیمایش در سال ۱۹۸۶ در جنوب لبنان سقوط کرد

و خودش به اسارت نیروهای مقاومت درآمد

این اسکادران در سال ۱۹۹۱ به پایگاه هوایی ختساریم منتقل شد و هواپیماهای فانتوم آن نیز در سال ۱۹۹۴ از رده خارج شدند.

اسکادران ۶۹ از سال ۱۹۹۸ جنگنده‌های F-۱۵ را در اختیار گرفت و با این جنگنده در عملیات‌های تروریستی نظیر حمله به پایگاه T-۴ سوریه در سال ۲۰۱۸ (که منجر به شهادت ۷ تن از نیروهای سپاه در سوریه شد) و عملیات ترور شهید «ابراهیم عقیل» فرمانده عالیرتبه حزب‌الله (جانشین شهید فواد شکر) در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ شرکت داشت اما مهمترین عملیات ترویستی که توسط جنگنده های این اسکادران صورت گرفت، ترور شهیدان شهیدان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، سردار عباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان و شهید علی کرکی فرمانده حزب الله در تایخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ بود که ۸ فروند از جنگنده‌ای F-۱۵ آن، بیش از ۵۰ تُن بمب سنگرشکن را برای ترور این شهدا برروی یک نقطه از ضاحیه بیروت ریختند.

جنگنده‌های F-۱۵ از اسکادران ۶۹ در پایگاه ختساریم

از خسارات وارد شده به این پایگاه در جریان حمله موشکی سپاه پاسداران، هنوز خبری منتشر نشده است ولی پیش‌بینی می‌شود بدلیل حجم بالای موشک‌ها و اصابت سنگین آنها، خسارات وارد شده زیاد باشد.