کد خبر 1649254
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۷

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه نسبت به پیامدهای اطلاعاتی انفجار پیجرها در لبنان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه در پی انفجار پیجرها در لبنان، نسبت به تهدیدات امنیتی استفاده از فناوری‌های ارتباطی و سوءاستفاده نهادهای اطلاعاتی غربی از این فناوری‌ها هشدار داد.

به گزارش تاس، الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) روز گذشته در نشست شورای سران امنیت و قانون کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفت: انفجار از راه دور پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان و سوریه نشان دهنده یک تهدید امنیتی برای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) هم هست.

وی افزود، انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان و سوریه نشان داد که سرویس‌های اطلاعاتی دشمن می‌توانند نقاط آسیب‌پذیری را شناسایی کرده و به منظور نه‌تنها تخریب زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی، بلکه برای ترور مقامات دولتی در فناوری‌های اطلاعاتی، مواد منفجره کارگذاری کنند. رئیس FSB تأکید کرد: «این یک تهدید مستقیم برای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) است.»

وی در جمع‌بندی این وضعیت گفت: «از بسیاری جهات، توسعه بیشتر اوضاع سیاسی در کشورهای مشترک المنافع و در نهایت امنیت آنها به اقدامات مشترک و حرفه‌ای در مبارزه با تروریسم بین‌المللی، جنایات فراملی و قاچاق مواد مخدر و نیز حمایت از حقوق اساسی و تضمین امنیت اطلاعات بستگی دارد.

انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان و سوریه طی روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر رخ داد که منجر به شهادت ۳۷ تن و مجروح شدن بیش از ۳ هزار شهروند لبنانی شد. پیش از این روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سرویس‌های امنیتی اسرائیل این دستگاه‌ها را ساخته و به لبنان فروخته‌اند.

با اینکه رژیم صهیونیستی از پذیرش رسمی مسئولیت این اقدام تروریستی سر باز زد؛ اما دولت لبنان و حزب‌الله، تل‌آویو را مسئول این حمله دانستند.

غرب در حال تشدید عملیات سایبری علیه روسیه

بورتنیکوف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ایالات متحده و متحدانش با استفاده از وابستگی زیرساخت‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع به تجهیزات و نرم‌افزارهای غربی، به دنبال کنترل فرآیندهای اطلاعاتی در این کشورها هستند و امنیت اطلاعات و فناوری‌های پردازش داده خود را به آنها تحمیل می‌کنند.» رئیس FSB در نشست مذکور اعلام کرد که غرب عملیات سایبری علیه روسیه را تشدید کرده است. او با اشاره به توسعه مداوم پیچیدگی‌های فنی حملات هکرها و افزایش دامنه درز اطلاعات حفاظت شده گفت:«عملیات اطلاعاتی و تهاجمی سایبری کشورهای غربی علیه روسیه - که عمدتاً سیستم‌های رایانه‌ای بخش انرژی و حمل‌ونقل را هدف قرار داده‌اند - تشدید شده است.»

تلاش‌ غرب برای سلطه بر قفقاز

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه در این نشست تأکید کرد که غرب می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی بی‌ثبات بماند و برای مستقر ساختن نیروهای خود در این منطقه برنامه دارد.

آلکساندر بورتنیکوف در نشست شورای سران امنیت و قانون کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در شهر آستانه گفت: غرب علاقه‌ای به ثبات در قفقاز جنوبی ندارد و خواستار مستقر کردن نیروهای به اصطلاح «صلح‌بان» خود در منطقه تحت نظارت سازمان ملل است.

به گزارش اسپوتنیک، بورتنیکوف در سخنرانی در محل نشست خاطرنشان کرد: «واضح است امریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌ای به ایجاد ثبات در قفقاز جنوبی ندارند. غرب با اعمال فشار برای خارج ساختن ایروان از مذاکرات با باکو تلاش می‌کند هدایت فرآیند حل‌ و فصل مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به دست گرفته و به هدفش در استقرار نیروهای صلحبان در این منطقه، رسماً تحت نظارت سازمان ملل اما عملاً تحت نظر ناتو، دست پیدا کند.» بورتنیکوف خاطرنشان کرد: غرب دارد ارمنستان را تحت فشار به سمت خارج شدن از سازمان پیمان امنیت مشترک سوق می‌دهد تا آن را تبدیل به یک کشور وابسته‌تر به ناتو در ضمن توسعه روابطش با جمهوری آذربایجان کند.

مدیر سرویس امنیتی اف‌.اس.بی روسیه نسبت به تلاش‌های ایالات متحده به منظور گسترش نفوذش بر اعضای سازمان کشورهای مستقل همسود از طریق برنامه‌های تبادلی و اعطای کمک و در عین حال معرفی اصلاحاتی اقتصادی با هدف نفع بردن نهایی ایالات متحده از آنها به این کشورها اظهار نگرانی کرد.