هرگونه اقدامی از سوی اسرائیل علیه تاسیسات نفتی ایران می‌تواند تبعات به شدت منفی را علیه تاسیسات نفتی در منطقه به ویژه عربستان و امارات به همراه داشته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: نشریه آمریکایی «نشنال اینترنست» در تحلیلی به بررسی تهدیدهای اسرائیل علیه تاسیسات نفتی ایران پرداخت و با تاکید بر مجازات متقابل ایران در صورت اشتباه اسرائیل نوشت: در پی اقدام اخیر ایران در انجام یک حمله موشکی بزرگ به اسرائیل که با هدف انتقام‌جویی از ترور اسماعیل هنیه صورت گرفت، ایران عملا اقدام به تقابل مستقیم با اسرائیل کرد. جنس حمله اخیر ایران تفاوت‌های زیادی با حمله این کشور در ماه‌آوریل گذشته داشت. آن زمان، ایران حمله را انجام داد و پیش از آن اطلاع داده بود و البته که اسرائیل نیز یک واکنش خفیف با حمله به یک سایت پدافندی ایران نشان داد. با این حال، اسرائیل اکنون به دنبال یک اقدام گسترده‌تر است. در این رابطه گمانه‌زنی‌های مختلفی نیز مطرح می‌شود. به عنوان مثال، عده‌ای از حمله به سایت‌های نظامی ایران و حمله به سایت‌های اتمی و تاسیسات نفتی این کشور سخن می‌گویند.

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی در موضع‌گیری به صراحت مخالفت خود را با حمله به تاسیسات و برنامه اتمی ایران اعلام کرده است. گزاره‌ای که بسیاری آن را مرتبط با این مسئله می‌دانند که آمریکا می‌ترسد که مبادا این کار، تهران را به سمت تسلیحات اتمی سوق دهد.

عده‌ای بر این باورند که حمله به تاسیسات نفتی ایران می‌تواند یک اهرم فشار علیه تهران باشد. این مسئله با توجه به اهمیت نفت در اقتصاد ایران، بیش از بیش مهم تلقی می‌شود. ایران توانسته صادرات نفت خود را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد که این مسئله بر رشد اقتصادی مثبت این کشور اثرگذاری داشته است. با این حال، هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران از ریسک بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند چالش‌های جدی را هم برای عاملان یک چنین حمله‌ای به دنبال داشته باشد.

اگر ایران در واکنش به چنین اقدامی پاسخ متقابل بدهد -که کاملا محتمل است و البته می‌تواند به درگیری با نیروهای آمریکایی نیز ختم شود- تهران، مشوق‌های زیاد و قوی خواهد داشت تا به زیرساخت‌های نفتی و گازی عربستان و امارات و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس حمله کند.

آسیب‌پذیری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برابر حمله به تاسیسات نفتی‌شان در جریان حمله سال ۲۰۱۹ حوثی‌های یمنی به تاسیسات نفتی عربستان به عینه ثابت شد. با این حال، برخی بر این باورند که توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و البته کاهش تنش‌ها میان ایران و برخی کشورهای عربی در دو سال گذشته می‌تواند تا حدی، خطر حمله به تاسیسات را کاهش دهد.

با این حال، نادیده گرفتن خط قرمزهای ایران در رابطه با تاسیسات نفتی‌اش در خلیج‌فارس از سوی اسرائیل می‌تواند ایران را برای در پیش گرفتن گزینه‌های معنادارِ جدید ترغیب کند. این سناریو زمانی بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌شود که توجه داشته باشیم اسرائیل از حریم هوائی و یا امکانات سعودی‌ها جهت ضربه زدن به ایران استفاده کند. اگر یک حمله مؤثر و قابل توجه دیگر به تاسیسات نفتی عربستان انجام شود، احتمال اینکه شاهد یک شوک قیمتی بزرگ در بازار انرژی جهان باشیم به شدت زیاد است.

باید توجه داشته باشیم که ایران توانمندی‌های خود را به نحو قابل توجهی افزایش داده است. ایران می‌تواند از موشک‌های فاتح ۱۱۰ به جای پهپادهای انتحاری جهت هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در منطقه استفاده کند. تسلیحاتی که از دقت بالایی در هدف قراردادن اهداف ثابت برخوردار هستند. اگر ایران واقعا بخواهد یک چنین تاسیساتی را فلج کند، با انجام سلسله‌ای از حملات می‌تواند این مسئله را محقق کند.

حمله به تاسیسات نفتی، تاثیرات قابل توجهی را از نظر قیمتی بر بازار انرژی برجا خواهد گذاشت. احتمال ایجاد پیامدهای ناخواسته ناشی از حمله به تاسیسات نفتی ایران بسیار زیاد است. این همان مسئله‌ای است که دولت بایدن باید به آن توجه داشته باشد و این مسئله را باید قبل از اینکه بخواهد هر اقدامی را علیه ایران انجام دهد، در میان بگذارد.