نتایج تحقیق جدید یک مرکز اسرائیلی حاکی از این است که جنبش حماس سال‌ها برای اجرای عملیات «طوفان الاقصی» برنامه‌ریزی کرده بود.

به گزارش مشرق، نتایج تحقیق جدیدی که مرکز اسرائیلی «القدس» به تازگی منتشر کرده، نشان می‌دهد که جنبش حماس سال‌ها برای اجرای عملیات «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی در تاریخ هفتم اکتبر گذشته برنامه‌ریزی کرده بود.

روزنامه عبری «معاریو» به نقل از «یوناتان هالوی» نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: حماس اجرای این طرح پیچیده را از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

معاریو نوشت: این تحقیق با استناد به تجزیه و تحلیل منابع اولیه از آرشیو حماس و ارائه تصویر بزرگی از برنامه‌ریزی بلند مدتی انجام شد که شامل حمله‌ای مشترک با هدف مختل کردن اوضاع در اراضی اشغالی بود.

این رسانه رژیم صهیونیستی در ادامه نیز نوشت: از جمله نتایج اصلی به دست آمده، این واقعیت است که حماس برای اشغالی مناطقی در داخل «اسرائیل» و آغاز انتفاضه‌ای در کرانه باختری و نیز شلیک تعداد زیادی موشک به شهرهای «اسرائیلی» برنامه‌ریزی کرده بود.

این روزنامه عبری همچنین نوشت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حماس می‌دانست چگونه از شرایط ملتهب سیاسی «اسرائیل» و آسیب‌های وارد آمده به توانایی‌های ارتش به دلیل بحران‌های داخلی استفاده و «اسرائیل» را در خصوص اهداف واقعی‌اش گمراه کرده و در حالی که توانایی‌های میدانی خود را توسعه می‌داد، تصویر دروغینی از خود ارائه داد.

بر اساس نتایج این تحقیق، حماس ائتلاف استراتژیک خود با ایران و حزب‌الله را تقویت کرد اما با این وجود تصمیم گرفت در این حمله به تنهایی اقدام کند.

به نوشته معاریو، یحیی السنوار، رهبر حماس این حمله را بخشی از چشم‌انداز روز قیامت در دین اسلام و پیشگویی پیروزی نهایی مسلمانان بر کفار دانست، حتی او در اوایل دسامبر ۲۰۲۲ شروع به افشای نکاتی برای مردم فلسطین درباره حمله احتمالی کرد و از وقوع یک طوفان بزرگ سخن گفت.

این رسانه عبری در ادامه نیز نوشت: این تحقیق نگاه کلی منحصربه‌فردی از تفکر استراتژیک پنهان پشت اقدامات حماس را ارائه کرده و میزان آمادگی و توانایی آن برای اجرای حمله‌ای در این ابعاد علیه اسرائیل را شرح می‌دهد.

معاریو در پایان نیز تاکید کرد: نتایج تحقیق جدید بر برنامه‌ریزی گسترده حماس و توانایی آن در مانور دادن در سطوح نظامی، سیاسی و دینی دلالت دارد.

منبع: ایسنا