در روزهایی که برخی جریان‌های مشکوک و رادیکال در چپ و راست سیاسی در تدارک افزایش فشار به دولت هستند تا شاید برف زمستانی را نبیند، محفل سیاسی هوگو شورتر را باید با دقت بیشتری رصد کرد!

سرویس سیاست مشرق- وزارت خارجه انگلیس پس از مدت‌ها سکوت، از سفیر جدید خود در ایران پرده برداشته و اعلام کرد که «هوگو بندیکت شورتر» را به تهران خواهد فرستاد، این دیپلمات انگلیسی پیش‌تر به‌عنوان سفیر لندن در بیروت و همچنین کاردار موقت انگلیس در افغانستان فعالیت کرده است.

پیش از شورتر، «سایمون شرکلیف» از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ عهده‌دار مسئولیت سفارت انگلیس در تهران بود و با توجه به شکست در اجرای برنامه‌های خود جای خود را به فرد جدیدی خواهد سپرد.

هوگو شورتر متولد ۱۱ اوت ۱۹۹۶ است و اکنون ۵۸ سال دارد. او در ژانویه ۲۰۲۲ به‌عنوان کاردار موقت انگلیس در افغانستان منصوب شد و پیش‌تر، مدیر بخش قاره آمریکا و کشورهای درحال‌توسعه جزایر کوچک در وزارت امور خارجه انگلیس از ژانویه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۲ بوده است.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت عجیب افسر "ام آی۶" در تهران/ آخرین مأموریت سایمون شرکلیف در ایران چه بود؟

«سایمون شرکلیف» کیست؟ / مأمور امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک در راه تهران

هوگو شورتر مأموریت‌های متعدد امنیتی و دیپلماتیک در کارنامه خود داشته و نقطه مهم آن حضور در لبنان و افغانستان است، همچنین شورتر از نوامبر تا دسامبر ۲۰۱۸ مدیر موقت ارتباطات وزارت امور خارجه بود و در مدت‌زمان بین سپتامبر ۲۰۱۵ تا اوت ۲۰۱۸ به‌عنوان سفیر انگلیس در لبنان خدمت می‌کرد.

او همچنین قبل‌تر از آن، به‌عنوان رئیس اداره امور خارجی اروپا در مورد طیف گسترده‌ای از اولویت‌های سیاست خارجی لندن به وزیر امور خارجه کشور خود مشاوره می‌داد.

شورتر علاوه بر این، امور سیاست خارجی بریتانیا در گروه هفت/هشت (G۷/۸) را که پس از فعالیت و تمرکز در حوزه سیاست دفاعی، امنیتی و تجاری هماهنگ کرده است.

او در پست‌های دیگری نیز به‌عنوان مشاور وزیر در امور اروپا، مسائل جهانی، پاریس و غیره فعالیت داشته است. این دیپلمات انگلیسی از دانشگاه آکسفورد و همچنین دانشکده ملی اداری فارغ‌التحصیل شده و در ریودوژانیرو به مدرسه‌ رفته است.

سوابق کاری:

  • ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲: مدیر قاره آمریکا و کشورهای درحال‌توسعه جزایر کوچک
  • ۲۰۱۸ مدیر موقت ارتباطات وزارت امور خارجه
  • ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸: سفیر انگلیس در لبنان
  • ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵: رئیس اداره خارجی اروپا
  • ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲: مشاور مسائل اروپا و جهانی
  • ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷: معاون رئیس هیئت دیپلماتیک انگلیس در برازیلیا
  • ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴: پست‌های در وزارت امور خارجه، شامل کنترل تسلیحات و دفاع اروپایی، رئیس تیم سیاست تجاری، بخش اتحادیه اروپا (خارجی)، منشی خصوصی وزیر امور خارجه؛ معاون اداره شمال شرق آسیا و اقیانوسیه

دیپلمات یا طراح اغتشاشات خیابانی؟

هوگو شورتر باوجود آنکه حضور کم‌رنگی در رسانه‌ها دارد اما علاقه خاص به میهمانی‌های شبانه به‌ویژه دیدار با تجار، صاحبان صنایع و برخی سیاست‌مداران داشته و به‌نوعی خودش را طراح پشت‌ صحنه حوادث معرفی می‌کند.

شورتر به زبان‌های فارسی، عربی و فرانسه تسلط داشته و همین موضع باعث شده است که گاهی با این زبان‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر کند.

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های شورتر در سال‌های گذشته در لبنان و افغانستان شکل‌ گرفته و در طول دوران مأموریت حوادث جالب‌توجهی نیز روی‌داده است. ازجمله تخصص‌های مهم شورتر ایجاد اختلاف سیاسی میان احزاب مختلف سیاسی در یک کشور است. این افسر ارشد اطلاعاتی چه در دورانی که در بیروت مأموریت داشت و چه در زمانی که به افغانستان رفته بود به‌شدت تلاش می‌کرد میان گروه‌های سیاسی مختلف اختلاف‌افکنی کرده تا وحدت داخلی را زیر ضرب ببرد.

شورتر معتقد است که اگر در کشورهایی چون افغانستان و لبنان اختلافات سیاسی افزایش پیدا کند به دلیل شکننده بودن اصل وحدت و نیز ساختارهای سیاسی حاکم احتمال حاکم شدن «بی‌دولتی» افزایش پیداکرده و همین امر باعث می‌شود تا احتمال مداخله خارجی افزایش یابد.

بررسی عملکرد شورتر در دوران مأموریت خود در بیروت حکایت از آن دارد که سفری انگلیس علاقه وافری به ارتباط باشخصیت‌های سیاسی غرب‌گرا و ضد مقاومت چون اعضای ائتلاف ۱۴ مارس و نیز برخی سران ارتش و حتی تجار داشته تا بتواند از ظرفیت‌های آن‌ها برای کاشتن بذر اختلاف داخلی در لبنان بهره ببرد.

شورتر همچنین از مدافعان اصلی خلع سلاح مقاومت در لبنان بوده تا جایی که بارها دولت انگلیس را تحریک کرد تا با بردن طرح تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان به پارلمان باعث خلع سلاح آن شود. مهم‌ترین اقدام شورتر در زمان حضور در لبنان تصویب طرحی بود که بر پایه آن دوشاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله تروریستی اعلام می‌شد.

در آن زمان هدف شورتر از این اقدام انتقام از حزب‌الله اعلام شد، زیرا که حزب‌الله توانسته بود رد آن مقطع هم در انتخابات پارلمانی لبنان پیروز شود و هم در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه به‌عنوان یک گروه کارآمد و حرفه‌ای خود را نشان دهد. در واقع مهم‌ترین عامل در تصمیم دولت انگلیس برای قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی خود، عملکرد حزب‌الله در جریان مبارزه با تروریسم در سوریه بود.

شورتر در گفتگو با نشریه میدل ایست آی گفته است که دولت انگلیس در تلاش است تا ارتش لبنان را مجهز کرده تا آن‌ها اجازه ندهند که حزب‌الله قدرت بیشتری پیدا کند، زیرا قوی‌تر شدن این گروه می‌تواند روی منافع بلندمدت غرب در خاورمیانه اثرمنفی بگذارد.

درست درزمانی که شورتر در تلاش بود احزاب حامی مقاومت را به حاشیه برده و ائتلاف ۱۴ مارس که جریانی غرب‌گرا و همکار با کشورهای مرتجع منطقه بود را بر لبنان حاکم کند، آمریکایی‌ها نیز پیش‌نویس طرحی را به کنگره ارائه دادند که بر اساس آن باید حزب‌الله لبنان خلع سلاح می‌شد.

این پیش‌نویس را آدام کینزینگر جمهوری‌خواه و تام سوزین دموکرات به کنگره ارائه کرده تا ثابت کنند که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هدف قرار دادن محور مقاومت منطقه‌ای هیچ اختلاف‌نظری با یکدیگر ندارند!

عاموس گلعاد رئیس سابق بخش سیاسی امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۰ در مقاله‌ای در نشریه صهیونیستی معاریو نوشت که لندن در آن مقطع وظیفه داشت که سطح اختلافات داخلی در لبنان را بالابرده تا آمریکایی‌ها بتوانند حزب‌الله را خلع سلاح کنند.

مدتی بعد از پایان مأموریت شورتر در بیروت آتش اختلافات داخلی طراحی‌شده توسط انگلیسی‌ها بالاگرفته و باعث شد تا به دلیل بالا رفتن تعرفه برخی خدمات و نیز وضع مالیات بر اینترنت شورش‌های پیوسته در لبنان شکل گیرد. در آن زمان سعد حریری تهدید کرده بود که استعفا داده و کشور را دچار هرج‌ومرج سیاسی خواهد کرد.

در میانه افزایش تنش‌ها در منطقه، انتصابات جدید انگلیسی‌ها در تهران قابل‌توجه است. در روزهایی که برخی جریان‌های مشکوک و رادیکال در چپ و راست سیاسی در تدارک افزایش فشار به دولت هستند تا شاید برف زمستانی را نبیند، محفل سیاسی هوگو شورتر را باید با دقت بیشتر رصد کرد!