اگر مسافر تهران یا کرمان باشید قطعاً اسم قطار جوپار به گوشتان خورده است. داستان این قطار مسافربری بر می‌گردد به سال ۱۳۸۰ که اولین شرکت خصوصی مسافربری و باربری ریلی کشور با نام جوپار وارد خطوط راه‌آهن کشور شد. فعالیتی که با خرید ۲۲ دستگاه واگن درجه ۱ اکسپرس تحت نام پارسی شروع شد و امروزه با ارائه انواع قطارهای آلمانی ۴ تخته و اتوبوسی ادامه دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید معرفی کامل قطارهای شرکت حمل‌ونقل ریلی جوپار است. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند که در زمان خرید بلیط قطار اگر قصد سفر با قطارهای ناوگان شرکت ریلی جوپار را دارید دقیقاً بدانید انواع قطارهای این شرکت ریلی کدام‌اند، چه امکاناتی دارند، در زمان سفر با آن‌ها لازم است به چه نکاتی توجه کرده و چطور اقدام به رزرو بلیط قطار جوپار کنیم.

انواع قطار جوپار؛ کوپه ای و اتوبوسی

شرکت ریلی جوپار با ۳ نوع قطار ۴ ستاره ارگ با کوپه‌های ۴ تخته، قطار ۳ ستاره کویر با کوپه ۶ تخته، قطار ۳ ستاره اتوبوسی از شما در سفر ریلی‌تان میزبانی می‌کند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از قطارهای مسافربری جوپار می‌پردازیم:

قطار ارگ جوپار؛ 4 ستاره با کوپه های 4 تخته

قطار ارگ جدیدترین قطار شرکت جوپار و دارای دو کلاس ارگ معمولی و ارگ ویژه است. در هر دو کلاس این قطار از امکاناتی نظیر خوش آمد گویی با فرش قرمز و راهنمایی توسط مهمانداران حرفه‌ای، ملزومات خواب است کاور شامل ملحفه سفید هتلی، کاور پتو و روبالشی، ست پتو و بالشت هتلی، سیستم تهویه اتوماتیک باقابلیت تنظیم دما به‌صورت دلخواه، سیستم احضار مهماندار (دکمه فراخوان مهماندار داخل کوپه)، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در ابتدا و انتهای هر سالن، چراغ‌خواب و مطالعه باقابلیت تنظیم دستی، پریز برق، دو نمایشگر داخلی کوپه (IPTV) برای تماشای فیلم یا گوش‌دادن به موسیقی دلخواه به همراه ریموت‌کنترل و هندزفری بهره‌مند خواهید شد.

ضمن اینکه دیواره‌های فایبرگلاس قطار در برابر سرما و گرما و صدا عایق و واگن‌ها مجهز به دوربین‌های مداربسته‌اند. همچنین در بدو ورود با آب آشامیدنی، نوشیدنی فصل، چای یا نسکافه، بیسکویت و کیک به‌صورت رایگان از شما پذیرایی می‌شود. دقت داشته باشید تنها در صورتی می‌توانید از خدمات پذیرایی وعده‌غذایی قطار ارگ استفاده کنید که در زمان رزرو بلیط قطار جوپار، غذای خود را نیز رزرو نمایید. درصورتی‌که مسافر قطار ارگ ویژه باشید منوی متنوع‌تری از غذاها و نوشیدنی‌ها نسبت به ارگ معمولی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

همچنین در قطار ارگ ویژه کیک بسته‌بندی یا یخچالی، شانه، دستمال الکلی، حوله دست و صورت، دستمال مرطوب، دمپایی هتلی، مسواک و خمیردندان، و کیف‌دستی برند ارگ نیز به شما ارائه خواهد شد. مسیر حرکت قطار ارگ عبارت‌اند از: تهران - مشهد، تهران - کرمان، تهران بندرعباس و بالعکس.

قطار کویر جوپار؛ 3 ستاره با کوپه های 6 تخته

نمی‌شود از قطار کویر جوپار انتظار امکانات قطار ۴ ستاره ارگ را داشته باشید؛ اما درهرصورت می‌توانید سفری راحت در عین مقرون‌به‌صرفه بودن را تجربه کنید. از امکانات این قطار می‌توان به صندلی‌های تخت شو، سیستم گرمایشی سرمایشی و تهویه‌مطبوع، پریز برق، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، دستگاه‌های گرم و سردکننده غذا در کوپه اختصاصی مهماندار (نیم کوپه)، پذیرایی در بدو ورود با آب آشامیدنی، تنقلات و ملزومات بهداشتی، ارائه ست ملحفه، پتو، روبالشی و بالشت جهت استراحت در شب اشاره کرد.

قطار کویر مجهز به سیستم صوتی و تصویری نیست، اما در این قطار می‌توانید از نشریات استفاده کنید. در هر واگن قطار کویر یک غذاخوری وجود دارد و ازآنجایی‌که امکان رزرو غذا در زمان خرید بلیط این قطار نیست می‌توانید طی سفر به رستوران مراجعه کرده و غذای دلخواهتان را سفارش داده و میل کنید. مسیر حرکت قطار کویر عبارت‌اند از: تهران - مشهد، تهران - کرمان، تهران - بندرعباس، تهران - زاهدان، کرمان - مشهد و بالعکس.

قطار اتوبوسی ماهان جوپار؛ 3 ستاره

قطار ماهان به دلیل سریع‌السیر بودن آن در زمان نسبتاً کوتاه‌تری شما را به مقصد خواهد رساند. صندلی‌هایی قطار سالنی ماهان مانند فضای داخل اتوبوس پشت‌سرهم چیده شده‌اند. در هر واگن ۲ سرویس بهداشتی، ۱ کوپه مخصوص مهماندار قطار، سیستم تهویه‌مطبوع، شیشه‌های دوجداره و بدنه کوپه ۲ لایه، پریز برق، ارائه ویلچر و نمایشگر جهت تماشای کانال‌هایی تلویزیون قرار دارد.

ازآنجاکه قطار ماهان اغلب در مسیرهای ریلی کوتاه تردد می‌کنند، صندلی‌هایی قطار قابلیت تخت شو ندارد؛ بنابراین مناسب سفرهای شبانه نیستند. خدمات پذیرایی قطار ماهان به شکل بسته‌هایی خوراکی شامل تنقلات و آب‌معدنی است. قطار ماهان بعد از هر ۵ واگن یک رستوران دارد که می‌توانید برای صرف وعده‌غذایی اصلی مطابق با غذایی که در زمان رزرو بلیط سفارش داده‌اید به آن مراجعه کنید.

شرکت ریلی قطار جوپار؛ مسیرهای حرکت و اطلاعات ایستگاه ها

در جدول زیر مسیرهای تردد قطارهای جوپار ارائه شده است:

مبدا

ایستگاه بین راهی

مقصد

تهران

شهر سمنان، شاهرود، نقاب و نیشابور

مشهد

تهران

شهر محمدیه(قم)، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمد آباد، سیرجان، تزرج، زادمحمود و فین

بندرعباس

کرمان

شهر زرند، طبس، مبارکه، تربت حیدریه و بهاباد

مشهد

تهران

شهر محمدیه(قم)، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، زرند، کرمان، بم، فهرج

زاهدان

تهران

محمدیه(قم)، کاشان، بادرود، زواره،نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق و زرند

کرمان

کرج

تهران – سمنان – دامغان – شاهرود – نغ آب - نیشابور

مشهد

بلیط قطار جوپار؛ نحوه خرید و استرداد

برای رزرو بلیط قطار جوپار در ابتدا بایستی به یکی از وب‌سایت‌های فروش بلیط قطار مراجعه کرده و اطلاعات لازم نظیر مبدا، مقصد و تاریخ رفت را در کادر جستجو وارد کنید. در ادامه فهرستی از بلیط های دارای ظرفیت در مسیر و زمان مدنظر شما نمایش داده می‌شود. عموماً فروشگاه‌های آنلاین دارای فیلترهای جستجویی هستند که می‌توانید با واردکردن نام شرکت جوپار در آن، فهرست موجود را به بلیط های این شرکت محدود نمایید.

این موضوع ضمن صرفه‌جویی در زمانتان، شما را از مسیر حرکت و ساعت حرکت قطارهای جوپار و در کل از برنامه حرکت این ناوگان ریلی آگاه می‌کند و امکان مقایسه انواع بلیط های قطار جوپار فعال در مسیر را از لحاظ قیمت و امکانات برای شما فراهم خواهد کرد. در نهایت پس از انتخاب بلیط با واردکردن مشخصات مسافر و طی‌کردن مراحل پرداخت، خرید خود را نهایی کنید.

برای استرداد بلیط قطار جوپار کافی است مطابق با راهنمای استرداد بلیط قطار موجود در و بسایی که از آن بلیط را خریداری کرده، وارد صفحه استرداد شده و پس از مطالعه قوانین استرداد بلیط قطار، اطلاعات بلیط و شماره کارتی که می‌خواهید بهای بلیط به آن عودت داده شود را وارد کنید. در این مرحله، بلیط شما مسترد شده و مبلغ پس از کسر جریمه به شماره شبا وارد شده واریز خواهد شد. همچنین می‌توانید از پشتیبانی وب‌سایت مربوطه برای استرداد بلیط تان کمک بگیرید.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها