دولت بولیوی روز چهارشنبه با استناد به ماده ۶۳ اساس‌نامه دیوان بین‌المللی دادگستری، خواستار مشارکت در پرونده شکایت علیه رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش مشرق؛ دولت بولیوی امروز (چهارشنبه) رسماً اعلامیه مشارکت در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه را ارائه کرد.

این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بولیوی با استناد به ماده ۶۳ اساس‌نامه دادگاه، اعلامیه مشارکت در پرونده مربوط به اعمال کنوانسیون مجازات جنایت نسل‌کشی در نوار غزه توسط آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را در دفتر دیوان ثبت کرد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، طبق ماده ۶۳ اساس‌نامه دیوان بین‌المللی دادگستری، هر دولتی که عضو کنوانسیون مذکور است، حق مشارکت در پرونده‌های مربوط به آن کنوانسیون را دارد.

بر این اساس، این اقدام بولیوی بدان معنی است که تفسیری که دادگاه در حکم نهایی خود ارائه می‌دهد، برای بولیوی نیز لازم الاجرا خواهد بود.

دولت بولیوی در بیانیه خود همچنین تمایل به تفسیر مفاد متعدد کنوانسیون نسل‌کشی از جمله مواد اول تا ششم و نهم آن را نشان داده است.

به نوشته آناتولی، این مواد جنبه‌های مهمی مانند تعریف نسل‌کشی، تعهدات برای پیشگیری و مجازات این جنایت، و صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری درمورد اختلافات مربوط به کنوانسیون را پوشش می‌دهند.

منبع: فارس