کد خبر 1651067
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳

نخست وزیر مجارستان با طرح این پیش‌فرض که دونالد ترامپ احتمالا رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود به اعضای اتحادیه اروپا برای حل بحران اوکراین هشدار داد.

به گزارش مشرق، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بروکسل دیگر جایگاهی برای ارائه راهکار جهت پایان دادن به جنگ اوکراین ندارد.

به گزارش راشاتودی، اوربان در اظهاراتش به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داد که از همین حالا برای حل و فصل جنگ اوکراین اقدام نمایند، چرا که در غیر این صورت از سوی آمریکا تحت تاثیر بازگشت ترامپ به قدرت، به بی‌کفایتی در حل مسائل خودش متهم می‌شود.

اظهارات اوربان در حالی مطرح شد که وی ادعا کرد در صورت برنده شدن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر، او حتی پیش از روی کار آمدن رسمی در قدرت، بحران اوکراین را تحت تاثیر جنگ این کشور با روسیه حل و فصل خواهد کرد.

حمایت اوربان از ترامپ در حالی انجام می‌گیرد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها مدعی شده است در صورت بازگشت دوباره‌اش به کاخ سفید، در عرض ۲۴ ساعت برای پایان دادن به جنگ اوکراین، راه‌حلی دیپلماتیک را ارائه خواهد داد.

ضمن آنکه سناتور جی‌دی‌ونس، معاون منتخب ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری نیز عنوان کرده است، ترامپ به محض بازگشت خود به قدرت، درگیری‌ها را متوقف خواهد کرد و به روسیه نیز این ضمانت را می‌دهد که اوکراین به ناتو نخواهد پیوست.

اوربان در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه در استراسبورگ فرانسه، اینطور از ترامپ حمایت کرد: اگر او رقیب دموکراتش کامالا هریس را شکست دهد، برای حل مسئله اوکراین تا زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش صبر نخواهد کرد. ترامپ خیلی فوری وارد عمل می‌شود و از این رو ما به عنوان رهبران اروپا هیچ فرصتی برای تلف کردن زمان باقی‌مانده برای انجام اقدام لازم در این زمینه نداریم.

اوربان از رهبران کشورهای اروپا خواست تا در وهله اول از نظر فکری، فلسفی و سپس از نظر استراتژیک و عملی هرچه سریعتر برای پایان دادن به بحران اوکراین وارد عمل شوند.

او همچنین از حضور رهبران اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست غیررسمی در بوداپست در تاریخ ۷ نوامبر استقبال کرده و این نشست را فرصت بسیار خوبی برای بحث گفتگو در مورد راه‌های بالقوه خروج از بحران در اوکراین عنوان کرد.

بر خلاف سایر کشورهای عضو اتحایه اروپا، مجارستان مدت‌هاست که بر لزوم اقدام جهت حل و فصل بحران اوکراین تاکید کرده و تاکنون بارها و بارها مخالفتش را با تداوم روند ارائه تسلیحات به اوکراین ابراز کرده است.

اوایل ماه سپتامبر نیز، او استدلال کرد، اوکراین و روسیه بایستی پیش از تهیه پیش‌نویس طرح صلح ابتدا با برقراری آتش‌بس موافقت نمایند.

اوربان تاکنون بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده است که نمی‌توان مسئله میان اوکراین و روسیه را به واسطه اقدامات نظامی حل و فصل کرد و تنها راهکار موثر برای حل این بحران به واسطه گفتگو و توافق بر سر مسائل موجود خواهد بود.

منبع: فارس