به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

طوفان‌الاقصی را می‌توان بزرگترین شکست اطلاعاتی-نظامی رژیم صهیونی از زمان تاسیس این رژیم دانست که ‌پیامدهای منفی مهمی برای این رژیم در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی امنیتی داشته است. اگر چه مهمترین اهداف و پیامدهای طوفان الاقصی مربوط به حوزه سیاسی امنیتی است اما در حوزه اقتصادی نیز این عملیات پیامدهای ناگواری برای این رژیم داشته است. برخی از آثار طوفان الاقصی برای رژیم صهیونی در حوزه اقتصادی به شرح ذیل بوده است:

‌ هزینه‌های هنگفت نظامی

بانک مرکزی رژیم اسرائیل هزینه جاری جنگ غزه و لبنان را ۶۶ میلیارد دلار برآورد کرده که معادل ۱۲ ‌درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم بوده است. این برآورد جدای از بودجه عادی نظامی و هزینه‌های ‌جانبی جنگ ناشی از اسکان شهرک‌نشینان و هزینه‌های پزشکی و غیره است. ‌ ‌ بر اساس گزارش «اُل ‌اسرائیل» جنگ در غزه، به پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ مدرن رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

‌ آوارگی شهرک‌نشینان و کاهش سرمایه‌گذاری و گردشگر

بر اساس آمار وزارت گردشگری رژیم صهیونی، از زمان آغاز جنگ بیش از ۶۸ هزار نفر شهرک‌نشین فقط ‌از مناطق شمالی آواره شدند که از این میان قریب به ۱۶ هزار نفر در هتل‌ها اسکان داده شدند. رژیم حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه اسکان این شهرک‌نشنیان کرده است و ۹ میلیارد ‌دلار درآمده مالیاتی را نیز از دست داد. پوشش خسارات مستقیم جنگ نیز ۶ میلیارد دلار تخمین زده ‌می شود. حوزه گردشگری نیز خسارتی بالغ بر ۵.۲۵ ‌میلیارد دلار متحمل شده است.

تولید ناخالص داخلی و افزایش مالیات

گرچه پس از شروع جنگ میزان تولید ناخالص داخلی نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی نداشته اما این امر ‌ناشی از ‌ هزینه‌های نظامی و بازسازی پس از جنگ بوده است که نه تنها امر مثبتی نیست بلکه منجر به ‌افزایش مالیات و فشار بسیار مضاعف بر شرکت‌های خصوصی شده است. ‌

رشد کسری بودجه

پس از طوفان‌الاقصی کسری بودجه اسرائیل تا پایان اوت ۲۰۲۴ نسبت به ۱۲ ماهه قبل به رقم بی سابقه ۸.۳ ‌درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم (حدود ۴۳ میلیارد دلار) رسید. این رقم در پایان ‌سال ۲۰۲۳ که حدود ۳ ماه از جنگ گذشته بود ۴.۲ درصد از ‌GDP‌ بود. ‌

افزایش مهاجرت

طبق آمار رسمی رژیم در سال ۲۰۲۳، حدود ۵۵۳۰۰ نفر به طور دائم فلسطین اشغالی را ترک کردند که البته، حدود ۲۷ هزار نفر نیز بازگشت یا مهاجرت به فلسطین را انتخاب کردند. این در حالی بود که که در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۸۰۰۰ اسرائیلی مهاجرت کردند، و ۲۳۰۰۰ نفر به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند. در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز در حالی که هنوز جنگ با حزب الله آغاز نشده بود بیش از ۴۰ هزار نفر فلسطین اشغالی را ترک کردند و برآورد می‌شد که این رقم به بیش از ۶۹ هزار نفر در پایان سال برسد.

در حالی که این آمار تایید شده از سوی رژیم صهیونیستی و فقط مربوط به کسانی بوده است که قصد خود برای ترک دائمی فلسطین اشغالی را بیان کرده‌اند آمار غیررسمی رقم مهاجرت را تا نزدیک یک میلیون نفر هم برآورد کرده‌اند. براساس مطالعه مرکز میراث «بگین»، ۵۹ درصد از یهودیان برای اطلاع از نحوه دریافت تابعیت خارجی به سفارتخانه‌های خارجی رفته‌اند و ۷۸ درصد از خانواده‌ها نیز از فرزندان جوان خود برای سفر به خارج حمایت می‌کنند.

تعطیلی شرکت‌ها و فرار سرمایه

علاوه بر این حدود ۴۰ هزار شرکت اسرائیلی پس از آغاز جنگ تعطیل شده و پیش‌بینی ‌شده تا پایان سال این تعداد به ۶۰ هزار شرکت برسد. ‌ به گزارش روزنامه عبری ‌ «کاتالیست» از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاران نهادی مبلغ هنگفت معادل ۴۰ میلیارد دلار را ‌از سرزمین‌های اشغالی خارج کرده‌اند. ‌

در این رابطه برنامه رژیم برای تبدیل شدن به هاب فناوری آسیب بزرگی دیده است و سرمایه گذاری در بخش فناوری در سال ۲۰۲۳، ۵۵ درصد کاهش یافت. در یک نظرسنجی بیش‌ از ۸۰ درصد از ۵۰۷ شرکت‌ فناوری پیشرفته اسرائیلی اعلام کردند از این جنگ خسارت‌دیده‌اند. خروج نیروی کار از این بخش که ۱۴ درصد از اشتغال رژیم را تشکیل می‌دهد برای مدت طولانی از یک‌سو بر توانایی آن برای ادامه کار تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر از جذابیت سرمایه‌گذاران خارجی در آن می‌کاهد.

جمع‌بندی

طوفان‌الاقصی ضربه‌ای اساسی به پیکره اقتصادی رژیم صهیونی وارد کرده است که به راحتی قابل جبران نیست و آثار آن تا مدتها باقی خواهد ماند. اعداد و ارقام ذکر شده مربوط به قبل از شروع جنگ با حزب‌الله بوده است؛ یعنی زمانی که شهرهای بزرگ حیفا و تل‌آویو تاثیر کمی از جنگ پذیرفته بودند. اکنون که این دو شهر نیز به دایره آتش مداوم مقاومت افزوده شده‌اند انتظار می رود آثار اقتصادی منفی جنگ برای رژیم صهیونی به صورت تصاعدی افزایش یابد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.