سفیر انگلیس در سازمان ملل در پی تشدید تنش در منطقه و درگیری میان اسرائیل و لبنان، خواستار آتش بس فوری میان حزب الله لبنان و اسرائیل و مذاکرات فوری برای برقراری مجدد امنیت و ثبات برای مردم دو طرف شد.

به گزارش مشرق، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره لبنان گفت: اوضاع در لبنان روز به روز بدتر می شود. تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است و بیش از یک چهارم جمعیت لبنان آواره شده اند.

سفیر انگلیس افزود: پیامدهای انسانی این درگیری به ویژه برای گروههای آسیب پذیر ویرانگر است و بحران موجود در لبنان را تشدید می کند. اسرائیل باید هر کاری که ممکن است انجام دهد تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

وود وارد در حالیکه کشورش همواره از اسرائیل حمایت می کند، ادامه داد: ما از شنیدن این خبر که دو صلح‌بان سازمان ملل توسط سربازان اسرائیلی مجروح شده‌اند، به شدت نگران هستیم. حملات به حافظان صلح سازمان ملل غیرقابل قبول است. همه طرف ها باید تمام اقدامات لازم را برای محافظت از پرسنل و اماکن یونیفل انجام دهند و به آن اجازه دهند تا وظایف خود را انجام دهند.

سفیر انگلیس با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، مدعی نقش «بی ثبات کننده ایران» در سراسر خاورمیانه از طریق حمایت از حزب الله، حماس و انصارالله یمن شد و بدون اشاره به اقدامات متجاوزکارانه اسرائیل و حمایت های لندن و واشنگتن از این رژیم ادعا کرد: «ایران باید فورا حملات خود به اسرائیل و حمایت از شبه نظامیان خود را متوقف کند» تا از وخامت بیشتر اوضاع بشردوستانه جلوگیری کند.

او گفت: راه حل سیاسی مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ تنها راه برای بازگرداندن حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات لبنان است. این امر مستلزم آتش بس فوری میان حزب الله لبنان و اسرائیل در حال حاضر و مذاکرات فوری برای برقراری مجدد امنیت و ثبات برای مردم ساکن در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان است.

سفیر انگلیس مدعی شد: دیپلماسی و نه خشونت، راه دستیابی به صلح، ثبات و امنیت برای اسرائیل یا لبنان است و ثبات منطقه ای وسیع تری را به ارمغان خواهد آورد.

خانم رزمای دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: ما از اسرائیل می خواهیم که بمباران لبنان را متوقف و نیروهای نظامی زمینی خود را خارج کند.

او تصریح کرد: همانطور که دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است، هنوز زمان وجود دارد، اما به سرعت در حال اتمام است. ما باید اکنون به دیپلماسی فرصت دهیم.

دی کارلو افزود: هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، در حال تعامل با همه بازیگران است تا بر نیاز به تنش زدایی فوری و راه حل دیپلماتیک تاکید کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: طرفین باید متعهد به توقف درگیری ها و اجرای کامل قطعنامه های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت شوند.

ارتش رژیم اسرائیل از دوم مهر ۱۴۰۲ حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت لبنان، حملات این رژیم تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است. حزب‌الله لبنان نیز در مقابل هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرد؛ عملیات‌های متعدد علیه مواضع و شهرک‌های اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد .