کد خبر 1651470
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

رژیم صهیونیستی تلاش دارد از طریق ایجاد بیشترین تخریب و کشتار در غزه و لبنان، ابعاد شکست‌های راهبردی خود در عملیات طوفان الاقصی را مخفی نگه دارد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی تفصیلی به بررسی شکست‌های راهبردی رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت و نوشت که با وجود گذشت یک سال از انجام عملیات طوفان الاقصی، پیامدهای این حمله همچنان در محافل رژیم صهیونیستی دیده می‌شود، چرا که این عملیات تأثیرات عمیقی بر جامعه و حاکمیت رژیم اسرائیل داشت و شکست‌های گسترده‌ای را در تمام ابعاد سیاسی و اقتصادی امنیتی به بار آورد.

این گزارش تصریح می‌کند که عملیات مذکور باعث از بین رفتن وجهه بین المللی رژیم صهیونیست و افزایش شکاف عمیق داخلی در سرزمین‌های اشغالی و توقف روند عادی‌سازی شد و دیوار امنیتی این رژیم نیز ضربه بسیار مستحکمی خورد که باعث شد بخش اعظمی از جامعه اسرائیل امنیت خود را از دست بدهند و این موضوع باعث گسترش مهاجرت معکوس و فرار از سرزمین‌های اشغالی شد.

الجزیره می‌افزاید که در نتیجه تلاش‌های مکرر رژیم صهیونیستی برای بازپس‌گیری هیبت و بازدارندگی خود، جنایت‌های متعددی توسط ارتش صهیونیستی در غزه انجام شد که باعث افول جایگاه سیاسی و وجهه بین المللی رژیم اسرائیل شد و هزینه‌های حمایت از این رژیم را برای حامیان سنتی آن از جمله آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی افزایش داد.

۱. فقدان مشروعیت بین المللی

گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی باعث از بین رفتن مشروعیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی شد. رژیم جنایت‌های بی‌سابقه‌ای را در غزه مرتکب شده و باعث شد افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی مصوباتی را علیه این رژیم داشته باشند. این موضوع تأثیر بسزایی در بلند مدت علیه رژیم تل آویو خواهد داشت.

در همین رابطه تظاهرات مکرر در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در هزاران شهر دنیا برپا شد که بسیاری از شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار توقف حمایت‌های نظامی و تکنولوژیک غرب از رژیم صهیونیستی شدند. تجمع‌های گسترده‌ای نیز در ده‌ها دانشگاه آمریکا با هدف تحریم اسرائیل و توقف همکاری‌های علمی با این رژیم برپا شد.

نکته جالب توجه این بود که بسیاری از این دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌هایی بودند که پیش از این جانب‌داری گسترده‌ای از رژیم صهیونیستی داشتند. نتایج نظرسنجی‌های بین‌المللی در آمریکا و اروپا نشان دهنده خدشه بسیار شدید در وجهه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های این رژیم در محافل بین المللی بود.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی نتایج نظرسنجی آکادمی هریس و مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه هاروارد آمریکا را منتشر کرد که بیش از نیمی از جوانان شرکت کننده در این نظرسنجی معتقد بودند از بین رفتن اسرائیل و تسلیم حاکمیت فلسطین به حماس و مردم فلسطین تنها راه طولانی مدت حل مناقشه فلسطینی صهیونیستی است.

مؤسسه فوکال دیتا نیز در جولای سال ۲۰۲۴ نظرسنجی انجام داد و اعلام کرد که بیشتر جوانان انگلیس اعتقادی به ضرورت وجود اسرائیل نداشتند.

۲. توقف همکاری‌های نظامی

تنفر افکار عمومی بین المللی تأثیرات قابل توجهی در مواضع برخی کشورها نسبت به جنگ غزه داشت و سطح همکاری نظامی آنها با ارتش رژیم صهیونیستی را کاهش داد. دادگاهی در هلند در فوریه سال ۲۰۲۴ از دولت این کشور خواست فروش تجهیزات مربوط به جنگنده‌های اف ۳۵ به رژیم صهیونیستی را متوقف کند. بلژیک نیز محدودیت‌هایی در معاملات تسلیحاتی خود با رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

پارلمان کانادا نیز در مارس گذشته توقف فروش تسلیحاتی و نظامی این کشور به سرزمین‌های اشغالی را به رأی گذاشت. خوزه امانوئل الپاریس وزیر خارجه اسپانیا نیز در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که این کشور از ۷ اکتبر گذشته تاکنون هیچ سلاحی به اسرائیل نفروخته است.

بندر مادرید در می سال جاری اعلام کرد که کشتی‌های حامل تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را در سواحل و بنادر اسپانیا نمی‌پذیرد.

آنتونی تایانی وزیر خارجه ایتالیا نیز در می سال جاری اعلام کرد که رم بعد از حوادث ۷ اکتبر تصمیم گرفته هیچ سلاحی به اسرائیل صادر نکند.

دیوید لامی وزیر خارجه انگلیس نیز در سپتامبر گذشته اعلام کرده که این کشور ۳۰ محموله از مجموع ۳۵۰ محموله تسلیحاتی خود به اسرائیل را متوقف کرده است.

آمریکا، آلمان و دانمارک البته هیچ اهمیتی به افکار عمومی خود نداده و همچنان صادرات تسلیحات خود به سرزمین‌های اشغالی را متوقف نکرده‌اند، اما آنها نیز با فشارهای مضاعفی مواجه هستند.

۳. محکومیت در محافل بین‌المللی

رژیم صهیونیستی با ادامه جنایت‌های خود در غزه به عنوان یک حاکمیت طغیانگر در عرصه بین المللی شناخته شد که قطعنامه‌ها و منشورهای بین المللی را نادیده می‌گیرد.

در این خصوص مصوبات زیر در مورد جنایات رژیم صهیونیستی صادر شده که البته هیچکدام از آنها جنبه الزام‌آور و حقوقی لازم را ندارد.

  • مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در ۲۵ مارس ۲۰۲۵ برای آتش بس فوری در طول ماه مبارک رمضان که منجر به آتش بس دائم و پایدار شود.
  • مصوبه شورای امنیت در ۱۰ جولای ۲۰۲۴ مبنی بر آتش‌بس کامل و پایدار و آزادی اسرا.
  • مصوبه دادگاه بین‌المللی لاهه در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ مبنی بر اتخاذ تدابیر موقت برای جلوگیری از نسل کشی فلسطینیان در غزه و تضمین دسترسی آنها به خدمات اساسی و کمک‌های انسانی و جلوگیری و مجازات تحریک به نسل کشی در غزه.
  • مصوبه دادگاه بین المللی لاهه در ۲۴ می ۲۰۲۴ مبنی بر درخواست توقف فوری حمله نظامی رژیم صهیونیستی به رفح

رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ موجودیت خود از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه و در تاریخ ۲۰ می ۲۰۲۴ مورد محاکمه قرار گرفت و درخواست برای بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یواف گالانت وزیر جنگ این رژیم صادر شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز از دادگاه لاهه خواست تا آثار مترتب بر استمرار اشغالگری رژیم صهیونیستی را به این مجمع ارائه دهد و در نهایت این مجمع در نشست عمومی ۱۸ سپتامبر خواستار عقب نشینی اشغالگران از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ طی ۱۲ ماه آینده شد. این تصمیم البته بنا به نرمشی که در قبال جنایات رژیم صهیونیستی داشت، باعث عصبانیت بسیاری از محافل بین المللی و کشورهای جهان شد.

۴. شکاف بی‌سابقه داخلی

پیامدهای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و لبنان تعمیق شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی بود که به صورت ویژه خود را در اسارت نزدیک به ۲۴۰ صهیونیست و نادیده گرفته شدن این پرونده از سوی نتانیاهو نشان داد. این موضوع به مطالبات مخالفان سیاست‌های ائتلاف حاکم تبدیل شد.

آواره شدن ده‌ها هزار نفر در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی از دیگر محورهای مطالبات مخالفان نتانیاهو بود و آنها کابینه رژیم صهیونیستی را به تبعیض میان شهرک نشینان شمال و جنوب و ساکنان مرکزی سرزمین‌های اشغالی متهم می‌کردند.

قانون سربازی یهودیان تلمودی حریدیم از دیگر موارد اختلافی در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی بود.

همچنین تعیین اشخاص یا گروه‌هایی به عنوان مقصر شکست رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر و تعیین اولویت‌های جنگی و موافقت با آتش بس و یا عدم پذیرش آن از دیگر موارد اختلافی میان سرکردگان تل آویو بود که گاه خود را تا سر حد مناقشه‌های شدید میان وزرا و فرماندهان امنیتی و نظامی نشان می‌داد.

به عنوان مثال یواف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی خود در می ۲۰۲۴ به صراحت به مخالفت با رویکردهای نتانیاهو در خصوص جنگ غزه اشاره کرده و گفت که با حاکمیت نظامی اسرائیل در این منطقه به شدت مخالف است، چرا که این اتفاق خونبار و پر هزینه خواهد بود و سال‌ها ادامه خواهد داشت.

تظاهرات گسترده و بی سابقه در سرزمین‌های اشغالی که در مخالفت با ائتلاف حاکم برگزار می‌شود، یکی از نمودهای شکاف در داخل جامعه صهیونیستی است.

۵. افول روند عادی سازی

عملیات طوفان الاقصی در عرصه منطقه‌ای نیز باعث کند شدن روند عادی‌سازی شد و به این ترتیب عربستان اعلام کرد که عادی‌سازی را تا زمان تعیین رویکرد کابینه رژیم صهیونیستی جهت حل و فصل موضوع فلسطین بر اساس راه حل تشکیل دو دولت به حالت تعلیق در می‌آورد و امارات نیز اظهارات رژیم صهیونیستی در خصوص پذیرش هزینه بازسازی غزه را نپذیرفت.

مصر نیز مخالفت خود را با طرح رژیم صهیونیستی مبنی بر مهاجرت دادن ساکنان غزه به صحرای سینا و تحت کنترل گرفتن محور صلاح الدین و گذرگاه رفح اعلام کرد.

۶. شکاف در دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی نشان داد که امکان عبور از دیوار امنیت و بازدارندگی که رژیم صهیونیستی با تبلیغات خود حالت اسطوره‌ای و افسانه‌ای به آن داده، وجود دارد. طوفان الاقصی و جنگ در غزه فاکتور سنگینی از کشته‌ها و مجروحان و معلول‌ها و آوارگان روی دست تل آویو گذاشته، اما همچنان تل آویو تلاش دارد این آمار را مخفی نگه دارد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۴، تعداد تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در این یک سال بالغ بر ۱۶۹۷ نظامی و افسر بوده و حدود ۵ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که جراحت ۶۹۵ نفر از آنها خطرناک توصیف شده است.

تعداد مجروحان غیرنظامی رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۹ هزار نفر برآورد شده و تعداد آوارگان این رژیم در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی ۱۴۳ هزار نفر عنوان شده است.

شکست ارتش و سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به اطلاع از تحرکات گروه‌های مقاومت و مقابله با آن ضربه بی‌سابقه‌ای به اطمینان افکار عمومی صهیونیست‌ها نسبت به ارتش و کابینه بود و همین موضوع اتهام زنی‌ها در میان فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی و وزرای راستگرای کابینه نتانیاهو را بیشتر کرد.

این روند احساس امنیت را در میان افکار عمومی صهیونیست‌ها از بین برد و موج گسترده‌ای از مهاجرت معکوس و فرار از سرزمین‌های اشغالی را رقم زد و نشان داد تعداد بسیار زیادی نیز آمادگی فرار از سرزمین‌های اشغالی را دارند.

بر اساس نتایج نظرسنجی که شبکه کان وابسته به رسانه‌های صهیونیستی در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر کرد، حدود یک چهارم اسرائیلی‌ها در سال گذشته به علت اوضاع سیاسی و امنیتی به فرار از سرزمین‌های اشغالی فکر کرده‌اند.

داده‌های رسمی منتشر شده در سپتامبر گذشته نیز نشان می‌دهد که پدیده مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی با رشد فزاینده و ملموسی مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی البته تلاش دارد دیوار بازدارندگی خود را با گسترش کشتار و ویرانی در نوار غزه بازسازی کند تا شاید بتواند مردم این منطقه را به مهاجرت مجبور کند.

تحرکات رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی، منطقه را در آستانه جنگ فراگیر قرار داده است و ایران به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی رژیم صهیونیستی، دو بار وارد تقابل مستقیم با اسرائیل شده است.

۷. پرهزینه شدن حمایت از رژیم صهیونیستی

طی سال گذشته حمایت از رژیم صهیونیستی برای حامیان سنتی و غربی این رژیم از جمله آمریکا پر هزینه‌تر شده و اولویت‌های این کشورها با اولویت‌های تل‌آویو در تناقض قرار گرفته است. این موضوع باعث شده که آنها احساس کند اسرائیل به جای اینکه هم پیمان و ابزار تأثیرگذار منطقه‌ای آنها باشد، به سرباری برای آنها تبدیل شده است.

نیاز اسرائیل به حمایت بین المللی به جای پشتیبانی قرار گرفتن در یک ائتلاف منطقه‌ای و رسیدن به توافقات سازش و عادی سازی، باعث شده موقعیت سیاسی رژیم صهیونیستی به شدت متزلزل شود. کاهش رتبه اعتباری این رژیم در سطح بین‌الملل نیز خطرات سرمایه گذاری‌های آینده در سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد.