کد خبر 1651513
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان هنوز ارقام مستمری به حساب این معلولان واریز نشده است.

به گزارش مشرق، در سنوات گذشته براساس اعلام سازمان بهزیستی، مستمری مددجویان بیستم هر ماه به حساب مددجویان واریز می‌شد اما در فروردین‌ و اردیبهشت‌ ماه سال جاری پرداختی‌ها به حساب مددجویان با تاخیر انجام شد.

اما مشکل مددجویان بهزیستی به اینجا ختم نشده به طوری که در تیر ماه سال جاری سازمان بهزیستی لیست مددجویان مشمول دریافت مستمری را به صورت کامل و با درج کدملی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کرد و در لیست اشاره شده ۱۳ هزار نفر از پشت نوبتی‌ها برای دریافت مستمری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شدند.

سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد که براساس لیست ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی اقدام به واریز مبالغ مستمری براساس تعداد اعضای خانوار به حساب مددجویان خواهد کرد.

اما در مرداد ماه امسال به یک‌باره مستمری ۱۳ هزار معلول ذکر شده قطع شد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز ارقام مستمری به حساب این افراد امتناع کرد.

عدم واریز مستمری این افراد موج نگرانی‌های را برای مددجویان ایجاد کرد تا آنجایی که علیرضا انجلاسی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درباره قطع مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان ابراز نگرانی کرد و گفت: مستمری مددجویان سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۳ و بر اساس قانون بودجه به صورت مستقیم از سوی سازمان هدفمندی به حساب مددجویان واریز می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بدیهی است بر همین اساس تعداد مستمری‌بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم می‌شود.

وی افزود:در مرداد ماه نیز مطابق پرداختی تیر ماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد اما تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌کرد. بر همین اساس تعداد مستمری بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم و اعلام شد.

همچنین احمدی میدری؛ وزیر رفاه در تاریخ هفتم شهریور ماه سال جاری با اشاره رایزنی‌های صورت گرفته با حمید پورمحمدی؛ رئیس سازمان برنامه در مورد عدم پرداخت یارانه حدود ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت اعلام کرد: با آقای پورمحمدی صحبت کردم و خواستم با توجه به انتظاری که شکل گرفته، کمک کنند که هرچه زودتر پرداخت انجام شود همچنین با آقای قادری؛ رئیس بهزیستی صحبت کردم که با سازمان هدفمندی یارانه‌ها رایزنی کند.

البته میدری بار دیگر در تاریخ هجدهم شهریور ماه بار دیگر به عدم واریز مستمری ۱۳ هزار معلول پرداخت و تاکید کرد: پیگیری پرداخت یارانه ۱۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستم!

میدری درباره پرداخت یارانه ۱۳ هزار فرد دارای معلولیت بیان کرد: بحث ۱۳ هزار معلولی را از ابتدای رای اعتماد پیگیری کرده‌ام.

در ادامه نیز در سی‌ام شهریور ماه سال جاری از سوی بهزیستی اعلام شد که براساس توافق بین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر رفاه، مقرر شد اعتبار مستمری ۱۳ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی که قطع شده بود، برای شهریور ماه تخصیص یابد. بدین ترتیب، این مصوبه در شهریورماه اجرایی خواهد شد.

اما این پایان ماجرا نبود و علی‌رغم وعده‌های داده شده از سوی سایر دستگاه‌ها نه تنها مستمری مردادماه بلکه مستمری شهریورماه‌ نیز پرداخت نشده است.

در این بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به عدم پرداخت مستمری این افراد واکنش نشان دادند.

احمد بیگدلی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفدهم مهر ماه امسال از جلسه فوق‌العاده و خارج از دستور امروز برخی از اعضای کمسیون اجتماعی درباره عدم پرداخت مستمری ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی خبر داد و گفت: قرار است در این جلسه عدم پرداخت مستمری ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی در ماه‌های مرداد و شهریور با حضور مسئولانی از سازمان بهزیستی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر مسئولان مربوطه بررسی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: قرار است که مسئولان مربوطه در این جلسه گزارشی درباره علت عدم پرداخت مستمری این مددجویان به اعضای کمیسیون ارائه دهند که چرا این اتفاق افتاده تا راهکاری برای حل این مسئله پیدا شود. کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی عدم واریز مستمری مددجویان بهزیستی را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد کرد.

مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی براساس بعد خانوار پرداخت می‌شود به طوری که مستمری برای یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

منبع: تسنیم