کشتی‌های گارد ساحلی روسیه و چین نخستین گشت‌زنی مشترک خود را در اقیانوس آرام شمالی به پایان رساندند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری آذربایجان، به گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) امروز (جمعه ۲۰ مهر) کشتی‌های گارد ساحلی روسیه و چین نخستین گشت‌زنی مشترک خود را در اقیانوس آرام شمالی که از روز بیستم سپتامبر آغاز و تا دهم اکتبر (۳۰ شهریور تا ۱۹ مهر) ادامه داشت، به پایان رساندند.

در این عملیات، ناوگان مشترکی متشکل از کشتی‌های روسی و کشتی‌های گارد ساحلی چین، از دریای ژاپن عبور کردند و وارد آب‌های تحت پوشش کنوانسیون حفاظت و مدیریت منابع شیلات دریای آزاد در اقیانوس آرام شمالی شدند و سپس مسیر خود را به سوی دریای برینگ و دریای چوکچی از طریق تنگه برینگ ادامه دادند.

در طول این گشت‌زنی، گارد ساحلی روسیه و چین توانایی‌های خود را در انجام عملیات‌های مشترک برای کشف و جلوگیری از تهدیدات امنیتی دریایی نشان دادند و همچنین مجموعه‌ای از تمرینات در زمینه ارتباطات، کمک به کشتی‌های آسیب‌دیده و نجات جان انسان‌ها در دریا برگزار کردند.

خدمه‌های بالگردهای مستقر روی کشتی‌های روسی و چینی نیز مهارت‌های خود را در پرواز روی دریا به نمایش گذاشتند.

این گشت‌زنی بخشی از برنامه همکاری ۲۰۲۴-۲۰۲۶ (۱۴۰۳-۱۴۰۵) بین سرویس گارد مرزی روسیه و گارد ساحلی چین بود و قرار است همکاری‌ها برای تقویت روابط حسن همجواری و افزایش امنیت دریایی ادامه یابد.