رئیس‌جمهور گفت: تلاش می‌کنیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم.

به گزارش مشرق،

مسعود پزشکیان عصر جمعه پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر، با بیان اینکه این سفر از نظر فرهنگی تأثیرات مناسبی داشت، به حضور ۸ رئیس‌جمهور کشورهای منطقه در آن اشاره و تصریح کرد: در حاشیه همایشی که به مناسبت گرامیداشت شاعر بزرگ ترکمن، مختومقلی فراغی در عشق‌آباد برگزار شده بود، با ۴ تن از سران کشورها دیدار و گفتگو داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان افزود: در این دیدار توافقاتی درباره همکاری‌ها و تبادلات گاز، برق و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی داشتیم که قرار شد در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که قرار است در تهران برگزار شود، نهایی شوند.

پزشکیان همچنین به دیدار مفصل و یک ساعته خود با رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار در رابطه با پیمان‌ها و قراردادهای میان دو کشور در زمینه همکاری‌های گازی، راه، راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، انرژی و پتروشیمی رایزنی‌های سازنده‌ای داشتیم و قرار شد به اجرای توافق‌های فیمابین سرعت بخشیده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه نیز گفتگو کردیم و از روسیه خواستیم که به شکل موثرتری در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اقدام کند، گفت: همچنین با رؤسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان نیز دیدار کردیم و قرار شد کارگروه‌های مشترک این دو کشور با ایران جلسات خود را برگزار کنند تا زمینه گسترش بیش از پیش همکاری‌های فیمابین فراهم شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در مجموع در این دیدارها تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای زیادی همسایه است و افزایش تعاملات با این کشورها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند؛ دستاوردهای خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.