پیشکسوت استقلال گفت: گرچه جواد نکونام به لحاظ فنی شرایط بدی برای تیم به وجود آورده بود اما من باز هم بیشتر از همه مدیریت باشگاه را مقصر می‌دانم.

سرویس ورزش مشرق - حسین فرزامی بازیکن و مدیر اسبق باشگاه استقلال در گفتگو با مشرق، درباره پیروزی آخر این تیم مقابل هوادار و تغییراتی که در کادر فنی استقلال به وجود آمد اظهاراتی را مطرح کرد.

استقلال بعد از سه باخت متوالی پیروز شد. نظر شما در این باره چیست؟

واقعا باعث تاسف است که در این ارتباط حرف بزنیم و بگوییم که استقلال بعد از سه باخت توانست برنده شود. این مدل صحبت کردن اصلاً زیبنده تیم بزرگ و باشگاهی مثل استقلال نیست که ما درباره سه شکست متوالی این تیم بخواهیم حرف بزنیم یا درباره‌اش بحث کنیم. استقلال تیمی است که فقط باید برنده شود و گاهی اوقات تیم‌هایی روبروی استقلال بایستند که بتوانند این تیم را متوقف کنند. ما فصل گذشته یک باخت بیشتر نداشتیم و باز هم به همین خاطر بسیاری از پیشکسوتان و هواداران از عملکرد استقلال گله‌مند بودند اما الان هنوز نصفی از نیم فصل اول نگذشته که سه باخت داریم و این همه گل خورده! واقعاً این شرایط در شأن باشگاه استقلال نیست.

چه اتفاقی افتاد که استقلال به چنین شرایطی رسید؟

متاسفانه نبود مدیریت درست و نگاه صحیح به تیم نتیجه‌اش چیزی جز این نمی‌شود. استقلال مدیران شایسته و بزرگی داشته که امروز بیرون گود نشسته‌اند و اجازه نمی‌دهند که آنها در مجموعه بزرگ استقلال فعالیت کنند. این‌ها همه ناشی از خودخواهی و سوء مدیریت در رده‌های بالاتر است. نمی‌دانم ما چه زمانی می‌خواهیم از این شرایط درس بگیریم و خودمان را به دست تجربیاتی بسپاریم که در طول این همه سال به دست آورده‌ایم. این وضعیت غیر قابل تحمل شده است.

چه کسی باید این مسایل را بداند که به گفته شما نمی داند؟

من می گویم یعنی آنهایی که مالکیت باشگاه استقلال را در اختیار گرفته اند و در بازار بورس و سهام توانستند استقلال را از آن خودشان بکنند اینقدر افراد ناآگاهی بودند که نمی‌دانستند آقای سمیعی سال گذشته قصد برکنار کردن جواد نکونام را داشت! این موضوع را همه عالم و آدم فهمیدند اما عجیب بود که آنهایی که برای پول خرج کردن و هزینه کردن در این تیم وارد کارزار شدند این را نمی‌دانستند. وقتی این دو نفر(سمیعی و نکونام) در فصل گذشته تا سرحد چنین موضوعی با یکدیگر پیش رفته بودند چطور می‌توانستند با هم کار کنند؟! این سوال و سوالاتی شبیه به این در این مدت در ذهن همه ما پیشکسوتان و مدیران قدیمی باشگاه وجود داشت اما کسی نبود که به آنها پاسخ بدهد.

چرا کسی به این سوالات پاسخ نمی‌دهد؟

برای اینکه جوابی ندارند. آنها خودشان خواستند که این اتفاقات بیفتد و استقلال را تضعیف کند. یک سال به استقلال کاری نداشتند این تیم با قدرت و بدون شکست و چند هفته زودتر از پایان فصل قهرمان شد. همه یادشان هست در لیگ بیست و یکم استقلال با چه شرایطی توانست در لیگ برتر قهرمان شود، این‌ها همه بی‌دلیل نیست. باور کنید اگر در همه این سال‌ها کسی کاری به کار استقلال نداشت و داوری‌ها شکل و شمایل درستی در بحث قضاوت داشتند همه این چند سال استقلال قهرمان می‌شد. متاسفانه عده‌ای هستند که در بخش‌های مختلف نمی‌گذارند استقلال به خواسته هوادارانش برسد. قدرت استقلال از روز اول برای همه آنهایی که در این فوتبال کاره‌ای هستند و می‌توانند نقشی در این زمینه داشته باشند ثابت شده است و به همین خاطر اجازه نمی‌دهند استقلال روی پایش بایستد.

از این‌ها گذشته درباره حضور سهراب بختیاری‌زاده به جای جواد نکونام چه نظری دارید؟

خوشبختانه سهراب بختیاری‌زاده از جنس استقلال است و در این تیم بوده و شرایط حساس هواداران نسبت به تیم استقلال را درک می‌کند. از طرفی بختیاری‌زاده در جام جهانی حضور داشته و اتفاقاً گل هم زده که این‌ها همه باعث می‌شود او را به لحاظ یک فرد با تجربه در جایگاهی ببینیم که بتواند استقلال را هدایت کند. اما با این حال استقلال یک مربی بزرگ نیاز دارد. کسی که بتواند در مصاف با حریفان از لحظه لحظه مسابقات استفاده ببرد و بتواند بلافاصله تغییر تاکتیک بدهد. کسی باشد که بین دو نیمه روش رسیدن به دروازه حریف را پیدا کرده باشد و آن را در ۴۵ دقیقه دوم به تیمش تزریق کند.

به نظر شما بختیاری زاده چنین شرایطی ندارد؟

چطور می‌توان توقع داشت کسی که در این سطح مربیگری نکرده و یا طولانی مدت در لیگ حرفه‌ای فوتبال کشور حضور نداشته تا این اندازه بتواند کارکشته و با تجربه باشد. یک برد و دو برد ملاک نیست. به نظرم یک مربی بزرگ خارجی باید روی موضوعات تاکتیکی تیم استقلال اشراف کامل داشته باشد و در کنارش سهراب بختیاری‌زاده را بگذاریم تا او هم از این مربی بزرگ خارجی کار یاد بگیرد و در سال‌های آینده کسی باشد که بتوانیم به او اعتماد کنیم و استقلال را به او بسپاریم. الان فرصت خوبی برای این است که استقلال با مالکیت جدیدش بتواند ورق تازه‌ای در طول تاریخ باشگاهش را بنویسد و آن را در آرشیوش قرار بدهد. استقلال همین حالا هم می‌تواند از جا بلند شود و حتی قهرمان شود البته کار سختی است.

درباره پنالتی‌هایی که استقلال در این مدت داده صحبت نمی‌کنید؟

این هم ناشی از بی‌تدبیری مدیران باشگاه است. به طور کلی هر مجموعه‌ای موفق بشود می‌گویند مدیر خوبی داشته و هر مجموعه‌ای زمین بخورد می‌گویند مدیر بدی داشته است. الان هم گرچه جواد نکونام به لحاظ فنی شرایط بدی برای تیم به وجود آورده بود اما من باز هم بیشتر از همه مدیریت باشگاه را مقصر می‌دانم. البته باز هم نمی‌گویم فرشید سمیعی بلکه می‌گویم آن‌هایی که فرشید سمیعی را انتخاب کردند مقصر اصلی هستند. مالکان باشگاه استقلال اگر در این باره اطلاع درستی نداشتند لااقل می‌توانستند از چهار نفر پیشکسوت یا چهار آدم رسانه‌ای که در سال‌های اخیر مسائل این باشگاه را پیگیری می‌کردند سوال کنند و بفهمند که چه شرایطی در باشگاه استقلال وجود داشته که این تیم به چنین شرایطی رسیده است. به هر حال من در شرایطی که استقلال قرار گرفته تنها به این امید دارم که این تیم بتواند خودش را هرچه سریع‌تر در لیگ برتر به جایگاه خوبی برساند و با موفقیت به پایان نیم فصل اول برسد. یعنی فصل دوم این فرصت را داریم که شکست‌های نیم فصل اول را جبران کنیم و با کسب بیشترین امتیاز خودمان را در بالای جدول قرار بدهیم.

موضوع دیگری هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟

این را در صحبت‌های قبلی ام هم گفته‌ام که استقلال به یک استادیوم اختصاصی نیاز دارد. باز هم تکرار می‌کنم که مدیران و مالکان جدید باشگاه استقلال باید تمام تلاششان را بکنند و وقت و هزینه زیادی که برای استقلال صرف می‌کنند را برای این موضوع بگذارند که استقلال یک استادیوم اختصاصی داشته باشد. مادامی که استقلال جا و مکان درست حسابی نداشته باشد نمی‌تواند خودش را در شرایط یک قهرمان تمام عیار به فوتبال ایران و آسیا بشناساند.