کد خبر 1651811
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰

وزیر کشور با بیان این که برای انتخاب استانداران، کارگروهی تشکیل و شاخص هایی تعیین شده، گفت: هیچ دخالتی در انتخاب استانداران صورت نگرفته است و رئیس جمهور بر همان عهد خود یعنی وفاق ملی پایبند است.

به گزارش مشرق، اسکندر مومنی امروز در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان رضوی در سالن شهدای سلامت اظهار کرد: آقای پزشکیان در برنامه های انتخاباتی خود، راهبردهایی را مشخص کردند و بر عهد خودشان درباره وفاق ملی ماندند. ما هم در تعیین استانداران بر اساس امر ایشان عمل کردیم.

وی با اشاره به روند انتخاب استانداران گفت: ابتدا کارگروهی متشکل از خبرگان و مسئولان و مدیران تشکیل شد و کارگروه ها شاخص هایی را برای انتخاب استاندار پیشنهاد دادند. تعدادی از پیشنهادات برای سکان استانداری ها از این کارگروه ها بیرون آمد و پیشنهاداتی هم از تشکل ها و معتمدین ارائه شد. مجموعه این پیشنهادها ارزیابی شدند تا نهایتا به ۵ یا ۶ نفر رسیدیم و در جلسه ای با کارگروه ها یک نفر برای مدیریت استان خراسان رضوی انتخاب شد.

وزیر کشور تاکید کرد: به صراحت اعلام می کنم انتخاب استانداران دقیقا بر همین سبک و سیاق تشکیل کارگروه ها بوده است. دریافت پیشنهادها برای مدیریت استان از بخش های مختلف، طبیعی است اما هیچ دخالتی در این روند صورت نگرفته و انتخاب استانداران بر همان ساز و کار انجام شده است.

مومنی با بیان این که انتخاب استاندار برای استان خراسان رضوی هم به همین روال انجام شده، گفت: از مجموعه پیشنهادها برای خراسان رضوی، اولویت اول کارگروه، آقای مظفری بوده است. من خودم قبلا توفیق خدمت به مردم این استان را داشتم و آقای مظفری را می شناختم و با او ارتباط داشتم. در دلم تمایلی هم برای انتخاب او داشتم اما سکوت کردم تا درباره این چهره هم ارزیابی توسط کارگروه ها انجام شود.

وی تصریح کرد: یک وفاق خوب و جمعی درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی وجود داشت. با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس هم مشورتی داشتیم. بازخورد همکاران ما نشان می دهد انتخاب آقای مظفری با بیشتری وفاق بوده است.

مومنی با اشاره به تلاش های مسئولان دولت قبل گفت: شهید رئیسی در تمام مدت خدمت خود فقط در جهت خدمت به مردم تلاش کرد و هیچ جمعه‌ای را ندیدم که ایشان در روستایی دورافتاده نباشند.

وی با اشاره به برگزاری موفق چند دوره انتخابات در دولت شهید رییسی گفت: تمام این ۴ انتخاباتی که برگزار شد در نهایت رقابت بوده و شاهد یک انتخاباتی سالم و بدون مشکل بودیم که از همه دست اندرکاران ستاد انتخابات هم نهایت قدردانی را دارم.

ارزیابی ویژه استاندار خراسان رضوی طی یک سال آینده

وزیر کشور از ارزیابی ویژه استاندار خراسان رضوی طی یک سال آینده خبر داد و گفت: شاخص های ده گانه ای برای ارزیابی استانداران در نظر گرفته‌ایم و بعد از مدت یک سال ارزیابی خواهند شد، اما در خراسان رضوی علاوه بر این شاخص‌ها، ساماندهی حاشیه نشینان و اتباع غیرمجاز نیز مورد توجه ویژه خواهد بود.

وی به اهمیت و جایگاه استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع)، ظرفیت‌های عظیم مذهبی، فرهنگی و اقتصادی دارد. این استان با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی در سال، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه گردشگری و اقتصادی دارد. ظرفیت‌های ارزشمندی مانند معادن غنی و موقعیت استراتژیک برای ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه وجود دارد که باید از آن‌ها بهره‌برداری بهینه صورت گیرد.

مومنی ادامه داد: چالش‌هایی نیز وجود دارد که نیاز به توجه ویژه دارند، از جمله مسئله کم‌آبی، گسترش حاشیه‌نشینی و ضعف زیرساخت‌ها و به‌ویژه زیرساخت‌های ارتباطی که اگر بخواهیم از ظرفیت‌های ترانزیتی بهره‌برداری کنیم، باید توسعه بیشتری یابند.

وی با اشاره به همسایگی استان خراسان رضوی و افغانستان گفت: مسئله ساماندهی اتباع بیگانه یکی از چالش‌هایی است که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود بر آن فائق آییم.

مردم باید تغییر را در زندگی خود ببینند

وی با بیان این که باید در اداره کشور، مشارکت مردم را داشته باشیم و نباید این طور باشد که فقط در انتخابات مردم را بخواهیم، گفت: باید تغییر در زندگی خود را در عمل ببینند. برای پیشرفت اقتصادی هیچ گریزی نداریم جز اینکه به بخش خصوصی، تولید و اشتغال توجه ویژه کنیم و با احترام به آنها نگاه کنیم و مطمئن باشید با این نگاه شاهد توسعه خواهیم بود، اما اگر سرمایه‌گذاران در پیچ و خم‌های اداری گیر کنند توسعه‌ای شاهد نخواهیم بود؛ لذا ما باید به دنبال حل مشکل آنها برویم.