کد خبر 1652201
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸

دولت هند اعلام کرد: موضع قاطع دهلی‌نو به یک مقام امنیت ملی و دیپلمات کانادایی اعلام شده و این کشور خواهان اقدام جدی اتاوا علیه خالستانی‌های جدایی‌طلب است.

به گزارش مشرق، دولت هند به کانادا اعلام کرده است جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نمی‌تواند بدون ارائه مدرک، دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند را به دست داشتن در یک قتل متهم کند و سپس دستورات سیاسی را به سازمان های تحقیقاتی خود بدهد تا به اصطلاح مجرمان را بیابند.

موضع هند روز شنبه به مقامات ارشد امنیتی و دیپلمات‌های دولت جاستین ترودو در یک کشور ثالث ابلاغ شد زیرا بین ادعاهای نخست‌وزیر کانادا و آژانس تحقیقاتی پلیس کانادا که هنوز در حال بررسی پرونده قتل فردی موسوم به «ببر خالستان» است، اختلاف نظر وجود دارد.

ترودو، دولت مودی را در پارلمان کانادا به قتل نیجار متهم کرد اما دولت او تا کنون هیچ مدرک یا شاهدی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است.

پلیس کانادا که تحت فشار دولت ترودو قرار دارد، گفته است هنوز در حال بررسی این پرونده است اما چهار جوان سیک را به جرم قتل نیجار دستگیر کرده است و به نظر می‌رسد علت این قتل درون گروهی باشد.

کانادا مدعی دست داشتن دولت هند در قتلی است که در ماه ژوئن (خرداد) در حومه ونکوور روی داد و در آن شهروند کانادایی و رهبر جدایی‌طلبان سیک هاردیپ سینگ نیجار کشته شد. هند، نیجار را تروریست می‌خواند.

دهلی‌نو اتهام دست داشتن در قتل این رهبر جدایی طلب سیک را به شدت رد کرده است.

پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام دست داشتن در این قتل، هند نیز در یک اقدام متقابل دیپلماتیک، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

هند، اتهامات کانادایی ها را «بی اساس و با انگیزه های سیاسی» دانسته و هر ارتباطی با این قتل را انکار کرده است. دهلی‌نو از کانادا خواست علیه عناصر ضد هندی که در خاک این کشور فعالیت می‌کنند، اقدام قانونی کند.

منبع: ایرنا