کد خبر 1652228
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

متا: اگر به فکر سرمایه‌گذاری در طلا هستید و می‌خواهید بهترین نوع آن را پیدا کنید، اینجا به شما می‌گوییم که بهترین طلا برای سرمایه‌گذاری چیست و چگونه آن را بخرید.

خرید طلا برای سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های متداول برای حفظ ارزش پول است. طلا به عنوان دارایی ضدتورمی و ضدبحران در مواقعی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ارزش سرمایه ارزی شما را تهدید می‌کند، به بهترین شکل می‌تواند ارزش سرمایه و امنیت سرمایه شما را حفظ کند. خرید طلا اما راه‌های زیادی دارد: از خرید طلای زینتی و جواهرات تا خرید سکه‌های گرمی، همگی راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در طلا هستند. اما اگر به دنبال بهترین راه خرید طلا هستید تا حاشیه سودتان بیشتر شود، این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

انواع طلا برای سرمایه‌گذاری را بشناسید

خرید طلا با هدف سرمایه‌گذاری، روش‌های مختلفی دارد. برخی از این روش‌ها با داشتن هزینه‌های جانبی (مثل مالیات و اجرت ساخت) حاشیه سودتان را کاهش می‌دهند و برخی دیگر از روش‌ها هستند که برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند؛ چراکه به قیمت واقعی طلا نزدیک‌تر بوده و هزینه‌های جانبی را به شما تحمیل نمی‌کنند.

به‌صورت‌کلی چند روش برای خرید طلا وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. اما پیش از آن باید بدانید که بسته به هدف هر شخص، خرید طلا به هر شکل می‌تواند مناسب باشد. برای مثال خانم‌هایی که از طلا استفاده زینتی می‌کنند، نمی‌توانند به جای خرید طلای زینتی به سراغ شمش طلا بروند. برعکس، افرادی که هدف‌شان صرفاً سرمایه‌گذاری است، دلیلی ندارد که طلای زینتی خریداری کنند.

خرید طلای فیزیکی

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا، خرید طلای فیزیکی است. طلای فیزیکی علاوه‌بر طلای زینتی شامل موارد دیگری هم می‌شود.

  • طلای زینتی
  • سکه طلا
  • شمش طلا
  • طلای آب شده

هر کدام از ۴ شکل طلا که نام بردیم، روشی برای خرید طلای فیزیکی است.

طلای زینتی بدترین روش خرید طلا برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. چراکه تا ۷ درصد سود فروشنده، مالیات و اجرت ساخت به هزینه اولیه طلا اضافه می‌گردد و این رقم، حاشیه سود شما را کاهش می‌دهد. تنها درصورتی‌که طلای زینتی مورد استفاده قرار بگیرد توجیه خرید دارد و در غیراین‌صورت، خرید طلای زینتی به کار سرمایه‌گذاری نمی‌آید.

سکه طلا هم انواع مختلفی دارد. از سکه تمام بهار تا ربع سکه و سکه گرمی و سکه پارسیان. هر کدام از این سکه‌ها حباب قیمتی مخصوص به‌خود را دارند. دقت کنید که هرچقدر حباب قیمت یک سکه بیشتر باشد، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید کمتر به ارزش سکه مر بوط است! برای مثال وقتی یک سکه ۱۵ میلیون تومانی ۷.۵ میلیون تومان حباب قیمت دارد، یعنی نیمی از پرداختی شما بابت ارزش سکه طلا نبوده است! هرچند ریزش حباب در آینده نزدیک چندان محتمل نیست، اما خرید هر سکه طلا برای شما یک هزینه مازاد بر ارزش طلای به‌کارگرفته‌شده در سکه هم دارد.

شمش طلا و طلای آب شده بهترین گزینه‌ها برای خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری هستند. در این روش‌ها شما نزدیک‌ترین قیمت به ارزش طلا را پرداخت می‌کنید. تنها مورد، پیداکردن فروشنده قابل اعتماد است تا شمش تقلبی یا با عیار کمتر از عیار ادعاشده به شما نفروشد. در باقی موارد، در بین روش‌های فیزیکی خرید طلا، این دو مورد بهترین گزینه‌ها هستند.

طلای بورسی و قراردادی

برخی از افراد تمایل دارند تا خریدوفروش طلای خود را به صورت آنلاین انجام دهند و طی یک قرارداد یا مشارکت، طلای خود را در قالب گواهی یا واحدهایی از یک صندوق دریافت نمایند. برای این افراد هم راه‌هایی وجود دارد تا بتوانند با سرمایه‌گذاری در طلا به هدف خود که حفظ ارزش پول است برسند.

  • گواهی سپرده سکه (سکه بورسی)
  • قراردادهای آتی طلا
  • صندوق سرمایه‌گذاری طلا

گواهی سپرده سکه روشی است تا با خرید سکه از بانک‌های معتمد در قالب گواهی سپرده، بتوانید ضمن برخورداری از سود در حین رشد قیمت، سکه طلای خود را از انبارهای بورس کالا یا بانک‌ها دریافت نمایید. در این روش شما با خرید هر ۱۰۰ واحد گواهی سپرده در واقع یک سکه خریداری می‌کنید. همچنین گواهی سپرده این امکان را فراهم کرده تا در بازه زمانی شروع قرارداد تا پیش از سررسید بتوانید با یک صدم قیمت یک سکه هم در رشد قیمت طلا شریک شوید و با خریدوفروش گواهی کسب سود کنید.

قراردادهای آتی به قراردادهایی گفته می‌شود که بین خریدار و فروشنده برای یک سررسید مشخص بسته می‌شود و قیمت آن در روز سررسید، سود و زیان خریدار و فروشنده را تعیین می‌کند. در این قراردادها، افراد با استفاده از پیش‌بینی و انتظارات خود از قیمت یک کالا می‌توانند زودتر از موعد و تنها با پرداخت وجه تضمین، آن کالا را خریداری کرده یا بفروشند و در سررسید، خریدار کالای خود را از فروشنده دریافت کند. قراردادهای آتی طلا (سکه طلا) می‌تواند پیچیده باشد و برای معامله‌گری آن باید مهارت معاملات آتی را داشته باشید. در نتیجه برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یا کم‌ریسک توصیه نمی‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا روش دیگری است که طی آن، مدیران صندوق با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد، آن سرمایه جمع‌شده را در یک کالا یا موضوع مشخص سرمایه‌گذاری می‌کنند و از محل سود یا رشد قیمت آن، ارزش هر واحد صندوق هم افزایش می‌یابد. صندوق‌های طلا در واقع با همین سازوکار فعالیت می‌کنند. البته صندوق‌های طلا دست‌شان باز است که در سکه طلا، شمش طلا یا گواهی سپرده طلا سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه راه‌هایی برای پوشش ریسک دارند.

بهترین نوع طلا برای سرمایه‌گذاری

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در طلا هستید و می‌خواهید بهترین روش را پیدا کنید تا در زمان مناسب بتوانید از ارزش سرمایه خود محافظت کنید، توصیه ما خرید طلا به شکل آب شده یا شمش است. در این روش شما هزینه‌های مازادی مثل مالیات و اجرت ساخت را پرداخت نمی‌کنید و سود فروشنده هم اندک و در حد یک تا دو درصد است. خرید طلای آب شده می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خوب در طلا باشد که به‌راحتی قابل خریدوفروش در بازار طلا است.

آسان‌ترین راه خرید طلای آب شده

اگر از دردسرهای خرید طلای آب شده نگران هستید و می‌ترسید طلای تقلبی یا با عیار متفاوت به شما فروخته شود، باید یک فروشنده قابل اعتماد پیدا کنید. همچنین نگهداری طلای آب شده نیازمند دقت است تا ریسک سرقت و گم‌شدن آن کاهش یابد.

وبسایت بازار طلا راهکاری است تا شما بتوانید تنها با چند کلیک و بدون هیچ دردسری طلای مدنظرتان را خریدوفروش کنید. طلای آب شده توسط این پلتفرم به ازای هر سفارش شما تهیه می‌شود و نزد بازار طلا به امانت می‌ماند. هر زمان هم که شما بخواهید طلای آب شده به صورت فیزیکی به همراه شناسنامه طلا به شما ارائه می‌گردد. خرید طلای آب شده به صورت آنلاین بسیار آسان است و شما را از دردسرهای نگهداری، ریسک سرقت و ریسک اصالت طلای آب شده دور می‌کند.

برچسب‌ها