وزیر امور خارجه عراق امروز در نشست خبری مشترک با عراقچی ضمن مخالفت با استفاده از حریم هوایی این کشور در صورت بروز جنگی در منطقه گفت: همه باید برای جلوگیری از جنگ در منطقه تلاش کنند.

به گزارش مشرق، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق امروز (یکشنبه) ۲۲ مهرماه در نشست خبری مشترک با سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در بغداد گفت: رژیم اسرائیل به دنبال این است که عراق وارد عرصه جنگ شود. ما به طور کامل استفاده از فضای عراق به عنوان میدان نبرد را رد می‌کنیم.

وی افزود: تماس‌ها با دوستان ما ادامه دارد تا شبح جنگ را از منطقه دور کنیم.

فؤاد حسین اضافه کرد: دولت عراق تصمیم گیرنده جنگ نیست، بلکه دولت و مقامات سه‌گانه عراق براساس ماده ۶۱ قانون اساسی عراق در این باره تصمیم گیر هستند که قانون اساسی به صراحت اعلام کرده پارلمان مسئولیت اعلام جنگ با دو سوم رای را دارد و این براساس درخواست مشترک از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر صورت می‌گیرد که در این صورت رئیس‌ پارلمان باید به اختیارات قانونی خود عمل کند.

وی افزود: ادامه جنگ و توسعه دامنه آن به سمت ایران و استفاده از فضای حریم هوای ایران مورد پذیرش نیست و کاملا با آن مخالفت می‌کنیم. ما برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌کنیم و اگر خدای نکرده جنگی صورت بگیرد عراق و حریم هوایی آن باید خارج از چارچوب جنگ باشد.

وی افزود: اگر جنگ رخ دهد سبب بی ثباتی در سراسر منطقه خواهد شد و جنگ آینده اگر خدای نکرده رخ دهد و مانع از آن نشویم سبب هرج و مرج مسلحانه شده و گروه‌های تروریستی مثل داعش حملات تروریستی خود را آغاز می‌کنند و این خطری برای صلح جهانی و منطقه است.

* تلاش برای جلوگیری از جنگ د

فؤاد حسین بیان کرد: وقوع جنگ بر کانال‌ها و راه‌های ارتباطی منطقه و از جمله تنگه هرمز و صدور انرژی تاثیر منفی می‌گذارد و بحران بزرگی در روند انرژی و اقتصاد در جهان رخ می‌دهد. از همه کشورهای تاثیرگذار می‌خواهم برای جلوگیری از جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان تلاش کنند.

وزیر خارجه عراق خواستار همبستگی با مردم لبنان و فلسطین شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق به عراقچی خوشامد گفت و ابراز امیدواری کرد که دیدارهای مثبتی در جهت منافع دو کشور انجام شود.

منبع: فارس