«نیویورک تایمز» در گزارشی با اذعان به این‌که ارتش اسرائیل از شهروندان عادی فلسطینی در باریکه غزه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند تاکید کرد که به خطرانداختن جان غیرنظامیان با این روش یک جنایت جنگی ا

به گزارش مشرق، تحقیقات این رسانه آمریکایی نشان می دهد اسرای فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی مجبور به کاوش در مکان‌هایی در غزه شده‌اند که ارتش اسرائیل مشکوک به ایجاد کمین و یا تله انفجاری از سوی نیروهای حماس بوده اند. شیوه‌ای که از آغاز جنگ در غزه به تدریج گسترده تر شده است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این که چنین عملیاتی در قوانین بین‌المللی و حتی قوانین اسرائیل، ‌غیرقانونی است، افزود: گستره و مقیاس این شیوه در غزه ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد چنین روشی توسط حداقل ۱۱ جوخه در پنج شهر غزه و اغلب با دخالت افسران سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مورد استفاده قرار گرفته است.

این روزنامه با هفت سرباز اسرائیلی که شاهد به کار بردن این شیوه بوده و یا در آن شرکت داشتند، مصاحبه کرد و به این نتیجه رسید که استفاده از غیرنظامیان فلسطینی در موقعیت‌های خطرناک جنگی در باریکه غزه به شیوه‌ای معمول، عادی و سازمان‌دهی تبدیل شده است. نکته قابل توجه دیگر این که این روش با پشتیبانی لجستیکی قابل‌توجه رده های بالاتر نظامی اسرائیل در میدان جنگ انجام می شود.

بنابر این گزارش، این سربازان تایید کردند که افراد بازداشت شده توسط افسران سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، اغلب بین جوخه‌ها جابه جا می شدند، روندی که مستلزم هماهنگی بین گردان‌ها و آگاهی فرماندهان ارشد میدانی است.

سرلشکر تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی که به طور معمول از سوی مقامات ارشد نظامی و دفاعی در جریان جنگ قرار می گیرد، استفاده از این روش را تأیید کرد و گفت که برخی از بازداشت شدگان مجبور به ورود به تونل‌های خطرناک شده اند.

تایمز افزود: این در حالی است که قوانین بین المللی استفاده از غیرنظامیان و یا حتی نظامیان به عنوان سپر در برابر حمله طرف مقابل را ممنوع می کند. همچنین فرستادن نظامیان اسیر شده به مکان‌هایی که در معرض خطر قرار می گیرند یا مجبور کردن غیرنظامیان به انجام هر کاری مرتبط با اجرای عملیات نظامی، غیرقانونی است.

پروفسور مایکل ان. اشمیت، محققی که سال‌ها بر موضوع استفاده از سپر انسانی در درگیری‌های مسلحانه را مطالعه کرده است، گفت: در بیشتر موارد، این یک جنایت جنگی است. وی افزود: به جز ارتش اسرائیل، ارتش دیگری از غیرنظامیان، اسیران جنگی یا نظامیان اسیر شده برای ماموریت‌های شناسایی تهدید کننده در دهه‌های اخیر استفاده نکرده است. با این حال مورخان نظامی می گویند که این شیوه توسط نیروهای آمریکایی نیز در ویتنام مورد استفاده قرار گرفت.

این گزارش افزود: موضوعی که باعث شد برخی سربازان اسرائیلی با نیویورک تایمز در این مورد مصاحبه کرده و اطلاعات و شواهد خود را در اختیار این روزنامه قرار دهند این بود که حتی این سربازان که خود چنین روشی را اجرا کرده و یا از نزدیک شاهد آن بوده اند، آن را عمیقا نگران‌کننده و خطرناک می دانند.

این سربازان اذعان کردند چنان چه سربازی به این روش اعتراض کند، مقام بالاتر آن را با این ادعای بدون مدرک، که بازداشت‌شدگان تروریست هستند و نه غیرنظامیان عادی، توجیه می کنند. همچنین به آنها گفته می شود که ارزش جان نیروهای حماس و حتی غیرنظامیان فلسطینی کمتر از جان اسرائیلی‌ها است.

منبع: ایرنا