مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی شکاف جدی به وجود آمده است.

به گزارش مشرق، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل امروز (دوشنبه) مدعی شد که در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، بین کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص تحریم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی اختلاف و شکاف ایجاد شده است.

بورل قبل از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبوررگ به خبرنگاران گفت «شکاف جدی در خصوص این موضوع وجود دارد و برخی کشورهای نیز در مقابل خواستار افزایش عرضه (سلاح به اسرائیل) شده‌اند».

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست لوکزامبورگ در خصوص موضوع ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی بحث و گفت‌وگو کنند.

اظهارات بورل در حالی مطرح شده است که سخنگوی ارشد امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا پیتر استانو هفته گذشته تصریح کرد که اتحادیه اروپا صلاحیت تحریم ارسال تسلیحات به اسرائیل یا کشورهای دیگر و دیگر نقاط جهان را ندارد و چنین تصمیماتی باید در سطح خود کشورها انجام گیرد.

وی ادامه داد که به منظور اعمال چنین تحریم‌هایی، سازمان ملل یا تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به اجماع، محدودیت‌هایی را در این زمینه ارائه دهند.

پیش‌تر، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون خواستار توقف عرضه تسلیحات به اسرائیل شده بود و چنین اقدامی را به منظور حل وضعیت غزه و منطقه ضروری اعلام کرده بود.

در ماه سپتامبر، وزیر خارجه انگلیس دیوید لامی، حدود ۳۰ از ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و تاکید کرده بود که استفاده از چنین تسلیحاتی نقض قوانین بشردوستانه در نوار غزه خواهد بود. این مجوزهای تعلیق شده شامل قطعات هواپیماها، بالگرد و پهپادهای نظامی می‌شد.

منبع: فارس