به گزارش مشرق، یکی از کاربران توئیتری در صفحه خود پیرامون همکاری آمریکا و اسرائیل نوشت:

آمریکا تا الان ۳۱۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک مالی کرده که ۲۳۰ میلیارد دلارش صرف جنگ‌ شده، اگر این پول بین ۳۰ میلیون جمعیت زیر خط فقر آمریکا پخش می‌شد به هر نفر ۱۰۰۰۰ دلار معادل ۶۰۰ میلیون تومن می‌رسید.

اما یک سوال مهم:

چرا آمریکا تا این سطح از اسرائیل حمایت می‌کنه؟

پاسخ به این سوال رو از کتابی با نام لابی اسرائیل نوشته استاد تمام دانشگاه شیکاگو جان میرشایر و استاد تمام دانشگاه هاروارد استفن والت جستجو می‌کنیم.

جالبه بدونید که این کتاب پس از نوشته شدن در آمریکا منتشر نشد و نویسنده‌ها اونو در لندن منتشر کردند.

نویسنده‌های این کتاب میگن سیاست‌گذاری دولتی در آمریکا تحت تأثیر لابی‌های قدرت از جمله لابی انجمن سلاح و اتاق بازرگانی آمریکا است اما یکی از قدرتمندترین لابی‌های فعال در این کشور لابی کمیته روابط‌عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) هست.

لابی آیپک برای نمایندگان کنگره و سنا یک معادله برد-برد طراحی کرده. این لابی منابع مالی رو در اختیار نماینده میزاره و بهش قول میده در هیچ مسئله داخلی آمریکا دخالت نمیکنه اما در عوض همه سیاست‌های غرب آسیا باید با نظر مستقیم این لابی باشه. برای این یک نماینده چی از این بهتر.

مکانیزم تامین مالی این لابی هم جالبه و بیشتر پول آیپک از طریق همون نماینده‌ها و ذیل ردیف‌های کمک به اسرائیل تامین میشه. یعنی این لابی از طریق منابع خود آمریکا، نماینده‌ها این کشور در پارلمان و دولت رو می‌خره و ادامه حیات میده.

میرشایر و والت معتقدند، سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا از اسرائیل نه تنها منافع ملی این کشور رو به خطر می‌ندازه بلکه به تنش‌ها در خاورمیانه هم دامن می‌زنه.

اونا به پیامدهای بلندمدت لابی‌گری اسرائیل اشاره می‌کنند و میگن این سیاستا می‌تونه به انزوای آمریکا در جهان منجر بشه.