تحلیلگر ارشد منطقه‌ای طرح برخی ادعاها درباره تلاش ایران برای تسلط بر منطقه را توهم محض خواند و تاکید کرد که ایران کشوری قدرتمند و بخشی از جهان اسلام است.

‌به گزارش مشرق، فهمی هویدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تاکید کرد که اسرائیل در یک جنگ موجودیتی قرار دارد و نمی‌خواهد جنگ را تنها منحصر به نوار غزه یا کرانه باختری کند، بلکه در ابتدا به دنبال ضربه زدن به جبهه‌های پشتیبان غزه است.

وی در ادامه عنوان کرد که رژیم صهیونیستی در صورت یکسره سازی نبرد در غزه و لبنان به سمت و سوی تقابل جدی با ایران حرکت خواهد کرد و پس از آن نیز به سوی مواجهه با صداهای مخالف در کشورهای اسلامی دیگر می‌رود، چرا که به اعتقاد، تل‌آویو می‌خواهد در کشورهای عربی و اسلامی هیچ صدایی مخالف اسرائیل شنیده نشود!

وی تاکید کرد که برخی کشورها با بی‌شرمی روند عادی سازی با اسرائیل را دنبال می‌کردند که در واقع عادی سازی نیست، بلکه روند تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی و پروژه‌های منطقه‌ای آن است. البته با آغاز جنگ در غزه نیز این روند کاملاً متوقف نشده است، بلکه لایه‌های پنهان آن همچنان ادامه دارد.

هویدی افزود که حتی اگر عادی سازی نیز صورت گیرد، دشمن به این بسنده نخواهد کرد، چرا که چیزی که باید انجام شود، از بین بردن امت اسلامی است و این چیزی است که در طرح خاورمیانه جدید شیمون پرز نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز وجود داشت.

هویدی در پاسخ به سوال مجری الجزیره مبنی بر اینکه برخی تصور می‌کنند ایران نیز طرحی برای نفوذ و گسترش هیمنه خود در منطقه دارد، تاکید کرد که این توهم محض است، ایران متحد کشورهای عربی و بخشی از دنیای اسلام است و نباید آن را نادیده بگیریم.

وی خاطرنشان کرد که ایران در قبال توانمندسازی محور مقاومت به ویژه جنبش‌هایی نظیر حماس، متحمل هزینه شده است، افزود: این در حالی است که حماس یک جنبش آزادی خواه عربی است.

تحلیلگر برجسته جهان عرب در ادامه تاکید کرد: ایران در قانون اساسی خود که بعد از انقلاب تدوین کرد، زبان عربی را به عنوان زبان دوم خود انتخاب کرده است و زبان عربی در تمامی مراحل قبل از دانشگاه در مدارس آموزش داده می‌شود.

هویدی افزود: البته مدتی بعد از انقلاب اسلامی در ایران، صدام حسین با این کشور وارد جنگ شود و برخی کشورهای دیگر نیز که طبعاً انگیزه‌هایی دیگر داشتند به نفع عراق وارد این جنگ شدند. این نشان دهنده قدرت ایرانی‌ها بود.

منبع: مهر