کد خبر 1653381
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶

زلنسکی طرح صلح اوکراین را امروز (چهارشنبه) در پارلمان و در حالی ارائه کرد که بخش‌هایی از این طرح همچنان محرمانه هستند.

به گزارش مشرق، این طرح که از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به پارلمان این کشور ارائه شده ۵ بند دارد و شامل دعوت برای پیوستن به ناتو، دورنمای دفاعی، بازدارندگی در مقابل روسیه، رشد و همکاری اقتصادی و معماری امنیتی پس از جنگ می‌شود.

به نقل از پایگاه خبری News.Az، «اولکسی هونچارنکو» یکی از قانونگذاران اوکراینی خاطرنشان کرد که این طرح شامل ۳ متمم محرمانه است.

«دیوید آراخامیا»، رهبر پارلمانی حزب حاکم اوکراین نیز گفت که برخی از موارد محرمانه به گروه رهبران پارلمانی ارائه می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی در پارلمان اوکراین گفت: «اگر از این طرح حمایت شود، ما می‌توانیم حداکثر تا سال آتی میلادی این جنگ را پایان بدهیم.»

دعوت اوکراین برای پیوستن به ناتو نیز در راس این فهرست ۵ بندی است. کی‌یف درخواست خود را در سپتامبر ۲۰۲۲ برای ملحق شدن به این ائتلاف نظامی ارائه کرد اما هنوز سیگنال روشنی از سوی متحدان دریافت نکرده است.

بند دوم این طرح بر لزوم کشاندن جنگ به خاک روسیه، مانند نبرد در کورسک که در اوایل ماه اوت آغاز شد، تاکید می‌کند.

این بند همچنین خواستار رفع محدودیت‌های حملات دوربرد در روسیه و حمایت غرب از سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای روسیه بر فراز اوکراین است.

این طرح همچنین جایگزین نهایی برخی از نیروهای آمریکایی در اروپا توسط نیروهای اوکراینی و همچنین توافقی میان متحدان کی‌یف در مورد دفاع مشترک و استفاده از منابع مهم اوکراین را در نظر گرفته است.

رسانه‌های اوکراینی نکات اصلی "طرح صلح" زلنسکی را چنین عنوان کردند:

- دعوت اوکراین به ناتو حتی قبل از پایان جنگ

- ادامه عملیات در خاک روسیه و رفع محدودیت‌ها برای حملات در داخل مرزهای این کشور

- تلاش‌های مشترک با شرکا برای سرنگونی هواپیماهای روسی، گسترش استفاده از پهپادها و موشک‌های اوکراینی و دستیابی به داده‌های اطلاعاتی شرکا

- استقرار "بسته بازدارندگی غیر هسته‌ای" در خاک اوکراین.

- توسعه پتانسیل استراتژیک-اقتصادی اوکراین و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه

- پس از جنگ، پرسنل نظامی اوکراین می‌توانند از تجربیات خود برای تقویت دفاع ناتو و اروپا استفاده کنند. نیروهای آمریکایی در اروپا ممکن است با نیروهای اوکراینی جایگزین شوند.

منبع: ایسنا