پایگاه تل نوف ۳ باند فرود و برخاست دارد که باند اصلی این پایگاه در دو نقطه مختلف با دقت بسیار خوبی توسط کلاهک‌های جدا شونده موشک ایرانی هدف قرار گرفته است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ با گذشت دو هفته از عملیات درخشان وعده صادق۲ و شلیک انبوه موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سمت مقرهای نظامی و امنیتی حساس در قلب سرزمین‌های اشغالی، همچنان بحث و تحلیل در خصوص جزئیات این عملیات بزرگ در میان کارشناسان نظامی غربی جریان دارد.

سپاه پاسداران در شب ۱۰ مهر ۱۴۰۳ و طی عملیات وعده صادق۲ حدود ۲۰۰ موشک بالستیک را به سمت ۵ هدف مشخص در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد: ۳ پایگاه هوایی نواتیم، تل نوف و هاتزریم، یک گذرگاه و محل تجمع زرهی اسرائیل در نتزاریم در نوار غزه و مقر سازمان جاسوسی موساد در تل آویو.

با توجه به برخورد چند ده کلاهک موشک‌های ایرانی به پایگاه نواتیم در صحرای نقب، بیشترین حجم توجهات به سمت این هدف بوده و تصاویر مختلفی با کیفیت‌های متفاوت از محل اصابت کلاهک‌های موشک بالستیک به زیرساخت های این پایگاه که مقر اصلی جنگنده‌های F-۳۵ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی است منتشر شد.


اصابت موشک های ایرانی به پایگاه نواتیم

اما پایگاه تل نوف نیز در شب عملیات وعده صادق۲ آسیب زیادی دیده و اصابت های متعددی در ویدئوهای منتشر شده قابل مشاهده بود؛ به تازگی یک وبسایت خارجی که در زمینه تحلیل تصاویر ماهواره ای فعالیت می کند مدعی است بر اساس تصاویر با کیفیت بالا مربوط به ۳ روز پس از حمله ایران به اسرائیل، محل اصابت موشک های ایرانی به تل نوف را کشف کرده است.

اصابت ۱۱ موشک ایرانی به پایگاه هوایی تل نوف در تل آویو

در شب حمله موشکی ایران به سرزمین های اشغال، ویدئویی از سوی یک شهرک نشین ضبط شده بود که لحظه اصابت ۷ اصابت به پایگاه هوایی تل نوف و آتش سوزی و انتشار دود سفید رنگ (شبیه با سوختن سوخت جامد موشک های پدافندی) را نشان می داد.


اصابت موشک‌های ایرانی به یک سامانه پدافندی در پایگاه هوایی تل نوف

به عقیده بسیاری از کارشناسان ویدئو مذکور مربوط به هدف قرار گرفتن یک آتشبار سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی در این پایگاه بود که احتمالا از مدل پیکان۳ (ارو۳) یا فلاخن داود بوده است.

اما انتشار تصویر ماهواره ای از پایگاه تل نوف نشان می دهد اصابت‌های صورت گرفته به این مقر نظامی استراتژیک ارتش اسرائیل دست کم ۱۱ مورد بوده است.

محل اصابت ۱۱ موشک ایرانی به پایگاه تل نوف
برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

فرودگاه نظامی تل نوف مهمترین مقر نیروی هوایی اسرائیل در جبهه شمالی و قلب عملیات هوایی علیه لبنان است؛ این پایگاه علاوه بر اینکه میزبان جنگنده های F-۱۵i موسوم به "رعم" است که در میان جنگنده های اسرائیل بیشترین برد پروازی و توان حمل مهمات را داراست، تعداد زیادی بالگرد ترابری سنگین CH-۵۳ سی استالیون را نیز در خود جای داده است که در بحث نقل و انتقال سربازان صهیونیستی، هلی برن نیرو در مرز لبنان یا جا به جایی زخمی‌ها طی درگیری با حزب الله در شهرهای جنوبی لبنان نقش حیاتی دارند.

پایگاه تل نوف ۳ باند فرود و برخاست دارد که باند اصلی این پایگاه در دو نقطه مختلف با دقت بسیار خوبی توسط کلاهک‌های جدا شونده موشک ایرانی هدف قرار گرفته است.

اصابت دقیق موشک ایرانی به مرکز باند اصلی پایگاه تل نوف

اگرچه باند پروازی را پس از هدف قرار گرفتن می توان مجددا تعمیر و راه اندازی کرد، اما بایستی توجه کرد که به هنگام یک جنگ تمام عیار، از دست دادن چند ساعت توان عملیاتی پایگاهی که میزبان تواناترین جنگنده اسرائیلی (اف۱۵) است خود ممکن است ضربه ای غیرقابل جبران را به توان دفاعی و تهاجمی رژیم صهیونیستی وارد کند.

علاوه بر باندهای اصلی، مسیر تاکسی هواگردها بین باندهای پروازی نیز در دو نقطه هدف قرار گرفته است.

بالگردهای ترابری CH-۵۳ نیز که در چند محل مختلف مستقر شده اند دیگر هدف حملات موشک های ایرانی بوده اند؛ با توجه به اینکه تصویر ماهواره ای منتشر شده به گفته منبع مورد نظر مربوط به ۳ روز پس از حمله ایران بوده است احتمالا صهیونیست‌ها تا حد زیادی اقدام به پاکسازی و تلاش برای مخفی کردن خسارات وارد شده به هواگردهای خود کرده اند.

اصابت دو موشک به نزدیکی محل استقرار بالگردهای سی استالیون

در جنوب پایگاه نیز محل اصابت موشک های ایرانی به نزدیکی آشیانه جنگنده اف۱۵ و همچنین سایت احتمالی پدافندی پایگاه که ویدئو اصابت به آن نیز موجود است دیده می شود.

اصابت یک موشک به آشیانه جنگنده‌های F-۱۵i اسرائیلی

یکی از نکات درخشان حمله موشکی سپاه به پایگاه تل نوف، اصابت کلیه سرباره های جنگی موشک‌ها به بخش نظامی پایگاه است؛ با دقت در تصویر ماهواره ای منتشر شده به خوبی مشخص است که حتی یک اصابت در بخش اداری و غیرنظامی پایگاه وجود نداشته است که این موضوع بار دیگر توان حملات دقیق موشک‌های ایرانی را اثبات می‌کند.

برچسب‌ها