روزنامه الاخبار لبنان، اطلاعات منتشر شده درباره تلاش‌های غیرعلنی آمریکا و فرانسه درباره دستیابی به توافقی سریع برای توقف جنگ علیه لبنان را کم اهمیت خواند.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه نوشت که هر آنچه که مطرح می‌شود، از برقراری چندین تماس فراتر نمی‌رود. تماس‌هایی که غربی‌ها از طریق آن به دنبال اطلاع از موضع فعلی حزب‌الله و میزان تاثیر پذیری‌اش از جنگ نامحدود اسرائیل هستند.

این منابع خواهان رسیدگی و پرداختن آمریکا و فرانسه به اطلاعات و گام‌هایی شدند که دشمن اسرائیلی دست به آنها می‌زند و به نظر می‌رسد که در راستای موج جدیدی از تشدید تنش‌ها در بیش از یک جبهه است.

منابع مذکور عنوان داشتند، تماس‌هایی که چند روز قبل به دور از فضای رسانه‌ها انجام شد با مشارکت دو کشور عربی صورت گرفت که با طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی در ارتباط هستند و صحبت‌ها بر ایجاد شرایط مناسبی جهت کاهش شدت تنش‌ها متمرکز بود.

بنا بر این گزارش، صحبت‌ها بر تلاش غیرمنسجمی برای متقاعد کردن اسرائیل به توقف هرگونه حمله به بیروت و ضاحیه جنوبی در ازای تعهد حزب الله برای عدم حمله به حیفا یا تل‌آویو متمرکز بود.

منابع آگاه اعلام کردند آرامش شکننده‌ای که بر بیروت و ضاحیه طی چند روز اخیر حکمفرما بود، دلایل خود را داشت که منحصراً مرتبط با مذاکرات سیاسی نبود. یک مسئول در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در این مذاکرات مشارکت داشت، تأکید کرد که نه از ایالات متحده و نه از اسرائیل هیچ تضمینی در خصوص عدم ازسرگیری حملات اسرائیل به بیروت یا ضاحیه نشنیده است.

منابع تصریح کردند، طرف‌های بین‌المللی در چند راستا به اعمال فشار می‌پردازند که مهمترین آنها تحمیل فهرست شروطی است که ایالات متحده از دولت لبنان می‌خواهد آنها را در فرودگاه بین المللی بیروت و در بنادر بیروت، طرابلس، صیدا و صور و بستن بنادر کوچک و نیز بستن گذرگاه‌های مرزی با سوریه اجرا کند. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که اسرائیل نقشه‌هایی را به آنها داده است که نقاط عبور غیررسمی میان لبنان و سوریه را نشان می‌دهد که حزب الله از آنها برای انتقال سلاح به لبنان استفاده می‌کند.

منابع مذکور گفتند، دشمن روند حملات در چندین منطقه در لبنان را شدت داده است که این اقدام در چارچوب فشار بر خاستگاه مردمی حزب‌الله و سایر گروه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

به نوشته الاخبار، طرف‌های لبنانی از طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه حائل به عمق ۵ کیلومتر که در طول مرزها کشیده می‌شود مطلع هستند، منطقه حائلی که در آن نه فقط نیروهای بین‌المللی و ارتش لبنان بلکه هیچ غیرنظامی لبنانی و نهادهای رسمی مدنی و نهادهای درمانی رسمی و خصوصی حضور نداشته باشند.

به گفته منابع مذکور، اسرائیل گمان می‌کند که نیروهایش طی چند هفته می‌توانند تمامی این منطقه را اشغال کنند و آنها می‌خواهند که این منطقه کاملاً خالی شود و فقط تحت اشغال اسرائیل باشد و تا زمان دستیابی به توافق جدیدی در مورد تمهیدات امنیتی که دشمن خواهان آن در جنوب لبنان است و شامل تغییرات اساسی در قطعنامه ۱۷۰۱ می‌شود، تحت اشغال این رژیم بماند.

منبع: فارس