کد خبر 1653439
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به طرح پیروزی ارائه شده توسط رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد طرح صلح واقعی برای کی‌یف فهم این مطلب است که سیاست‌های بیهوده‌ای را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به طرح صلح ارائه شده رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، این طرح را تکرار طرح آمریکا دانسته و سیاست‌های کی‌یف در این زمینه را بیهوده خواند.

این مقام روسی تأکید کرد که اوکراین برای رسیدن به صلح باید از خواب بیدار شود و دلایلی را که موجب ایجاد این درگیری‌ها شده است؛ درک کند.

پیش‌تر زلنسکی با حضور در پارلمان این کشور از «طرح پیروزی» رونمایی کرده بود. رئیس‌جمهور اوکراین این طرح را با آمریکا و متحدان اروپایی خود نیز مطرح کرده است.

زلنسکی در جلسه پارلمان «لزوم دستیابی اوکراین به ظرفیت بازدارندگی غیرهسته‌ای» را یکی از شرط‌های پایان جنگ برشمرده و اذعان کرد که «چنین ظرفیتی برای نابودی قدرت نظامی روسیه کافی است».

به اذعان رسانه‌ها پیوستن اوکراین به ناتو یکی از بندهای مطرح شده در این طرح موسوم به «طرح پیروزی» است. پیش‌تر مقامات اوکراینی اعلام کرده بودند که طرح پیروزی شامل درخواست از غرب برای افزایش تدارکات تسلیحاتی و مجوز حملات دوربرد به روسیه است.

پسکوف در اظهارات خود با انتقاد از حمایت کشورهای اروپایی از کی‌یف، ابراز امیدواری کرد که مقامات این کشورها سرانجام متوجه شوند که این کمک‌ها به اوکراین بیهوده است.

پیش‌ازاین وزیر دفاع فرانسه سباستین لکورنو اعلام کرده بود که کمک‌های نظامی پاریس به کی‌یف در سال ۲۰۲۴ طبق توافقات دوجانبه امنیتی پیش نخواهد رفت و فرانسه مبلغ ۲.۱ میلیارد دلار را به اوکراین کمک خواهد کرد. پیش‌ازاین قرار بود پاریس مبلغ ۳ میلیارد دلار را به کی‌یف کمک کند.

کی‌یف در ماه‌های اخیر بارها از متحدان غربی خود خواسته است تا با اتخاذ تصمیمات «شجاعانه» اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد برای هدف قراردادن اعماق روسیه را صادر کنند. این خواسته اوکراین با مخالفت حامیان غربی این کشور مواجه شده است.

روسیه هشدار داده است که صدور مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد برای کی‌یف به معنی ورود ناتو به جنگ روسیه و اوکراین است. مسکو همچنین در مورد وقوع جنگ هسته‌ای به مسئولان کشورهای غربی هشدار داده است.

منبع: فارس