کد خبر 1653488
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس نوشت:

در پی تشدید تنش‌ها در فلسطین و لبنان و همچنین تصاعد بحران میان ایران و اسرائیل، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، سفر منطقه‌ای مهمی را به اردن، مصر و ترکیه آغاز کرده است.

این ابتکار دیپلماتیک با هدف ادامه رایزنی‌ها با کشورهای منطقه برای توقف جنگ و جنایات جاری علیه مردم فلسطین در غزه و کمک به برقراری ثبات در لبنان طراحی شده است.
این سفر هفتمین دور سفرهای دیپلماتیک منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران است. پیش از این، عراقچی به لبنان، سوریه، عربستان سعودی، قطر و عمان سفر و با مقامات عالی‌رتبه این کشورها گفتگو کرده بود.

همزمان، اسرائیل و متحدان غربی آن، به ویژه ایالات متحده، مانورهای سیاسی و دیپلماتیک خود را در داخل و خارج از منطقه تشدید کرده‌اند. این اقدامات با هدف تغییر درک جهانی از تحولات منطقه‌ای و تلاش برای تغییر روایت از طریق تغییر نقش متجاوز و مدافع انجام می‌شود.

سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه ایران را می‌توان نوعی «دیپلماسی رفت و برگشتی» دانست، تلاشی راهبردی برای عبور از شبکه پیچیده منازعات منطقه‌ای و کاهش آن. این «نبرد دیپلماتیک» می‌کوشد با تعامل مستقیم با کشورهای همسایه برای پرداختن به ریشه‌های بحران – اشغال، تجاوز و سیاست‌های ظالمانه رژیم اسرائیل – با اقدامات تل‌آویو و حامیانش مقابله کند.

یکی از جنبه‌های قابل توجه این سفر، دیدار با مقامات اردنی از جمله پادشاه و وزیر امور خارجه این کشور پس از ۱۰ سال وقفه است. این تعامل نشان‌دهنده تمایل متقابل برای تقویت روابط دوجانبه و همکاری نزدیک‌تر در حل بحران‌های منطقه‌ای است.

موقعیت استراتژیک اردن و نقش آن در سیاست خاورمیانه، این تجدید گفتگو را به ویژه حائز اهمیت می‌کند. از سرگیری مذاکرات سطح بالا می‌تواند راه را برای ابتکارات مشترک با هدف کاهش تنش‌ها و تقویت صلح در منطقه هموار کند.

به همین ترتیب، سفر به مصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که اولین سفر از این نوع در ۱۲ سال گذشته و پس از دو سفر وزیر امور خارجه مصر به تهران است. نقش تأثیرگذار مصر در امور خاورمیانه، به ویژه در مورد مسئله فلسطین، این کشور را به بازگیری کلیدی در هرگونه تلاش برای میانجیگری در منازعات و ترویج ثبات تبدیل می‌کند.

تحولات اخیر در صحنه میدانی، از جمله عملیات مقاومت در غزه و اقدامات حزب‌الله لبنان علیه اهداف نظامی در اسرائیل، نشان‌دهنده تلاش برای تغییر توازن قوا در این جنگ است.
اوضاع کنونی همچنین تلاش‌های اسرائیل برای تبدیل ماهیت بحران از رویارویی بر سر حقوق فلسطینیان به منازعه‌ای گسترده‌تر با مشارکت ایران را برجسته می‌کند. نگرانی‌هایی در مورد روایت احتمالی اسرائیلی-آمریکایی و غربی وجود دارد که این مسئله را به عنوان مخالفت مستقیم با ایران مطرح می‌کند و در نتیجه، مشکلات اساسی اشغال و تجاوز را پنهان می‌کند.

به نظر می‌رسد اسرائیل با تشدید اقدامات نظامی و حمایت ایالات متحده، دستور کاری هدفمند را دنبال می‌کند. این شامل تلاش برای برقراری آتش‌بس تحمیلی است که می‌تواند برخی دستاوردهای تاکتیکی را برای رژیم اسرائیل تثبیت کند، ضمن اینکه این دستاوردها را به عنوان موفقیت‌های استراتژیک در رویارویی‌هایش در غزه و لبنان، و به ویژه در موضع خود در برابر ایران، نمایش دهد.

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران تلاشی برای مقابله با این اقدامات است. ایران با برقراری گفتگوی مستقیم با کشورهای همسایه، به دنبال پرورش رویکردی جمعی به بحران‌ها با تأکید بر منافع متقابل و نگرانی‌های مشترک است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.