اداره سانسور نظامی ارتش رژیم‌ صهیونیستی، انتشار هرگونه خبر و تصویر مربوط به کشته ها، زخمی‌ها و خرابی‌ها را در فلسطین اشغالی با ساز و کار پیچیده اطلاعاتی - رسانه‌ای سانسور می کند.

سرویس جهان مشرق - اگر بخواهیم نحوه مدیریت رسانه ای رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه سال ۲۰۲۱ و جنگ با حزب الله سال ۲۰۰۶ را با جنگ فعلی در جبهه غزه و لبنان مقایسه کنیم، می بینیم که کاملا متفاوت است. در طول دو جنگ گذشته، رسانه های عبری زبان و انگلیسی زبان با انتشار اخبار از تل آویو به عنوان منبع اخبار و اطلاعات مهم بودند. آن رسانه ها وضعیت میدانی را ترسیم و ناکارآمدی کابینه جنگ را آشکار می کردند.

دکتر عمار علی حسن کارشناس رسانه در گفتگو با مرکز رسانه‌ای فلسطین در این باره گفت: سانسور رسانه ای رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، فراتر از کل جنگ‌های گذشته اعمال شده است. این سانسور برای منع انتقال واقعیت نسل کشی در غزه با کشتن دهها خبرنگار، عکاس، فیلمبردار، فعال شبکه‌های مجازی و روایان جنگ صورت گرفته است.

این کارشناس رسانه افزود: اما سانسور در انتقال واقعیت‌ها از داخل فلسطین اشغالی به مراتب سخت‌تر است. ناتوانی صهیونیست‌ها در سانسور عملیات شهادت طلبانه جوانان فلسطینی، حملات موشکی و پهپادی گردان‌های قسام، قدس و حزب الله لبنان کاملا مشهود است.

دکتر عمار حسن در ادامه گفت: پنهان کردن تلفات نظامی صهیونیست برای ممانعت از گسترش انتقادات داخلی و حفظ وجهه "ارتش شکست ناپذیر" اسرائیل با جدیت انجام می شود. زیرا قوام اسرائیل بر اساس توان نظامی شکل گرفته و اگر این توان از بین برود، اعتماد شهرک نشینان، در درجه اول به نتانیاهو و در درجه دوم به کل ساختار رژیم صهیونیستی از بین می رود.

رژیم صهیونیستی و جنگ رسانه ای

کشورهایی که در وضعیت جنگ قرار دارند، به منظور حفظ محرمانه بودن عملیات نظامی، اطمینان از اثربخشی فریب و پنهان کردن انواع سلاح‌های مورد استفاده در جنگ و مهم‌تر از همه نقشه‌ها و اهداف، اجازه نمی‌دهند، رسانه‌های آزادانه فعالیت کنند. رژیم صهیونیستی در جنگ‌های قبلی‌ خود، از این قاعده مستثنی نبود، اما هرگز مانند این روزها سخت‌گیری نمی کرد. اما این بار سانسور شدید رسانه ای به دو دلیل عمده اعمال می شود:

ادامه جنگ؛ اسرائیل به جنگ های طولانی عادت ندارد، معمولاً به جنگ های برق آسا گرایش دارد. اما این بار خود را در یک جنگ فرسایشی و طولانی در غزه گرفتار کرده و ممکن است همین اتفاق در لبنان نیز تکرار شود. کشته ها و زخمی های مداوم، حقیقت را هم برای ارتش و هم برای جامعه صهیونیستی و قبل از آنها دولت نتانیاهو نگران کننده است.

توانایی مقاومت برای آسیب رساندن به بیشتر و به اشغالگران: این جنگ با توانایی مقاومت در غزه و لبنان در انتقال جنگ به داخل فلسطین اشغالی، از طریق موشک، پهپاد و عملیات شهادت طلبانه برای رژیم صهیونیستی غیر قابل مهار است. قانون "جنگ خارج از مرزها" یا "مرزهای امن" را شکست و تل آویو، قلب این رژیم را هر روز به لرزه درمی آورد.

اعمال سانسور شدید و ناتوانی در برابر آن، اوضاع را برای سران این رژیم دشوار کرده است.

سندی از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درز کرده، به خوبی شکست دستگاه سانسور این رژیم را تایید می کند.

در این سند که پایگاه اینترنتی صهیونیستی "شومرم" آن را منتشر کرده است، آمده؛ زیان‌های شکست سامانه تبلیغات، سانسور و روایت اسرائیل در برابر حمله غافلگیرانه حماس، روز به روز بیشتر می شود.

این سند نشان می دهد که گروه‌های رسانه‌ای ویژه جنگ، از سوی هیچ فردی مدیریت نمی شود، قراردادها با مروجین، تحلیلگران و انگلیسی زبان نا منظم و پراکنده است. حتی یک صدایی و انسجام میان مسئولان اسرائیلی در سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی شنیده نمی شود، در نهایت راهبرد اطلاع رسانی برای شرایط ویژه تدوین نشده تا به کابینه جنگ و "دولت" اسرائیل ارائه شود.

خلود مصالحه، مدیر مرکز رسانه‌ای إعلام درباره دلایل عدم موفقیت سانسور واقعیت‌های جنگ از سوی رژیم صهیونیستی گفت، اسرائیل از ابتدای جنگ به دروغ، فریب و جعل روی آورد.

مصالحه در گفتگو با شبکه الجزیره خاطر نشان کرد: شبکه های اجتماعی، پاشنه آشیل، اسرائیل در این جنگ طولانی است، که بیشتر از رسانه‌های سنتی تأثیرگذار به عنوان «یک مرجع» عمل کرده اند.

او بر این باور است که برخی رسانه‌های توانستند حقایقی را از طریق تحقیقات فاش کنند. این رسانه‌ها با روش‌های مختلف نشان دادند اشغالگران از هوش مصنوعی در جنگ نسل کشی غزه استفاده کردند و همچنین جنایت علیه اسیران فلسطینی در بازداشتگاه "سدی تیمن" که در صحرای نقب قرار دارد به آزار و اذیت جسمی و جنسی زندانیان، شهرت دارد، ضربات سختی به روایت و اعتبار رسانه‌های اسرائیلی وارد کرده اند.

بنابراین روایت اسرائیلی‌ها، نتوانست در برابر چالش های جدید رسانه‌ای که در جنگ‌های قبلی وجود نداشت، مقاومت کند.

سانسور رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انتشار اخبار موفقیت عملیات وعده صادق ۲

در پی عملیات وعده صادق ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه چندین پایگاه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، سران این رژیم برای جلوگیری درز اخبار موفقیت آمیز این عملیات سانسور رسانه‌ای شدید اعمال کردند. اما با وجود این سانسور رسانه‌ای و اطلاعاتی، همان شامگاه سه‌شنبه و همزمان با عملیات وعده صادق ۲، تصاویر متعددی از اصابت موفقیت آمیز و گسترده موشک‌های بالستیک ایران به اهداف خود منتشر و توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد.

سهیل کثیری‌نژاد کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در این باره می گوید:‌ سانسور در اسرائیل به طور سازمان یافته اعمال می شود. حتی خبرگزاری‌های درجه یک این رژیم به هیچ وجه اجازه ندارند بدون تایید اداره سانسور نظامی ارتش، اخبار و اطلاعات منتشر کنند. اما سانسور اخبار با فعالیت شبکه های مجازی و کاربران منتشر کننده تصویر و خبر بسیار دشوار شده است. در عملیات وعده صادق ۲، هر فردی در فلسطین اشغالی که دوربین در اختیار داشت، توانست محتوای تصویری منتشر کند.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی افزود: حمله موشکی ایران به منطقه گالی لوت که مراکز موساد "سازمان اطلاعات و عملیات ویژه" و آمان "سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل" را در خود جای داده است، از سوی اسرائیلی‌ها سانسور شد. اما تصاویر منتشر شده از جنوب این منطقه نشان داد، شیشه صدها خانه در فاصله بیش شش کیلومتر به علت شدت موج انفجارها شکست بود.

سانسور خبری و اطلاعات قطره چکانی رژیم صهیونیستی درباره حمله پهپادی حزب الله به تیپ گوانی

شامگاه یکشنبه سیزدهم اکتبر، مقاومت اسلامی لبنان در عملیاتی کم‌نظیر موفق شد، پس از شناسایی توسط پهپاد هدهد و سپس با استفاده از پهپادهای انتحاری به مقر تیپ گولانی در منطقه بنیامینا در حیفا حمله کند.

در این حمله حزب الله شماری زیادی از نظامیان صهیونیست کشته و زخمی شدند. رسانه‌ها حمله پهپادی مقاومت لبنان علیه مقر تیپ گولانی را «یکشنبه سیاه» این رژیم نامگذاری کردند.

الیف صباغ کارشناس فلسطینی درباره اطلاع رسانی رژیم صهیونیستی از این حمله گفت: این حمله بسیار بزرگ و غافلگیر کننده برای ارتش اسرائیل بوده. ابتدا ساعت هفت و نیم صبح رسانه های اسرائیلی از نفوذ پهپاد حزب الله و حمله به مکانی در منطقه بنیامینا خبردادند. این رسانه ها هیچ اطلاعاتی درباره نظامی بودن محل اصابت پهپاد انتحاری منتشر نکردند و فقط از ۲۰ زخمی خبردادند.

این کارشناس فلسطینی افزود: ساعت هشت و نیم مدیرکل سازمان امداد اسرائیل، موسوم به "ستاره داود"، اعلام کرد: ۴۰ تن در این حمله زخمی شدند. دو ساعت بعد، اعلام کرد، ۶۷ نفر زخمی شدند. این افزایش تعداد زخمی ها در یک مکان محدود، سوال برانگیز است. آنها باید در همان یک ساعت نخست همه زخمی ها را با آمبولانس، بالگرد و دیگر وسائل به بیمارستانها منتقل می کردند.

الیف صباغ در ادامه گفت: تفاوت ۲۷ نفر پس از دو ساعت، نشان این افراد زخمی نبودند، چون اگر زخمی بودند به بیمارستان منتقل می شدند. اما واقعیت این است که آنها کشته شدند.