کد خبر 1653702
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

دولت انگلیس از اعمال تحریم‌های تازه علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل گاز روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق، دولت انگلیس در اقدامی تازه‌ که به وصف خود «بزرگترین تحریم‌های اعمال شده علیه ناوگان سایه روسیه است»، ۱۸ نفتکش و چهار کشتی حمل گاز کشور را آماج تحریم‌های خود قرار داد.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، انگلیس مدعی استفاده روسیه از «ناوگان سایه» برای دور زدن تحریم‌های غربی است.

دولت انگلیس همچنین در پیامی هشدارآمیز اعلام کرد: «هر کشوری که از اقدامات ستیزه‌جویانه روسیه حمایت کند، خود نیز آماج تحریم قرار خواهد گرفت.»

با وجود تحریم‌های «سهمگین غرب» علیه روسیه، طبق گزارش رویترز، فعالیت نفتکش‌های روسیه در سال گذشته بسیار افزایش یافته است.

اکنون با در نظر گرفتن تحریم‌های تازه انگلیس علیه نفتکش‌های روسیه، در مجموع ۴۳ نفتکش این کشور حق استفاده از بنادر انگلیسی را ندارند.

پیشتر گزارش شد که صادرات نفت روسیه در پی تعمیرات پالایشگاه‌ها که پالایش داخلی نفت را کمتر کرد، به بالاترین میزان در سه ماه گذشته صعود کرد.

افزایش اندک صادرات با رشد میانگین قیمت نفت روسیه همراه شد. ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در ۲۸ روز منتهی به ۱۳ اکتبر، به ۱.۵۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۱.۴۸ میلیارد دلار در چهار هفته منتهی به ششم اکتبر، افزایش داشت و بالاترین میزان از اوت بود. همچنین، ارزش ناخالص صادرات در هفت روز منتهی به ۱۳ اکتبر، به ۱.۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۵۴ میلیارد دلار در مدت مشابه منتهی به ششم اکتبر رسید.

استفاده روسیه از نفتکش‌های تحت تحریم برای تجارت نفت، سرعت گرفت و نزدیک به یک سوم از نفتکش‌های تحت تحریم، به فعالیت بازگشتند. دستکم ۲۱ نفتکش از ۷۲ نفتکش تحت تحریم کشورهای غربی در یک سال گذشته، مجموعا ۲۴ محموله نفت روسیه را بارگیری کرده اند.

از طرفی روزنامه «هیل» نشریه‌ای نزدیک به کنگره ایالات متحده اذعان کرد، با وجود گذشت حدود ۲ سال و نیم از جنگ اوکراین و اقدامات خصمانه غرب و اوکراین در ضمن این جنگ علیه روسیه از جمله از طریق تحریم‌ها و تجاوز به منطقه کورسک، نه تنها تاثیری بر اقتصاد روسیه نداشته و نارضایتی در میان روس‌ها به وجود نیاورده، بلکه شواهد امر نشان‌دهنده رونق اقتصادی و رضایت بیش از پیش روس‌ها از وضعیت کشورشان است.