کد خبر 1653767
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

به گزارش مشرق، مجید تفرشی، پژوهشگر در توئیتر منتشر کرد:

پس از سالها پی‌گیری اداری و حقوقی، بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات/ Freedom of Information Act، وزارت امور خارجه بریتانیا، از طریق آرشیو ملی آن کشور، با آزادسازی هفت پرونده از مجموعه پرونده‌های مرتبط با استفاده ارتش بعثی عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی و بیولوژیک علیه ایران در جنگ هست ساله موافقت کرد.

من امروز مجال مطالعه و عکس‌برداری از این اسناد را پیدا کردم. پاسخ به این پرسش‌ها به فهم دقیق و عمیق مواضع کشورهای غربی و حمایت پنهان یا آشکار آنان در استفاده عراق از این جنگ‌افزارها کمک می‌کند:

۱. چرا این قبیل پرونده‌ها باید برخلاف مقررات مرسوم، در موعد مقرر از طبقه‌بندی خارج نشده و سال‌ها غیرقابل دسترسی بمانند؟ چه اشخاص و نهادهایی از آزادسازی و انتشار این قبیل اسناد در اروپا و آمریکا واهمه داشته و مانع انتشار آن‌ها شده و می‌شند؟ چرا برخلاف تصریح نظر قانون‌گذار در بریتانیا در آزادسازی این اسناد، همچنان اوراقی از این پرونده‌ها و یا بخش‌هایی از این پرونده‌های با تاخیر آزاد شده، به صورت مخدوش و با سانسور برخی عبارات و مطالب حساس ارایه شده‌اند؟

هنوز راه طولانی و دشواری برای انتشار همه اسناد و شناخت همه جنبه‌ها و لایه‌های نحوه تعامل/ مماشات/ سکوت شرم‌آور و غیرقابل توجیه اشخاص، دولت‌ها و نهادهای عمومی و خصوصی غربی با حکومت بعثی صدام حسین در به کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی و کشتار جمعی علیه ایران باقی مانده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.