کد خبر 1653985
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸

پس از کش و قوس فراوان و دو هفته بحث و گمانه‌زنی و انتشار اسامی گزینه‌های متعدد، سرانجام پیتسو موسیمانه به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد.

به گزارش مشرق، دقایقی پیش منبع خبری از باشگاه استقلال به ورزش سه اعلام کرد که پیتسو موسیمانه با آبی‌ها به توافق نهایی دست یافت و به عنوان سرمربی جدید آبی‌ها انتخاب شد. طی این مدت، مشکلاتی میان طرفین بر سر بندهای قرارداد وجود داشت که در نهایت موانع موجود بر سر راه این همکاری برداشته و سرمربی اهل آفریقای جنوبی قراردادش را با استقلال به امضا رساند و پیتسو موسیمانه به عنوان جانشین جواد نکونام برگزیده شد.

مدیران باشگاه طی دو هفته اخیر با گزینه‌های متعددی وارد مذاکره شدند که تعداد آنها از تعداد انگشتان دو دست نیز فراتر رفت. در دو مقطع، پل لوگوئن فرانسوی و لارنسیو ریجکمپ رومانیایی به نیمکت استقلال نزدیک شده بودند ولی هر دو بنا بر دلایلی منتفی شدند تا اینکه آبی‌ها با پیتسو موسیمانه وارد مذاکره شدند که پس از پاسخ منفی اولیه این سرمربی، مجدداً مذاکرات با او از سر گرفته شد تا در نهایت او تأییدیه نهایی را به استقلال داد.

باشگاه استقلال با انتشار این تصویر از عقد قرارداد یک ساله با موسیمانه خبر داد. ضمن اینکه تیم فنی او شامل ماهیر دیویدز، کابلو رانگاگا، موسی متلابا و کایل سولومون خواهد بود.

پیتسو جان همیلتون موسیمانه ۶۰ ساله، اهل آفریقای جنوبی است. او یکی از طولانی‌ترین دوران‌های مربیگری و پرافتخارترین مربیان در تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی را دارد. او ابتدا به عنوان دستیار در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ در سوپراسپورت یونایتد مشغول فعالیت بود و سپس تجربه دستیاری در تیم ملی آفریقا را نیز کسب کرد.

در سال ۲۰۱۰، او ابتدا به عنوان سرمربی تیم ملی آفریقا و دو سال بعد به عنوان سرمربی تیم مامیلودی سانداونز منصوب شد. او در سال ۲۰۱۶ موفق شد قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا را با این تیم به دست آورد. طبق رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS)، موسیمانه به عنوان دهمین مربی برتر جهان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. پس از قهرمانی در لیگ و جام حذفی آفریقای جنوبی، او در سال ۲۰۱۷ نیز بهترین مربی قاره آفریقا شد. این دستاوردها، موسیمانه را به تنها مربی تبدیل کرد که در دوران لیگ برتر فوتبال آفریقای جنوبی توانسته تمام جام‌های داخلی را کسب کند. موسیمانه به عنوان موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی شناخته می‌شود و با مامیلودی سانداونز پنج عنوان قهرمانی لیگ را کسب کرد. در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰، او از سمت سرمربیگری مامیلودی سانداونز استعفا داد.

موسیمانه بلافاصله به عنوان سرمربی الاهلی مصر معرفی شد. او الاهلی را به نهمین قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا رساند. این پیروزی باعث شد الاهلی به جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۰ صعود کند، جایی که در نهایت پس از شکست پالمیراس برزیل در ضربات پنالتی به مقام سوم رسید. او سپس با الاهلی قهرمان جام حذفی، سوپرجام آفریقا و قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شد. موسیمانه ظرف هشت ماه، سه قهرمانی با الاهلی کسب کرد. در دسامبر ۲۰۲۱، او یک سوپر جام دیگر آفریقا را در قطر مقابل راجا کازابلانکا به دست آورد. در تابستان ۲۰۲۲، الاهلی درخواست موسیمانه برای استعفا را پذیرفت.

موسیمانه سپس به عنوان سرمربی باشگاه الاهلی جده عربستان سعودی منصوب شد. او موفق شد الاهلی را از دسته اول به لیگ حرفه‌ای برساند اما سپس این تیم را ترک کرد و ادعا کرد که او و تیم فنی‌اش، چندین ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. بلافاصله پس از جدایی از الاهلی جده، موسیمانه به همراه تیم فنی‌اش به تیم الوحده ابوظبی پیوست. چند ماه بعد، الوحده اعلام کرد که قرارداد موسیمانه با توافق متقابل فسخ شده است. در ژانویه ۲۰۲۴، موسیمانه به باشگاه ابهاء عربستان سعودی پیوست و قراردادی چهارماهه تا پایان فصل امضا کرد ولی نتوانست مانع از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر شود.

حالا پیتسو موسیمانه به عنوان نخستین سرمربی آفریقایی لیگ برتر ایران، قرار است که روی نیمکت استقلال بنشیند. بدون شک اولین چالش او، جدال حساس برابر النصر عربستان خواهد بود. او با تیم ابهاء، خاطرات خوشی از تقابل با این تیم پایتخت نشین ندارد و حالا به دنبال جبران آن شکست هشت گله است. موسیمانه قرار است که به زودی عازم تهران شود تا کارش را در استقلال به عنوان جدیدترین سرمربی آبی‌های پایتخت آغاز کند.

منبع: ورزش سه