کد خبر 1654639
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب نوشت:

بیانیه‌ی مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، اعتراضات گسترده‌ای را به وجود آورده. اما سوال اینجاست که چرا هیچ کسی در ایران، پاسخ مستقیم و عملیاتی به امارات نمی‌دهد؟ قطعا منظور ما از پاسخ، یک امر نظامی یا امنیتی نیست بلکه پاسخی در تراز تهدید تمامیت ارزی کشور است.

از سه سال پیش واضح بود که امارات قصد دارد تا به مرور مسئله‌ی جزایر را به سازمان ملل ببرد و قبل از آن، تمامی اعضای دائم شورای امنیت را به طرف خود بکشاند. اما متاسفانه نگاه داخلی به موضوع تقلیل‌گرایانه و عموما مبتنی بر امر امنیتی و ناتوانی نظامی این کشور کوچک در مقابل ایران بود. حال اینکه مسئله می‌تواند به فشاری جدی در عرصه جهانی ختم شود و گرچه هیچ زمان تبدیل به چیزی روی زمین نخواهد شد اما برای کشور هزینه‌زا خواهد بود.

اینجاست که باید دوباره بپرسیم که چرا پاسخ درخور داده نمی‌شود و اساسا پاسخ درخورد چیست؟ مشکل از آنجا شروع می‌شود که متاسفانه در دهه نود، لنگر ارزی کشور در دبی و بر روی درهم انداخته شده است. همین حالا هم نفت ایران به چین فروخته می‌شود اما یوآن آن به درهم تبدیل شده و سپس خرج می‌شود. اتکای صادرات کشور به دبی نیز واضح است و حتی در تسویه مالی با عراق و افغانستان هم، درهم دبی است که کار اصلی را انجام می‌دهد. این وضعیت وابسته باعث شده تا امکان ارائه پاسخ جدی و جلوگیری از پیش‌روی شیخ‌نشین جنوبی بسیار محدود شود و اساسا کسی در تهران اراده جی برای آن را نداشته باشد.

طرف مقابل اما با تعریف بازی مالی برای روسیه، بازی تجاری برای چین و هند و بازی امنیتی برای آمریکا و اسرائیل توانسته آنها را دور توهم خود جمع کند. پاسخ باید از انتقال لنگر ارزی کشور به خارج از امارات آغاز شود. سپس اخراج تمامی اماراتی‌ها از جزایر ایران و اجرای ماده 61 برنامه هفتم درباره این جزایر ادامه یابد. ماده‌ای که شامل «استقرار و ارائه خدمات برتر در سطوح فراملی، ملی و محلی و با در نظر گرفتن نظام حمل ونقل، آماد و پشتیبانی (لجستیک) و خدمات بازرگانی و توسعه مؤثر زیرساخت های انرژی و ارتباطات، صنعت و معدن و ایجاد و توزیع خدمات اجتماعی شامل آموزش عالی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و شناسایی و گسترش ظرفیت قلمروهای گردشگری و اقامتی و اقتصاد دریا محور» در این جزایر است.

سپس باید در گفتگو با چین، نسبت به دور شدن از این توهم تلاش نمود و با برخی اقدامات به اروپا هشدار داد که وارد این جریان نشود. صرف تاکید بر بیانیه‌ی وزارتخارجه همانطور که درباره روسیه اثر چندانی نداشت، در این زمینه هم اثری نخواهد گذاشت.

اقدام واقعی و البته تلاش مجدانه در همکاری با چین در بحث ارزی است که امارات را به عقب خواهد زد. ضمن اینکه باید فهم نمود، امارات بخشی از پازل رژیم در جنگ کنونی است و عقب زدن آن، به جنگ لبنان و فلسطین نیز کمک شایانی خواهد کرد. در اینجا لازم است لعن و نفرینی به پهلوی دوم نثار کنیم که این بساط را برای ایران تاریخی پهن کرد و با ساده‌لوحی تصور می‌کرد با دادن بحرین، این جزایر را می‌گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.