سیدعباس عراقچی در سفرهای منطقه ای خود بر این نکته تاکید کرد، ایران هم برای صلح آماده است و هم در بالاترین سطح برای هر جنگی مهیا است.

به گزارش مشرق، پس از گذشت بیش از یک سال از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که در ماه‌های اخیر به لبنان نیز گسترش یافته، اکنون منطقه غرب آسیا در لبه آشوب و در آستانه جنگی بزرگ قرار گرفته است.

در یک سال اخیر علی‌رغم هشدارهای پی در پی کشورهای اسلامی، محور مقاومت و در راس همه جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئولیت و نقش حامیان غربی صهیونیسم در جنایات این رژیم، غربی‌ها، سازوکارها و رژیم های بین المللی تحت تسلط آنان و سازمان های بین المللی در این آزمون تاریخی به شکل مفتضحانه و خجالت آوری مردود شدند.

تجربه یک سال گذشته، اکنون بیش از هر زمانی بر این نکته صحه گذاشته است که رژیم اشغالگر قدس جز زبان زور، زبان دیگری را فهم نکرده و حامیان غربی آن نیز در سکوتی شرم آور ابایی از نسل کشی در فلسطین و لبنان ندارند.

یک سال جنگ ضالمانه اسرائیل بر علیه مردم غزه و لبنان، لیبرال دموکراسی غرب که خود را منادی حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه می دانست، در برابر آزمونی قرار داد که پوچی و دو رویی آن را بیش از هر موقعیت دیگری آشکار ساخت. کشورهایی که با شدیدترین برخوردهای غیر منطقی در موضوع سوال درباره هولوکاست و چرایی کیفر فلسطین به جای آلمان در این موضوع، باب هر انتقادی را در برابر اسرائیل در سرتاسر غرب بسته بودند، اکنون در برابر نسل کشی وحشتناکی که در غزه در حال وقوع است، در بی عملی تمام و کمال و در سکوتی خفت بار، چشم خود را در برابر گریه های کودکان و شیون های زنان و آوارگان بسته اند.

دوستی با اسرائیل هزینه دارد

کشورهای اسلامی علی رغم محکومیت های کلامی جنایات اسرائیل در یک سال گذشته، با بی عملی خود در واقعیت یکی از مهم ترین مقصرین جری شدن و جنون رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن هزاران کودک، زن و آواره فلسطینی و لبنانی بوده اند، در این میان ایران به عنوان یگانه پرچم برافراشته در برابر جنایات صهیونیسم و یگانه ناجی فلسطین و لبنان در میان بی عملی کشورهای اسلامی، نقش ویژه ای را در ایجاد موجی خشم ملت ها و کشورهای اسلامی و ایجاد صفی محکم در برابر این رژیم بر عهده گرفته است.

سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه ایران، طی روز های گذشته در سفر به لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه با پیامی واضح برای منطقه و جهان، آمادگی ایران برای هر دو سناریو صلح و جنگ تمام عیار را اعلام کرد.

عراقچی در این سفرها با اشاره به حمایت تمام و کمال ایران از نیروهای محور مقاومت، تشکیل صفی متحد از کشورهای اسلامی در برابر اسرائیل را پیگیری و کشورهای ذی نفوذ منطقه را به مقابله راستین در برابر اسرائیل دعوت کرد.

عراقچی همچنین با هشدار و انذار کشورهای منطقه در همراهی با اسرائیل در هرگونه ماجراجویی بر علیه کشورمان، آنان را از دراختیار قرار دادن فضای هوایی خود به رژیم صهیونیستی بر حذر داشته و بر تلقی ایران از این همراهی به عنوان عملی خصمانه یاد کرد.

موضع مشخص ایران به خصوص پس از ترور شهید نصرالله و عملیات غرور آفرین وعده صادق ۲ این است: دوستی با اسرائیل هزینه دارد و کشورهای اسلامی که سود را بر شرافت ترجیح داده‌اند بهای این را خواهند پرداخت.

اگر جنگ می‌خواهید، ما تا آخر هستیم

وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود با تاکید بر آمادگی کامل ایران برای جنگ با اسرائیل، عنوان داشت: باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و باید جنگ و درگیری و حملاتش به مردم غزه و مردم لبنان متوقف شود. جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد. ما برای جنگ آماده هستیم همچنان که برای صلح هم آماده هستیم و این موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران هست.

سید عباس عراقچی همچنین در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی ترکیه (NTV) در حاشیه اجلاس سازوکار همکاری منطقه‌ای ۳+۳ که در روز جمعه ۲۷ مهر در استانبول برگزار شد، عنوان داشت: هر حمله‌ای علیه ایران، به معنای عبور از خط‌قرمز برای ماست. چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. پاسخ لازم به هر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا هر حملهٔ مشابه داده خواهد شد. همه اهداف را در اسرائیل شناسایی کرده‌ایم اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: ما به تأسیسات اقتصادی یا غیرنظامی رژیم صهیونیستی حمله نکردیم و فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار دادیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آنها انجام خواهد شد.

این موضع صریح عراقچی که در رایزنی های دوجانبه وی در روزهای گذشته به کرات به طرفین منطقه ای اعلام شده است، نشانگر این است که ایران در صورت ادامه رویکرد غیر عقلانی و جنون آمیز اسرائیل، نه تنها به هیچ شکلی عقب نشینی نخواهد کرد که در بازی جرئت تا انتها در مسیر خواهد ماند.

دستگاه دیپلماسی در روزهای اخیر در میانه میدان، پیام صلح و جنگ کشورمان را توامان با هم به همه‌ی طرفین گوشزد کرد. عراقچی به وضوح این پیام را به منطقه و جهان منتقل کرد: ایران صلح طلب ولی استاد جنگ است.

منبع: ایرنا