مقامات امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل به نتانیاهو و وزرای این رژیم گفته‌اند که پس از شهادت یحیی السنوار، موضع حماس در خصوص مذاکرات تغییری نکرده است.

به گزارش مشرق، شبکه ۱۲ اسرائیل امروز (دوشنبه) گزارش داد که مقامات امنیتی و نظامی این رژیم شب گذشته در نشست کابینه با حضور نتانیاهو، گزارشی از آخرین وضعیت جنبش حماس پس از شهادت یحیی السنوار ارائه کرده‌اند.

شبکه ۱۲ اسرائیل گفت که رئیس موساد و شاباک که هیئت اسرائیل در مذاکرات را رهبری می‌کنند، در این نشست به اعضای کابینه گفته‌اند که هیچ تغییر و کاهشی در موضع حماس پس از شهادت یحیی السنوار رخ نداده و این جنبش بر موضع خود در خصوص آتش‌بس و توافق تبادل اسرا بر مبنای طرح «جو بایدن» اصرار دارد.

رؤسای موساد و شاباک همچنین گفته‌اند باید راه‌حل ابداعی برای پشبرد خواسته‌های اسرائیل ایجاد شود، اما این راه‌حل به مانور سیاسی مقامات نیاز دارد.

مقامات امنیتی اسرائیل همچنین به اعضای کابینه گفته‌اند که نقش قطر به زودی اهمیت دوچندانی در مذاکرات پیدا خواهد کرد.

«خلیل الحیه» مسئول دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، بعدازظهر جمعه (۲۷ مهر)، در پیامی که از شبکه «الاقصی» پخش شد شهادت «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش را به طور رسمی تایید کرد.

در این میان «محمود مرداوی» یکی از رهبران جنبش حماس همان روز در گفت‌وگویی با تلویزیون «العربی» تاکید کرد: شروط ما برای مذاکرات آتش بس پس از شهادت السنوار هرگز تغییر نخواهد کرد.

مرداوی گفت:‌ما رهبر جدیدی را برای جنبش انتخاب خواهیم کرد سپس هر پیشنهادی برای آتش بس را بررسی می‌کنیم؛ مقررات سازمانی ما بر انتخاب جانشین یحیی السنوار در ریاست جنبش حاکم خواهد بود».

در این راستا «آنا براسکی» تحلیل‌گر اسرائیلی در روزنامه معاریو نوشت: به دنبال وقوع چند اتفاق مهم، از جمله ترور یحیی السنوار، انتشار اسناد محرمانه در مورد آماده‌سازی پاسخ اسرائیل به ایران و حمله پهپاد حزب‌الله به اقامتگاه بنیامین نتانیاهو در قیساریه، نتانیاهو روز یکشنبه چندین جلسه امنیتی سیاسی با ترکیب‌های مختلف و به طور غیرعادی برگزار کرد.

او نوشت که این جلسات در مکانی امن زیرزمینی در منطقه «کیریاه» (مرکز تل آویو) و نه در سالن جلسات معمول برگزار شد. پیش‌تر، یک مقام آمریکایی به انتشار اسناد پنتاگون در مورد آماده‌سازی‌های اسرائیل برای حمله به ایران اشاره کرده و به شبکه CNN گفته بود که این موضوع "بسیار نگران کننده" است.

مقامات اسرائیلی نیز تأکید کرده‌اند که این انتشار را حادثه‌ای جدی می‌دانند و این موضوع جزو مسائلی بود که در جلسات با نتانیاهو مطرح شده است.

موضوع دیگری که در این جلسات مطرح شده است؛ «پنجره فرصتی است که پس از ترور یحیی السنوار برای بازگشت اسرا باز شده است».

معاریو نوشت: «با وجود اظهارات تند مقامات ارشد حماس پس از عملیات ترور، مقامات اسرائیلی در حال ارزیابی وضعیت و بررسی گزینه‌های موجود هستند؛ با این حال، به نظر می‌رسد که اقدامات مربوط به بازگشت اسرا قبل از پاسخ اسرائیل به ایران انجام نخواهد شد».

طبق این گزارش، همچنین، شورای وزرای سیاسی و امنیتی شب گذشته پس از چندین جلسه مشورتی، برای بحث در مورد مسائل امنیتی، از جمله پرونده ایران، تشکیل جلسه داد.

علاوه بر این، رونین بار، رئیس شاباک، روز گذشته به قاهره سفر کرد و با حسن رشاد، رئیس جدید سازمان اطلاعات مصر، دیدار کرد. موضوع این دیدار، تجدید ارتباطات در مورد توافق تبادل اسرا بود.

به نوشته معاریو، انتظار می‌رود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، فردا به فلسطین سفر کند تا در دور جدیدی از مذاکرات شرکت کند. محور این مذاکرات، ایران، جنگ علیه حزب‌الله، وضعیت غزه و همچنین احتمالات انجام توافق تبادل اسرا خواهد بود.

منبع: فارس