فرستاده رئیس جمهور آمریکا به لبنان اعلام کرد، قطعنامه ۱۷۰۱ مبنای حل درگیری خواهد بود و الحاقیه‌ها تضمین‌هایی را برای مردم لبنان و اسراییل و جامعه بین‌الملل فراهم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا به لبنان پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در کنفرانس خبری عنوان داشت، «به خاطر فجایعی که مردم لبنان از آن رنج می‌برند، اندوهگین هستم. با وجود سفرهای مکررم نتوانسته‌ایم درگیری را مهار کنیم».

وی با بیان اینکه پایبندی طرفین لبنانی و اسرائیلی به قطعنامه ۱۷۰۱ کافی نیست، گفت، هیچکس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ کاری نکرده است.

هوکشتاین عنوان داشت، دولت لبنان به حمایت ایالات متحده و جهان نیاز خواهد داشت و ما به ایستادگی در کنار لبنان متعهد هستیم.

وی افزود، قطعنامه ۱۷۰۱ پایه و اساس حل و فصل درگیری خواهد بود و الحاقیه‌ها تضمین‌هایی را برای مردم لبنان و اسراییل و جامعه بین‌الملل فراهم خواهد کرد.»

فرستاده ویژه آمریکا تصریح کرد، «ما گفتگوهایمان را با دولت‌های لبنان و اسرائیل جهت برقراری آتش بس تکمیل خواهیم کرد».

وی افزود، اوضاع از کنترل خارج شده است و ربط دادن آینده لبنان به درگیری‌ها به نفع لبنانی‌ها نیست. دولت لبنان نیازمند پشتیبانی است و واشنگتن متعهد به ارائه مشارکت لازم است.‌ آمریکا خواهان توقف این درگیری است و با دولت لبنان و کابینه اسرائیل برای تحقق این امر تلاش می‌کند.

هوکشتاین با بیان اینکه جامعه بین الملل و واشنگتن به بازسازی لبنان متعهد هستند، خاطرنشان کرد، ارتش لبنان قادر به حفاظت از لبنان و مرزهایش و بنادرش است.

وی تصریح کرد، «ما باید مکانیزم‌هایی را که اجازه بازگشت اعتماد به قطعنامه ۱۷۰۱ می‌دهد، تدوین کنیم».

این اظهارات فرستاده آمریکا در حالی مطرح شد که شب گذشته نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در مصاحبه با العربیه گفت، «ما مخالف هرگونه اصلاحی در قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل هستیم».

وی افزود: اجماع نظر لبنانی‌ها در مورد قطعنامه ۱۷۰۱ نادر است و ما به آن پایبندیم. ما مخالف هرگونه اصلاحات و افزودن یا کاستن در این قطعنامه هستیم.

منبع: فارس