نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی مخالف صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش مشرق، هفته نامه اشترن در مطلبی نوشت: برای چند روزی در برلین سردرگمی درباره مسئله ارسال تسلیحات برای اسرائیل ایجاد شده بود و این پرسش مطرح بود که آیا آلمان همچنان به اسرائیل سلاح می‌دهد؟

در جریان این بحث ها "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان سپس تصریح کرد که تحویل ها ادامه خواهد داشت. ظاهراً نمایندگان حزب سبز در شورای امنیت فدرال، آنالنا بائرباک، وزیر امور خارجه و رابرت هابک معاون صدراعظم، تصمیمات در این باره را مسدود کرده یا حداقل به تأخیر انداخته بودند.

دلیل این مسئله ظاهراً ترس از اختلافات حقوقی بود. این نگرانی وجود داشت که اگر اسرائیل قوانین بین‌المللی را در اقدامات خود در نوار غزه زیر پا بگذارد، آلمان به طور غیرمستقیم با مسئله تامین تسلیحات با این رژیم درگیر خواهد شد. مشکل باید با تضمین کتبی اسرائیل مبنی بر رعایت قوانین بین‌المللی حل می شد، آلمان همچنین خواستار اعلامیه مشابهی از اوکراین است.

حالا نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که آلمانی ها درک کمی از چنین مانورهای دیپلماتیک دارند. اکثریت قاطع شهروندان آلمانی مخالف تداوم ارسال سلاح به اسرائیل هستند. نتایج این نظرسنجی که به سفارش نشریه اشترن و توسط موسسه فورسا انجام شده است نشان می دهد ۶۰ درصد شهروندان آلمانی صادرات تسلیحات به اسرائیل را رد کردند. ۳۱ درصد آن را درست می دانند. ۹ درصد هم در این باره اظهار نظری نکردند.

بر این اساس در میان حامیان حزب سبز، از بین همه مردم، رد تحویل اسلحه به رژیم صهیونیستی با ۵۰ درصد کمترین میزان است و ۳۹ درصد آن را صحیح می دانند. این رد صادرات تسلیحات در میان رای دهندگان دو حزب دولتی دیگر غالب است و در بین طرفداران حزب سوسیال دموکرات ۶۰ درصد و حامیان حزب لیبرال دموکرات ۵۲ درصد است. در میان حامیان اتحادیه احزاب متحد مسیحی در اپوزیسیون هم ۵۶ درصد مخالف صادرات تسلیحات به اسرائیل هستند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که مسئله رد تحویل تسلیحات به رژیم صهیونیستی به ویژه در آلمان شرقی شدید است. در این منطقه ۷۵ درصد مخالف و تنها ۱۶ درصد موافق هستند. بر این اساس، ۷۵ درصد از حامیان حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم مخالف حمایت از اسرائیل با تسلیحات هستند، ۸۵ درصد از رای دهندگان در ائتلاف تازه تاسیس صحرا واگنکنشت نیز مخالف حمایت از اسرائیل هستند. این بالاترین ارزش در میان هواداران یک حزب است.

این داده‌ها توسط مؤسسه تحقیقات بازار و افکار فورسا و از طریق تلفن بین ۱۷ و ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴ از بین ۱۰۰۷ نفر از شهروندان واجد شرایط آلمانی جمع‌آوری شد.

این در حالی است که دولت فدرال آلمان همچنان از ارسال تسلیحات به این رژیم اشغالگر حمایت می کند.

وزارت اقتصاد آلمان اخیرا در پاسخ به یک درخواست اپوزیسیون اعلام کرد که دولت فدرال آلمان در هشت هفته گذشته مجوز صادرات تسلیحات تاییده شده برای اسرائیل را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

اخیرا بعد از بالا گرفتن بحث هایی درباره کاهش صادرات تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی اتحادیه احزاب متحد مسیحی در اپوزیسیون به ویژه دولت فدرال را به عدم حمایت از اسرائیل متهم کرد.

اما بر اساس آمارهای جدیدا ارائه شده در هشت هفته گذشته، دولت فدرال آلمان صادرات اسلحه به ارزش حدود ۳۱ میلیون یورو برای اسرائیل را تایید کرده که بیش از دو برابر هفت ماه و نیم اول سال بوده است.

در بحث دولتی در پارلمان آلمان هم "آنالنا بائربوک"، وزیر امور خارجه فدرال این تصور را که صادرات تسلیحات به اسرائیل در ماه‌های اخیر به طور کلی تایید نشده است را رد کرد.

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان هم اخیرا در بیانیه دولتی خود در پارلمان آلمان در موضعی جانبدارانه از رژیم صهیونیستی مجدداً تأکید کرد که رژیم صهیونیستی می‌تواند به همبستگی آلمان "اکنون و در آینده" تکیه کند.

شولتز مدعی شد که همبستگی همیشه به این معناست که اسرائیل قادر به توصیف وی دفاع از خود در برابر حملات جنبش مقاومت حماس است. وی درباره صادرات تسلیحاتی بحث برانگیز آلمان به رژیم صهیونیستی گفت: این تحویل وجود دارد و در آینده نیز تحویل بیشتری وجود خواهد داشت.

منبع: تسنیم