رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «شی جین‌پینگ» رهبر چین در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان گفت، روابط روسیه و چین به حدی رسیده است که می‌تواند برای سایر کشورها به‌عنوان نمونه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مشرق، رهبران این ۲ کشور روز سه‌شنبه پیش از نشست اصلی بریکس دیدار کردند تا درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات گفت‌وگو کنند.

پوتین با بیان اینکه روابط روسیه و چین به «سطح مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی» رسیده است، گفت همکاری میان این ۲ همسایه «ماهیت برابر و دوجانبه سودمند» است و به محیط بیرونی بستگی ندارد.

رهبر روسیه گفت: «با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که آنها به معیاری برای چگونگی ایجاد روابط بین ۲ کشور در دنیای مدرن تبدیل شده‌اند.» او همچنین تاکید کرد که همکاری روسیه و چین یکی از «عوامل ثبات بخش در عرصه جهانی» است.

شی روابط دوجانبه چین با روسیه را ستود و گفت در دهه گذشته، آنها راه طولانی را پیموده‌اند و به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده‌اند. او افزود که ۲ قدرت جهانی سهم بزرگی در «دفاع از عدالت بین‌المللی» دارند.

پس از مذاکرات بین ۲ رهبر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین این دیدار را «بسیار باز و سازنده» توصیف کرد.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و همکاری اقتصادی بین ۲ کشور علی‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه غرب به طور پیوسته در حال رشد بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی با استناد به داده‌های گمرک چین، حجم تجارت روسیه و چین در ۹ ماه سال جاری به ۸۲ میلیارد دلار رسیده است.

این تقریبا به اندازه بیش از ۱۰ ماه از سال ۲۰۲۳ است که قبلا یک سال رکورد برای تجارت دوجانبه بین ۲ کشور محسوب می‌شد. رسانه‌ها گزارش دادند که امسال می‌تواند رکورد سال ۲۰۲۳ باشد و افزودند که حجم تجارت بین دو همسایه از سال ۲۰۲۰ دو برابر و نیم افزایش یافته است. در ماه اوت، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه گفت بیش از ۹۵ درصد از تسویه حساب‌های متقابل بین روسیه و چین با استفاده از روبل یا یوان انجام می‌شود.

منبع: ایسنا