برخی کانال‌های تلگرامی، صفحات توییتری و اینستاگرامی، مدعی شده‌اند «یحیی سنوار در جنگ هشت ساله ایران و عراق، برای ارتش بعث عراق علیه ایران جنگیده بود.» اما این ادعا واقعیت دارد؟

به گزارش مشرق، براساس این شایعه، «در رسانه وابسته به گروه حماس به نقل از خاطرات «احمد محمد» دوست و همرزم قدیمی‌اش از رشادت های او نوشته است: ابو ابراهیم (یحیی) در دوران جنگ ایران و عراق به دعوت گروه‌های بعثی صدام، چند ماهی به جبهه‌های جنگ علیه ایران اعزام شد و در چندین عملیات موفق حضور داشت!

جنبش آزادی بخش فلسطین!!! رابطه بسیار نزدیکی با صدام حسین ، دیکتاتور وقت عراق داشت!»

منبع ادعا

این متن، ادعای خود را به نقل از «رسانه وابسته به گروه حماس» که «خاطرات احمد محمد دوست و همرزم قدیمی‌ سنوار» را آورده، مطرح کرده، اما چند نکته در این زمینه وجود دارد:

اول نامی از این رسانه وابسته به حماس بیان نکرده و این مدعای آن را سست می‌کند.

دوم این که در بررسی زندگینامه سنوار و شخصیت‌های حماس، فردی به نام «احمد محمد» دیده نمی‌شود و احتمالا این نام کلی از نام «احمد محمد فهد»، یکی از فرماندهان میدانی حماس برگرفته شده است.

اصل ادعا

طبق این ادعا، «ابوابراهیم (یحیی) در دوران جنگ ایران و عراق به دعوت گروه‌های بعثی صدام، چند ماهی به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام شد و در چندین عملیات موفق حضور داشت!»

برای بررسی این ادعا طبعا باید دوره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را با دوره زندگی سنوار مقایسه کرد.

حمله عراق به ایران در شهریور سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰ میلادی) آغاز شده و در تابستان ۱۳۶۷ (۱۹۸۸ م) آتش بس برقرار شده است. سنوار در اکتبر سال ۱۹۶۲ به دنیا آمده و در زمان آغاز جنگ ایران و عراق ۱۸ سال داشته و بعد از تحصیلات دبیرستان، دانشجوی دانشگاه اسلامی غزه شده است.

اولین بار سال ۱۳۶۱(۱۹۸۲ م) در ۲۰ سالگی به دلیل فعالیت دانشجویی به مدت ۴ ماه در بازداشتگاه اداری قرار گرفت و یک هفته پس از آزادی مجدداً در زندان ماند. او همچنین سال ۱۳۶۴ (۱۹۸۵ م) مجدداً دستگیر و به ۸ ماه زندان محکوم شد.

او در سال ۱۹۸۶م به همراه خالد الهندی و روحی مشتحه، به سفارش شیخ احمد یاسین، یک دستگاه امنیتی به نام «المجد» را تأسیس کرد که ماموریت آن کشف و تعقیب عوامل و جاسوسان اسرائیل و ردیابی افسران سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بود و به زودی به اولین هسته سیستم امنیتی داخلی جنبش حماس تبدیل شد.

فعالیت در این سازمان باعث شد او در ۲۰ ژانویه ۱۹۸۸(۱۳۶۷) مجدداً دستگیر و به اتهام هدایت ربودن و کشتن دو سرباز اسرائیلی و کشتن ۴ فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل محاکمه و به ۴ بار حبس ابد محکوم شود و از آن زمان مدت ۲۳ سال (تا سال ۲۰۱۱) در زندان اسرائیل بود.

با این حساب، سنوار در طول جنگ ۸ ساله، قریب دو سال در زندان بوده و در ۶ سال باقی مانده نیز به شدت مشغول فعالیت دانشجویی و مبارزات ضد اسرائیلی و فعالیت تشکیلاتی بوده که همین‌ها منجر به سه بار دستگیری و زندان وی شده است و این که زمانی برای حضور در جنگ ایران و عراق داشته باشد، بسیار بعید است.

البته تنها داده درست گزارش این است که «جنبش آزادی بخش فلسطین(ساف) رابطه بسیار نزدیکی با صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق داشته»، با این حال، نمی‌توان از این موضوع، اتحاد مبارزانی همچون سنوار با مجموعه عرفات و مشارکت آنها در جنگ ایران و عراق را نتیجه گرفت. به ویژه که در بررسی زندگینامه سنوار، اثری از عضویت وی در ساف و حتی هواداری او از این سازمان دیده نمی‌شود. سنوار از دوره جوانی تحت تاثیر و علاقه‌مند شهید شیخ احمد یاسین و سپس نیروی تشکیلاتی او بوده، در حالی که مجموعه شیخ یاسین با یاسر عرفات و مجموعه ساف در رقابت با هم بوده‌اند.

با توجه به این موارد، ادعای مذکور را می‌توان «مردود» دانست.

منبع: ایرنا