رهبران دارایی‌های دیجیتال با او در دادگاه مبارزه کرده‌اند و دوستان‌شان در کنگره به جنسلر به دلیل ایستادن مقابل نوآوری حمله کرده‌اند، اما زمان او رو به پایان است.

به گزارش مشرق، رئیس کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده احتمالا فردی است که بیشترین تاثیر را در جهت‌گیری سیاست‌های رمزنگاری آمریکا داشته است، اما روزهای او در این آژانس به شماره افتاده است.

اکثر روسای کمیسیون بورس و اوراق بهادار پس از ورود رئیس‌جمهور جدید از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند و برای صنعت کریپتو آخرین لحظه رئیس، گری جنسلر نقطه توجه بالایی است.

رهبران دارایی‌های دیجیتال با او در دادگاه مبارزه کرده‌اند و دوستان‌شان در کنگره به جنسلر به دلیل ایستادن مقابل نوآوری حمله کرده‌اند، اما زمان او رو به پایان است.

جنسلر برای اینکه چگونه می‌خواهد به همه چیز پایان دهد گزینه‌هایی دارد و هنوز مدتی فرصت دارد تا قبل از رفتن در سیاستگذاری ارزهای دیجیتال شرکت کند. به‌زودی کسی به جز گری جنسلر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده حضور خواهد داشت و صنعت کریپتو خوشحال خواهد شد.

بیش از هر شخصیت دیگری در دولت ایالات متحده، رئیس کمیسیون اوراق بهادار مثل یک نقش منفی سرسخت علیه صنعت رمزارزها جنگید. احتمالا در سال آینده زمانی که آژانس اوراق بهادار رئیس جدیدی پیدا کند مخالفت بی‌معنا با روشی که شرکت‌های ارز دیجیتال می‌خواهند تجارت کنند به هر طریقی متوقف خواهد شد.

اما شمارش معکوس برای جنسلر سوالاتی را مطرح می‌کند و آخرین فصل از درام سلطنت او بر کریپتو (و بقیه مقررات اوراق بهادار در ایالات متحده) باقی می‌ماند و اگر یک احساس مشترک در بین کسانی که کمیسیون اوراق بهادار را از نزدیک تماشا می‌کنند وجود داشته باشد، آن عدم اطمینان است. دوره پنج‌ساله گنسلر در کمیسیون اوراق بهادار در ۵ ژانویه ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد اما سنت حاکی است که اگر حزب مخالف کاخ سفید را تصاحب کند یک صندلی کنار خواهد رفت.

با این حال آنها مجبور نیستند. دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به معنای پایان خودکار دوره تصدی جنسلر نیست. اگر تصمیم به موضع‌گیری می‌کرد می‌توانست دوره خود را به‌عنوان کمیسر به پایان برساند و تا زمانی که رئیس‌جمهور جدید انتصابات را انجام دهد و سنا آنها را تایید کند اکثریت دموکرات را در آژانس حفظ کند.

هنگامی که اخیرا توسط یک خبرنگار پرسیده شد که آیا در صورت پیروزی ترامپ از سمت خود استعفا می‌دهد یا خیر، گنسلر به‌آرامی خندید و گفت که در مورد انتخابات اظهارنظر نمی‌کند. اما وی افزود: «انتخابات عواقبی دارد.»

جنسلر یک بانکدار سابق گروه گلدمن‌ساکس و استاد موسسه فناوری ماساچوست که درمورد ارزهای دیجیتال سخنرانی می‌کرد، از دانش مالی و حتی دارایی‌های دیجیتالی برخوردار است و به‌عنوان رئیس کمیسیون معاملات آتی کالا پس از انفجار جهانی وام مسکن در سال ۲۰۰۸، او مقابل بسیاری از تصمیمات دولتی ایستاد اما زمانی که در سال ۲۰۲۱ سکان هدایت کمیسیون اوراق بهادار را به دست گرفت و رمزنگاری را در بشقاب خود یافت، پیامی را مطرح کرد؛ کمیسیون اوراق بهادار به قوانین جدیدی نیاز نداشت. قانون اوراق بهادار موجود آزادی عمل زیادی به پلیس این فضا داد.

این حس کلی ناظران کمیسیون اوراق بهادار در کنگره نیست. اکثریت بزرگی از مجلس نمایندگان در اوایل سال جاری لایحه‌ای را تصویب کرد که قوانینی را به‌طور خاص برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌کرد از جمله اینکه کمیسیون اوراق بهادار چگونه باید به «مجموعه‌ای از اوراق بهادار رمزنگاری به‌صراحت تعریف شده» نزدیک شود و درحالی‌که این لایحه از بین رفته است زیرا هنوز نیاز به تصویب در سنا دارد، کریپتو در آن مجلس نیز شاهد پیروزی بود.

اکثریت قوی سناتورها در سال جاری به لغو یک سیاست کلیدی حسابداری رمزنگاری کمیسیون اوراق بهادار رأی دادند و نشان دادند که آنها معتقدند آژانس استدلال‌های جنسلر را مبنی‌بر اینکه استاندارد هدف‌گیری صنعت پاسخی طبیعی به ورشکستگی‌های سرمایه‌گذاران بخش کریپتو است، رد می‌کند. قانونگذارانی که کنگره سال آینده را تشکیل می‌دهند احتمالا حداقل دوجین عضو خواهند داشت که می‌توانند تا حدی از کمپین تهاجمی ارزهای دیجیتال برای حضورشان در کاپیتول هیل تشکر کنند و احتمالا صاحب دارایی‌های دیجیتالند.

این احتمالا درست است بدون توجه به اینکه کدام حزب هر اتاق را کنترل می‌کند. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها با توجه به روندهای ریاضیات انتخاباتی و رأی‌گیری اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار داشته باشند، درحالی‌که جمهوریخواهان ممکن است کنترل سنا را به دست آورند.

اما اگر دموکرات‌ها سنا را حفظ کنند پیشرفت ارزهای دیجیتال ممکن است با چالش باقی بماند. مایکل پیووار، رئیس سابق کمیسیون اوراق بهادار طی مصاحبه‌ای با کوین دسک گفت: «من فکر می‌کنم یک شانس واقعی برای تصویب این قانون در سال آینده وجود دارد. این قانون یک چهارچوب نظارتی قانونی و خوب برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند و آژانس اوراق بهادار را در مسیری تعریف‌شده قرار می‌دهد. مسیری که فضای کمتری را برای تفاسیر قانونی پیچیده‌ای باقی می‌گذارد که کمیسیون اوراق بهادار و کسب‌وکارهای کریپتو هنوز در دادگاه‌های فدرال در حال مبارزه بر سر آنهایند.

اختیار روشنی درمورد برخی از این موارد وجود ندارد، به همین دلیل کنگره باید درگیر شود. پنج سال بعد ما در آینه عقب نگاه خواهیم کرد و خواهیم گفت: چرا نمی‌توانستیم این کار را زودتر انجام دهیم؟»

منتقدان و متحدان هر دو با آن موافق هستند که بخشی از پاسخ به این سوال جنسلر است.

شیلا وارن که رهبری شورای نوآوری کریپتو را برعهده دارد، گفت: «دوره ریاست جنسلر در کمیسیون با فرصت‌های ازدست‌رفته همراه بوده است.» او استدلال کرد که جنسلر باعث شده کسب‌وکارهای آمریکایی «در تاریکی» فعالیت کنند زیرا به جای استفاده از مقررات برای حمایت از کسب‌وکارها بیشتر به اجرای قوانین برای تنبیه کسب‌وکارها تمایل نشان داده است. «یک شروع تازه در کمیسیون برای آینده نوآوری در این کشور ضروری است.»

هیستر پیرس، کمیسیونر کمیسیون اوراق بهادار، یک منصوب جمهوریخواه که قابل اعتمادترین متحد ارزهای رمزنگاری‌شده در آژانس بوده مدت‌هاست که با ترجیح رئیس برای تطبیق مشاغل دارایی‌های دیجیتال با مجازات آنها مخالفت کرده است.

او در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس در ماه گذشته به قانونگذاران گفت: «این یک رویکرد بسیار بد برای تلاش برای تنظیم یک صنعت است، اگر می‌خواهید از سرمایه‌گذاران محافظت کنید، اگر می‌خواهید منابع کمیسیون را به‌خوبی حفظ کنید این سیاست بسیار ناکارآمد است و در پایان همه را به این فکر می‌اندازد که خطوط اختیارات ما کجاست.» اما در همان جلسه جنسلر به قانون هاوی، یک استاندارد دادگاه عالی تعیین‌شده در دهه ۱۹۴۰ (مدت‌ها قبل از اینکه رمزارزها و بلاک‌چین‌ها حتی یک رویا باشند) استناد کرد و تصمیم می‌گیرد آیا دارایی امنیت است یا خیر.

او از این قانون خاک‌گرفته به‌عنوان سلاح اصلی خود در نبرد حماسی کمیسیون اوراق بهادار با صنعت استفاده کرده است. طبق روایتی که وی از آن حمایت می‌کند، بیشتر فضای کریپتو قانون را زیر پا می‌گذارد و دست‌اندرکاران آن پول مردم را با شیوه‌های تجاری مضحک تهدید می‌کنند، درحالی‌که آنها همچنان از رعایت آنها طفره می‌روند.

همین هفته گذشته، کمیسیون اوراق بهادار از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری در بازارهای مالی (دارایی‌های رمزنگاری و سنتی به‌طور یکسان)، مستقر در شیکاگو شکایت کرد و این شرکت را متهم به عدم دریافت مجوز مناسب برای تجارت دارایی‌های کریپتو کرد. جنسلر، که از مصاحبه با کوین‌دسک برای این داستان خودداری کرد این خط را در شن و ماسه ترسیم کرده است و سال‌ها ثابت کرده که از آن کنار نمی‌رود.

یکی از سخنگویان کمیسیون اوراق بهادار به کوین‌دسک گفت: «قوانین اوراق بهادار ایالات متحده به مدت ۹۰ سال برای محافظت از سرمایه‌گذاران کار کرده است و هیچ چیز درمورد حوزه کریپتو با این قوانین آزمایش‌شده ناسازگار نیست.»

بنابراین پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده چه اتفاقی برای جنسلر و کمپین کریپتو او می‌افتد؟

رئیس‌جمهور سابق ترامپ، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ماه آینده در ماه ژوئیه هنگامی که به شرکت‌کنندگان در کنفرانس بیت‌کوین گفت که جنسلر را اخراج خواهد کرد با تشویق گسترده‌ای مواجه شد، بنابراین پیروزی ترامپ نوید ابرهای طوفانی را برای رئیس کمیسیون اوراق بهادار خواهد داد. هنگامی که حزب مخالف کاخ سفید را تصاحب می‌کند یک رئیس کمیسیون اوراق بهادار معمولا بلافاصله یا حداکثر تا زمانی که رئیس‌جمهور جدید دو ماه پس از روز انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست می‌گیرد، کنار می‌رود.

دنیس کلهر، مدیرعامل شرکت «بازارهای بهتر»، یک گروه حامی مستقر در واشنگتن، از خطراتی که کریپتو برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تا به حال رئیسی وجود داشته باشد که در زمان تغییر حزب در سمت خود بماند.»

می‌تواند بماند؟

اما جارت سایبرگ، تحلیلگر سیاست مالی پیشنهاد می‌کند جنسلر حتی اگر شغل اصلی را رها کند می‌تواند در کمیسیون باقی بماند، جایی که او در کنار دموکرات‌هایی چون کارولین کارنشاو و جیمی لیزارگا خواهد نشست. دوره کرنشاو به پایان رسیده است و رئیس‌جمهور بایدن باید در انتصاب مجدد او را به سنا بفرستد، اما با پایان یافتن جلسه کنگره او هنوز تایید نشده است. (در صورت عدم وجود جایگزین، کمیسیونر منقضی‌شده می‌تواند ۱۸ ماه دیگر بماند.)

سیبرگ در یادداشت تحلیلی در سپتامبر به مشتریان نوشت: «هیچ چیز او را مجبور به ترک نمی‌کند. ما انتظار داریم ترقی‌خواهان به جنسلر فشار بیاورند تا با محروم کردن جمهوریخواهان از اکثریت کمیسیون اوراق بهادار، پیروزی‌های سیاست دموکرات را حفظ کند.»

کلهر گفت: «ماندن گری جنسلر تا پایان دوره ریاستش ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. اما براساس سابقه و عمل بسیار بعید است.» بدون جنسلر به‌عنوان رئیس، ترامپ می‌تواند یکی از کمیسران جمهوریخواه - پیرس یا مارک اویدا را درحالی‌که به‌دنبال انتخاب دائمی باشد، به‌عنوان رئیس موقت منصوب کند.

این رئیس موقت می‌تواند شروع به تغییر روسای بخش‌های جدید کند و نحوه پیگیری پرونده‌های حقوقی معلق آژانس را تغییر دهد. اما تا زمانی که کمیسیون سومین جمهوریخواه را تایید نکند جمهوریخواهان از اکثریتی برخوردار نخواهند شد که به آنها اجازه می‌دهد سیاست‌های جدید را اجرا کنند.

عمده دارندگان ارزهای دیجیتال عموما طرفدار ریاست‌جمهوری ترامپ هستند، به‌ویژه پس از استقبال کامل وی از بیت‌کوین و صنعت کریپتو.

استراتژی حقوقی

در همین حال برای هر نامزدی که در ژانویه در کاخ سفید حاضر شود تقریبا به‌طور قطع یک دوره انتقال طولانی وجود خواهد داشت. قوانین و موارد اجرای آن تلاش‌هایی زمان‌بر هستند و یک کمیسیون بازنگری‌شده بخش زیادی از کار را به ارث می‌برد که در حال حاضر عمدتا قبل از ورود کمیسران جدید به پایان رسیده است.

یک رئیس جدید -و بالقوه مقامات ارشد حقوقی جدید، مانند مشاور عمومی و مدیر اجرای احکام می‌توانند درمورد انبوهی از پرونده‌های قضایی تصمیم‌گیری کنند.

برخی از پرونده‌های رمزنگاری اساسی مانند مواردی که ریپل و کوین‌بیس را مورد هدف قرار می‌دهند، می‌توانند در سال آینده از طریق درخواست تجدیدنظر پیش بروند زیرا به‌طور بالقوه راه خود را به سمت دادگاه عالی پیش می‌برند، جایی که ممکن است میراث جنسلر واقعا تصمیم‌گیری شود. مدیریت جدید باید بررسی کند که چگونه می‌خواهد با آنها پیش برود.

حتی اگر آژانس با ضررهای دادگاه یا قوانین جدید کنگره که صلاحیت آن را محدود می‌کند شکست بخورد کمیسیون همیشه نقش مهمی در بخش رمزنگاری ایالات متحده خواهد داشت.

کلهر گفت که این نقش ناگزیر با صنعت در تضاد خواهد بود، زیرا اولین کار تنظیم‌کننده محافظت از سرمایه‌گذاران است نه کسب‌وکار و او به دنیای کریپتو هشدار داد که جنسلر را به‌عنوان یک «جادوگر شرور شهر اوز» نبیند، زیرا رئیس کمیسیون در واقع بیش از هر کسی در دولت برای این صنعت کار انجام داده است.

جنسلر پس از شکست در نبرد دادگاه خود برای جلوگیری از ایجاد صندوق‌های نقدی قابل معامله در بورس بیت‌کوین این ضرر را پذیرفت و به مخالفت با دو همکار دموکرات خود رفت تا در تایید ‌ای‌تی‌اف‌های متعاقب، در کنار کمیسیونرهای جمهوریخواه قرار بگیرد. کلهر گفت: «من فکر می‌کنم میراث جنسلر در حوزه کریپتو، فردی در دولت خواهد بود که به معنای واقعی کلمه به‌تنهایی بیش از هر کس دیگری برای مشروعیت بخشیدن به رمزارزها و جریان اصلی آن تلاش کرد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان