کد خبر 1656253
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره جزئیات آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی در خیابان تهرانپارس توضیح داد.

به گزارش مشرق، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: ساعت ۱۸:۳۴ دقیقه امشب، یک مورد آتش‌سوزی در یک ساختمان به آدرس تهرانپارس، خیابان رشید، خیابان ۱۵۴ اعلام شد.

وی افزود: چهار ایستگاه به همراه گروه هزمت، که گروه تخصصی حوادث شیمیایی است، به محل اعزام شدند. آتش‌نشانان در مدت ۴ دقیقه به محل رسیدند.

ملکی تصریح کرد: در یک ساختمان حدوداً شش، هفت طبقه که طبقه منهای یک کافه رستوران و طبقه منهای دو و منهای سه شامل استخر بود. در ساختمان کناری، در قسمت پشتی که متعلق به همین ساختمان هم بود، یک فضای باز مشابه حیاط وجود داشت که آن قسمت را تبدیل به یک انبار و دو اتاق خواب برای کارگران کرده بودند.

وی ادامه داد: آتش از این قسمت آغاز شده بود. که علت شروع آتش‌سوزی توسط کارشناسان بررسی خواهد شد. انتشار گاز کلر باعث شده بود که یک آقا در وضعیت بسیار بدی در محاصره شعله‌های آتش قرار بگیرد. آتش‌نشانان این فرد را در همان لحظات اولیه خارج کردند و با توجه به استنشاق گاز کلر و مشکلات تنفسی، او را سریعاً تحویل عوامل اورژانس دادند.

وی افزود: گاز کلر به قسمت کافه و استخر پایین و ساختمان‌های چند طبقه سرایت کرده بود. پیش از سرایت بیشتر، آتش‌نشانان با تدابیر فرماندهی سریع، افرادی که در کافه و استخر بودند را به سلامت خارج کردند. همچنین، هفت، هشت نفر دیگر در طبقات بالایی بودند، از جمله دو آقا و خانم جوان، دو کودک و یک خانم حدوداً ۵۰ ساله با محدودیت حرکتی که روی ویلچر بود. آتش‌نشانان با احتیاط این افراد را هم خارج کردند.

ملکی بیان کرد: خوشبختانه این افراد دچار مصدومیت نشده بودند و در وضعیت خوبی بودند. تنها فرد مصدوم، همان فردی بود که در انبار حضور داشت.آتش به طور کامل خاموش شد، اما با توجه به انتشار گاز کلر، گروه هزمت با تجهیزات کامل و لباس‌های محافظتی وارد محل شده و ایمن‌سازی لازم را انجام دادند. چند بشکه کلر جامد نیز وجود داشت که با احتیاط خارج کردند و به محل امنی منتقل نمودند.

سخگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار کرد: در ساختمان‌هایی با هر کاربری، چه مسکونی و چه اداری، وجود انبارهایی که مواد شیمیایی خطرناک در آنها نگهداری می‌شود، مناسب نیست. بخارات و گازهای این مواد می‌توانند به داخل ساختمان نفوذ کرده و افراد را درگیر کنند. اگر این حادثه در یک ساختمان اداری رخ می‌داد و واحدها فعال بودند، تعداد افراد گرفتار بسیار بیشتر می‌شد و کار را دشوارتر می‌کرد. بنابراین، باید نسبت به انبارداری اصولی و نگهداری مواد خطرناک در جایی دور از نقاط حضور افراد اقدام کنیم.